Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Samtidigt som man hackar på en ung tjej som plockar skräp i skogen och tänker på rättvisa åt alla, pluggar heltid, tar hand om djur, lägger pussel och skriver tal, gör medvetna beslut för sin livsstil även om det krånglar till sig lite m,m snacka om driftig. Det är tydligen inte bara ett enstaka laserfokusintresse hon har, samtidigt som hon kanske känpar med hälsoproblem med. Dock tror jag den mobbarattityden är på utdöende, den kommer självsaneras. Blir kanske någon enstaka hysterisk ensammedlåldersmamma och någon gubbstrutt med utgånget datum som blir kvar på perrongen.
.
Jag vet att Greta ställde upp på en skräprensardag, det blev en stor grej i medierna. Tydligen rensar hon även skräp från hästryggar också. Själv tycker jag det låter riskabelt att hantera uppsamlingsverktyg med ena handen medan man håller i tömmarna med bara den andra. Antar att man måste luta sig också för att komma åt ibland. Men om det är sant lär vi se hyllande foton i medierna.
Är du säker på att hon pluggar heltid? Den enda uppgiften jag sett så här långt är att hon läste ”samhällsvetenskapliga ämnen”. Inte ”samhällsvetenskapliga programmet”. Låter snarare som anpassad studiegång.
Tar hand om djur? Ja, familjen har två hundar som förstås måste komma ut och kissa ibland. Kanske alla hjälper till. Lägger pussel? Waow. Skriver sina egna tal? Ja, det påstås det och kan mycket väl vara sant. Personligen tycker jag att hennes tal och intervjuer skiljer sig markant.
”Tänker på rättvisa åt alla.” Jaså? Kanske kämpar med hälsoproblem. Kanske? Med den ensidiga kosthållningen och undernärda kroppen.
Jag antar att du menar mig som ”mobbare”. Du har däremot fel i att jag skulle vara ensam eller hysterisk. Är gift sen X antal år och har väldigt lugnt temperament. Däremot beskrivs Gretas psyke på ett mycket oroande sätt av hennes egen mor, i böcker som spritts över halva världen. Att jag har egna barn och är i medelåldern stämmer däremot men det gäller väl dig också?
Jag är framför allt kritisk mot Greta och hennes rörelse för att de skrämmer upp barn. Har sagt det många gånger men det är som att hälla vatten på en gås. I stället spammas tråden med filmrecensioner och muralmålningar. Skulle inte förvåna mig alls om det dyker upp en rörelse som kallar sig ”Parents against Greta Thunberg”.
Dessutom är jag förundrad över dessa medelålders och äldre män som ser en tonårstjej som planetens räddare. Jag tror att det är fel att lägga en sån börda på ett barns axlar. Varför kan inte vuxenvärlden ta hand om det här?