Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-28, 15:14
  #35029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har en mycket svår situation i Afghanistan. Aktivisterna där är oftast välutbildade unga tjejer, som är väldigt rädda för talibanerna. Ett problem är att vissa internationella organisationer bara vill släppa in Greta ensam på viktiga möten och förhandlingar. Hon får nu bära ett mycket tungt personligt ansvar! Några goda råd!?
Med tanke på hennes psykiska hälsa är nog inte det lämpligt att utsätta sig återigen.Det räcker väl med Indien. Tror dessutom att det finns andra som kan sköta detta betydligt bättre
2021-08-28, 16:03
  #35030
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Går det verkligen att få Greta ”normal” med hjälp av hormoner?
Det gick en kille på samma skola som mig under uppväxten, han var väldigt liten i lågstadiet, hans handleder röntgades för att se hur lång/kort han skulle bli och han fick tillväxthormoner. På den tiden sades det att den typen av behandlingar måste sättas in före puberteten för att ha någon effekt. Han blev längre, inte stor men åtminstone inom normalspannet.
Vilket nog varit skönt för honom i vuxen ålder.
Känner även till en kvinna vars far vägrade ge henne tillväxthormoner, hon blev dvärg, tror knappast hon tackar sin idiot till far för det beslutet.

Som sagt, Greta kommer vara lika liten oavsett hormoner men möjligen att hon kan bli könsmogen?
Väldigt märkligt att inte föräldrarna tog tag i hennes eftersatta fysiska utveckling långt tidigare?
Men med tanke på hur de låtit Greta uppträda så verkar de ha väldigt skeva prioriteringar.

Det skulle inte generera samma pengar om hon vore vuxnare.
Malena och Svante har misshandlat sitt barn för egen vinning.

Jag tvivlar på att Gretas framtid ser ljus ut.
2021-08-28, 17:35
  #35031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Långvariga svåra ätstörningar ger nästan alltid viss benskörhet. Så Greta lär behöva kalktabletter med extra D-vitamin.

Annars skulle jag önska att du läste mina inlägg mera noggrant. Vad gäller Afghanistan så var det Greta som intog initiativet till en analys och genomgång för flera veckor sedan, då hon var orolig över händelseutvecklingen, det var inte mitt initiativ!

Förklarade tidigare att vid långvariga ätstörningar ger hypofyshormonet GnRH klart bättre effekt och säkerhet än östrogen. Efter hormonbehandling med GnRH kan IVF, dvs provrörsbefruktning, ordna med en bebis!

Förklarade även att GnRH dock har nackdelen att bara kunna tillföras intermittent via intravenös pump, och därför vanligen bara ges i sluten vård av säkerhetsskäl!

”Lär behöva” både kalk, B12-vitamin och lite annat, ja. Men tar hon det? Hinner hon bry sig om sin egen kropp när hon inte bara ska ”rädda klimatet” utan också blanda sig i pandemin och Indiens och Afghanistans politik?

Har inte anklagat dig för Gretas engagemang i Afghanistan, däremot har jag tyckt det vara lite för mycket av ”Greta, du måste blablabla” från hennes fans, även under perioder när hon tycks plågad av ätstörningar.

Har inga erfarenheter eller kunskaper om behandlingar med hypofyshormoner. Det enda jag vet är att kompisar till mig sökte hjälp för sina respektive tonårsdöttrar där den ena var väldigt kort (adopterad från Asien) medan den andra ”drog iväg” på längden, men i båda fallen avrådde läkarna från behandling. Tänk om Greta skulle kunna utvecklas på normalt sett genom att börja äta igen … krävs som bekant en viss fettprocent för att puberteten ska komma igång. Fruktansvärt tragiskt som det har blivit.

Varför tror du att Greta skulle behöva IVF? Används såvitt jag vet oftast vid igentäppta äggledare pga tidigare Clamydia, endometrios och liknande. Vill man undvika sex är det väl också en tänkbar möjlighet men då är det enklare att prova med insemination. Känner några som genomgått IVF och det är inget man gör som förstahandsalternativ.
2021-08-28, 20:55
  #35032
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Lär behöva” både kalk, B12-vitamin och lite annat, ja. Men tar hon det? Hinner hon bry sig om sin egen kropp när hon inte bara ska ”rädda klimatet” utan också blanda sig i pandemin och Indiens och Afghanistans politik?

Har inte anklagat dig för Gretas engagemang i Afghanistan, däremot har jag tyckt det vara lite för mycket av ”Greta, du måste blablabla” från hennes fans, även under perioder när hon tycks plågad av ätstörningar.

Har inga erfarenheter eller kunskaper om behandlingar med hypofyshormoner. Det enda jag vet är att kompisar till mig sökte hjälp för sina respektive tonårsdöttrar där den ena var väldigt kort (adopterad från Asien) medan den andra ”drog iväg” på längden, men i båda fallen avrådde läkarna från behandling. Tänk om Greta skulle kunna utvecklas på normalt sett genom att börja äta igen … krävs som bekant en viss fettprocent för att puberteten ska komma igång. Fruktansvärt tragiskt som det har blivit.

Varför tror du att Greta skulle behöva IVF? Används såvitt jag vet oftast vid igentäppta äggledare pga tidigare Clamydia, endometrios och liknande. Vill man undvika sex är det väl också en tänkbar möjlighet men då är det enklare att prova med insemination. Känner några som genomgått IVF och det är inget man gör som förstahandsalternativ.
Många tjejer med svår självsvält behöver BÅDE hypofyshormon och IVF, för att kunna bli med barn!

Ja, båda behandlingarna är krävande och fordrar en högt motiverad patient!

Det är dock helt riktigt, att man då slår ut de naturliga skyddsmekanismer, som starkt försvårar för en tjej att komma i puberteten och få ägglossning, om hon har alltför låg fettprocent. Naturen har insett att när vi levde under stenåldern, var det mycket farligt för en svältande tjej att bli gravid, och mycket farligt även för fostret!

Även idag kräver hypofyshormonbehandling samt IVF, att en gravid tjej som har värre ätstörningar, äter och dricker ordentligt inkl näringsdrycker och tillskott som järn, kalk och B12, för att det inte ska bli stora risker för henne själv och för fostret. Det handlar då om en utpräglad riskgraviditet med täta behov av kontroller inkl med tredimensionellt ultraljud.

Även för läkaren är beslut om hormonbehandling frivillig, läkaren måste komma fram till att fördelarna är större än riskerna, och att tjejen har hög motivation för att ta itu med sina problem och för att följa väl behandlingen!

Greta har talat om sin längtan efter ett eget barn, även med andra än med mig, och även något skrivit om den! Så det är ingen hemlighet. Annars skulle jag inte ha skrivit om den.

En gravid tjej som har haft svåra ätstörningar behöver vanligtvis kejsarsnitt och har ofta svårt med amningen.

En bebis kan dock trivas och må bra på bara modersmjölksersättning. Så även flaskbarn går det bra för!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-28 kl. 21:09.
2021-08-28, 22:30
  #35033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Många tjejer med svår självsvält behöver BÅDE hypofyshormon och IVF, för att kunna bli med barn!

Ja, båda behandlingarna är krävande och fordrar en högt motiverad patient!

Det är dock helt riktigt, att man då slår ut de naturliga skyddsmekanismer, som starkt försvårar för en tjej att komma i puberteten och få ägglossning, om hon har alltför låg fettprocent. Naturen har insett att när vi levde under stenåldern, var det mycket farligt för en svältande tjej att bli gravid, och mycket farligt även för fostret!

Även idag kräver hypofyshormonbehandling samt IVF, att en gravid tjej som har värre ätstörningar, äter och dricker ordentligt inkl näringsdrycker och tillskott som järn, kalk och B12, för att det inte ska bli stora risker för henne själv och för fostret. Det handlar då om en utpräglad riskgraviditet med täta behov av kontroller inkl med tredimensionellt ultraljud.

Även för läkaren är beslut om hormonbehandling frivillig, läkaren måste komma fram till att fördelarna är större än riskerna, och att tjejen har hög motivation för att ta itu med sina problem och för att följa väl behandlingen!

Greta har talat om sin längtan efter ett eget barn, även med andra än med mig, och även något skrivit om den! Så det är ingen hemlighet. Annars skulle jag inte ha skrivit om den.

En gravid tjej som har haft svåra ätstörningar behöver vanligtvis kejsarsnitt och har ofta svårt med amningen.

En bebis kan dock trivas och må bra på bara modersmjölksersättning. Så även flaskbarn går det bra för!
Jag har svårt att tänka mig en mer olämplig mor än Greta™. Ja, det skulle väl i så fall vara Malena som söp så mycket att Greta™ föddes med FAS.
2021-08-28, 23:26
  #35034
Avstängd
Om Greta skulle få ett eget barn i framtiden, och bli mamma, är jag övertygad om att Greta kommer att göra sitt bästa för sitt barn!
2021-08-28, 23:28
  #35035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Om Greta skulle få ett eget barn i framtiden, och bli mamma, är jag övertygad om att Greta kommer att göra sitt bästa för sitt barn!
Det bästa är inte alltid tillräckligt. Se på hur usel mor Malena är.
2021-08-29, 00:03
  #35036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Om Greta skulle få ett eget barn i framtiden, och bli mamma, är jag övertygad om att Greta kommer att göra sitt bästa för sitt barn!

Jag hoppas det barnet slipper gå i trasiga kläder med hål i. Att barnet får i sig näring och får ha på sig varma kläder ute när det är kallt.
2021-08-29, 00:43
  #35037
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det bästa är inte alltid tillräckligt. Se på hur usel mor Malena är.
Svante har i alla fall varit väldigt engagerad som pappa, för att hjälpa och stödja sin dotter.

-Det har jag själv fått uppleva.

I motsats till Svante, har jag bara träffat Malena som hastigast, så henne kan jag inte uttala mig om.
2021-08-29, 00:46
  #35038
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag hoppas det barnet slipper gå i trasiga kläder med hål i. Att barnet får i sig näring och får ha på sig varma kläder ute när det är kallt.
Det hoppas jag med!
2021-08-29, 13:05
  #35039
Medlem
wwrs avatar
Gretas tveklöst stora kändisskap grundas på hennes förkunnelse om global uppvärmning. Hon verkar klipsk, men är lite för ung för att inse hur detta budskap upprepats under de senaste 50 åren utan att förverkligas. Fast på 70-talet skulle det bli istid istället. Med tiden måste nog Greta skaffa en rejäl dubbeltänkmössa.

Njut av denna länk innan YouTube tar ned den igen. Den förra rök för ett tag sedan men nu har någon tapper skeptiker laddat upp den igen. Vi (något) äldre känner direkt igen den kände skådespelaren Leonard Nimoy, Mr Spock i Startrek, som i TV-serien agerade "science officer" och alltid drog de rätta slutsatserna.

https://youtu.be/NY9O4ZkB9nE
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-29 kl. 13:20.
2021-08-29, 13:17
  #35040
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Svante har i alla fall varit väldigt engagerad som pappa, för att hjälpa och stödja sin dotter.

-Det har jag själv fått uppleva.

I motsats till Svante, har jag bara träffat Malena som hastigast, så henne kan jag inte uttala mig om.
En del må ogilla Malena för att ha vädrat sina politiska åsikter (ofta då humanistiska sådana).
Men både hon och Svante verkar vara fantastiska föräldrar som ställt om sina liv och lagt ner sån energi på att hälpa sina barn när de haft svårt. Jag vet inte om jag skulle klarat utav liknande.
Båda tjejerna verkar det till slut gå bra för...

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback