Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-23, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Inte bara kritik, en del goda råd också.
Det behövs kreativitet, passion och visioner. Inte bara ett nytt ekonomiskt system utan även ett nytt sorts ledarskap.
Det är mycket som måste skrotas och börja om på nytt på ett annat sätt. Det svåra är att göra det frivilligt innan det blir ett påtvingat måste. Påven förbereder de sina för att anpassa sig till ett nytt system. Kanske vi borde göra det också.
Sanna Marin blev som 35åring den yngsta statsledaren. Greta som slår rekord i det mesta kanske kan bli något stort redan vid 30. Men sverige är nog för liten plattform för henne.

If solutions within the system are so impossible to find, maybe we should change the system itself.
:Greta Thunberg UN COP24 Speech to the world
Med tanke på Gretas dvärgväxt är nog Sverige tillräckligt stort.
Hennes buktaleri om kommunism är inte speciellt hett. Covid 19 knäckte hennes msm skapade hajp, ingen bryr sig.
2020-11-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Samtidigt som man hackar på en ung tjej som plockar skräp i skogen och tänker på rättvisa åt alla, pluggar heltid, tar hand om djur, lägger pussel och skriver tal, gör medvetna beslut för sin livsstil även om det krånglar till sig lite m,m snacka om driftig. Det är tydligen inte bara ett enstaka laserfokusintresse hon har, samtidigt som hon kanske känpar med hälsoproblem med. Dock tror jag den mobbarattityden är på utdöende, den kommer självsaneras. Blir kanske någon enstaka hysterisk ensammedlåldersmamma och någon gubbstrutt med utgånget datum som blir kvar på perrongen.
.

Jag vet att Greta ställde upp på en skräprensardag, det blev en stor grej i medierna. Tydligen rensar hon även skräp från hästryggar också. Själv tycker jag det låter riskabelt att hantera uppsamlingsverktyg med ena handen medan man håller i tömmarna med bara den andra. Antar att man måste luta sig också för att komma åt ibland. Men om det är sant lär vi se hyllande foton i medierna.

Är du säker på att hon pluggar heltid? Den enda uppgiften jag sett så här långt är att hon läste ”samhällsvetenskapliga ämnen”. Inte ”samhällsvetenskapliga programmet”. Låter snarare som anpassad studiegång.

Tar hand om djur? Ja, familjen har två hundar som förstås måste komma ut och kissa ibland. Kanske alla hjälper till. Lägger pussel? Waow. Skriver sina egna tal? Ja, det påstås det och kan mycket väl vara sant. Personligen tycker jag att hennes tal och intervjuer skiljer sig markant.

”Tänker på rättvisa åt alla.” Jaså? Kanske kämpar med hälsoproblem. Kanske? Med den ensidiga kosthållningen och undernärda kroppen.

Jag antar att du menar mig som ”mobbare”. Du har däremot fel i att jag skulle vara ensam eller hysterisk. Är gift sen X antal år och har väldigt lugnt temperament. Däremot beskrivs Gretas psyke på ett mycket oroande sätt av hennes egen mor, i böcker som spritts över halva världen. Att jag har egna barn och är i medelåldern stämmer däremot men det gäller väl dig också?

Jag är framför allt kritisk mot Greta och hennes rörelse för att de skrämmer upp barn. Har sagt det många gånger men det är som att hälla vatten på en gås. I stället spammas tråden med filmrecensioner och muralmålningar. Skulle inte förvåna mig alls om det dyker upp en rörelse som kallar sig ”Parents against Greta Thunberg”.

Dessutom är jag förundrad över dessa medelålders och äldre män som ser en tonårstjej som planetens räddare. Jag tror att det är fel att lägga en sån börda på ett barns axlar. Varför kan inte vuxenvärlden ta hand om det här?
2020-11-23, 09:51
Medlem
Hela denna rörelse med Greta i spetsen är en sekt och Greta dess sektledare. Vi alla är får som behöver en fåraherde som leder oss. Alla utom jag!
2020-11-23, 11:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag vet att Greta ställde upp på en skräprensardag, det blev en stor grej i medierna. Tydligen rensar hon även skräp från hästryggar också. Själv tycker jag det låter riskabelt att hantera uppsamlingsverktyg med ena handen medan man håller i tömmarna med bara den andra. Antar att man måste luta sig också för att komma åt ibland. Men om det är sant lär vi se hyllande foton i medierna.

Är du säker på att hon pluggar heltid? Den enda uppgiften jag sett så här långt är att hon läste ”samhällsvetenskapliga ämnen”. Inte ”samhällsvetenskapliga programmet”. Låter snarare som anpassad studiegång.

Tar hand om djur? Ja, familjen har två hundar som förstås måste komma ut och kissa ibland. Kanske alla hjälper till. Lägger pussel? Waow. Skriver sina egna tal? Ja, det påstås det och kan mycket väl vara sant. Personligen tycker jag att hennes tal och intervjuer skiljer sig markant.

”Tänker på rättvisa åt alla.” Jaså? Kanske kämpar med hälsoproblem. Kanske? Med den ensidiga kosthållningen och undernärda kroppen.

Jag antar att du menar mig som ”mobbare”. Du har däremot fel i att jag skulle vara ensam eller hysterisk. Är gift sen X antal år och har väldigt lugnt temperament. Däremot beskrivs Gretas psyke på ett mycket oroande sätt av hennes egen mor, i böcker som spritts över halva världen. Att jag har egna barn och är i medelåldern stämmer däremot men det gäller väl dig också?

Jag är framför allt kritisk mot Greta och hennes rörelse för att de skrämmer upp barn. Har sagt det många gånger men det är som att hälla vatten på en gås. I stället spammas tråden med filmrecensioner och muralmålningar. Skulle inte förvåna mig alls om det dyker upp en rörelse som kallar sig ”Parents against Greta Thunberg”.

Dessutom är jag förundrad över dessa medelålders och äldre män som ser en tonårstjej som planetens räddare. Jag tror att det är fel att lägga en sån börda på ett barns axlar. Varför kan inte vuxenvärlden ta hand om det här?
Vart blev skräpplockandet en "stor grej i media"?
Att hon hjälpte till i Rensa Mälaren projektet togs upp i tidningen "Mitt i Kungsholmen".
Att hon plockar skräp med häst ibland på fritiden har väl inte nämnts alls i media. Tror inte hon själv vill synas i de sammanhangen utan låta motionsformen tala för sig själv isf,. Lite privatliv kanske hon vill ha. Du ser hur du tolkar in dina egna skeva motiv i saker och ting.
Förutom hundarna så är Greta ägare till sina 3 hästar, det går åt lite tid att pyssla med med sådana.

Oj man måste luta sig ibland när man plockar skräp, vad läskigt. Glöm inte hjälmen

Vad det gäller att skrämma upp folk, så har Greta närmast presenterat en jävligt mild version utav klimatkrisens konsekvenser. Det är isjälva verket mycket värre om man får uppleva det på nära håll. The devil is in the details.
2020-11-23, 15:44
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
När de är ute med jyckarna och de har gjort vad de behöver, används det en plastpåse för att plocka upp, eller skopar de upp direkt med händerna?
2020-11-23, 16:28
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
När de är ute med jyckarna och de har gjort vad de behöver, används det en plastpåse för att plocka upp, eller skopar de upp direkt med händerna?

Jag gissar på att Gretas jyckar är tränade till att avge högaromatiska växtbaserade torrpellets - som man kan skopa upp med händerna. Konstigt vore annars. Tror inte att Greta använder plastpåsar överhuvudtaget, utom kanske på ekologiska bananer (som till skillnad mot icke-ekologiska bananer levereras till affären inpackade i plastpåsar).
2020-11-23, 16:30
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ska stå drickchoklad!
Gretas drickchoklad är givetvis gjord på ekologiska närodlade chokladbönor, kan man gissa.
2020-11-23, 16:50
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Gretas drickchoklad är givetvis gjord på ekologiska närodlade chokladbönor, kan man gissa.

Uppvärmd av pellets från jyckarna.
2020-11-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Framförallt undrar jag varför så många tror att någon med endast grundskola är kompetent att uttala sig om vetenskap. Fullständigt bizzart.

Jag antar att tråden om Greta™ kommer att gå in i vinterdvala nu, då dess meste skribent, tillika mest devote avgudadyrkare blivit avstängd 6 månader. Lite trist, men sådant händer.
2020-11-23, 18:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Framförallt undrar jag varför så många tror att någon med endast grundskola är kompetent att uttala sig om vetenskap. Fullständigt bizzart.

Jag antar att tråden om Greta™ kommer att gå in i vinterdvala nu, då dess meste skribent, tillika mest devote avgudadyrkare blivit avstängd 6 månader. Lite trist, men sådant händer.

Saknar Inspiratören. Vad kan denne så ordentlige person ha råkat ut för? Han var den som var närmast Greta och hade mest skvaller att tillföra. Vi andra är ju mest belackare eller beundrare. På avstånd.
2020-11-23, 18:27
Medlem
Amerikanarna älskar henne!
2020-11-24, 02:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Saknar Inspiratören. Vad kan denne så ordentlige person ha råkat ut för? Han var den som var närmast Greta och hade mest skvaller att tillföra. Vi andra är ju mest belackare eller beundrare. På avstånd.
Ja. Det var oväntat att Inspiratoeren är avstängd. Nu tog EU av Sverige 200 miljarder i juli (totalt 7500 mdr) för att veva igång koldioxidproduktionen rejält. Då har Greta och hennes supporters haft order att gömma sig.

Men nästa år hade jag trott att Greta skulle återuppväckas från de döda för att leda den KOSTSAMMA kampen att sänka CO2 igen. Första steget är att låta 17-åringen vara chefredaktör på DN Ojoj. (Hon har ju vunnit en uppsatstävling så hon anses säkert kvalificerad. Den tävlingen talade man tyst om under Gretas förra storhetsperiod. Då var hon ju bara den vanliga tjejen som satte sig på gatan med en skylt.)

Nu håller jag inte med Inspiratoeren om så mycket men jag hoppas han kommer tillbaka. Jag tror inte Doña Quixote kommer att fortsätta kampen utan sin trogne Sancho Panza. (Den som har läst romanen kan nog finna paralleller. Den smale idealisten med sina diagnoser bekämpar väder(kvarnar) och samhällets orättvisor.)
Citat:
The plot revolves around the adventures of a noble (hidalgo) from La Mancha named Alonso Quixano, who reads so many chivalric romances that he loses his mind and decides to become a knight-errant (caballero andante) to revive chivalry and serve his nation, under the name Don Quixote de la Mancha. He recruits a simple farmer, Sancho Panza, as his squire, ... Don Quixote, in the first part of the book, does not see the world for what it is and prefers to imagine that he is living out a knightly story.

When first published, Don Quixote was usually interpreted as a comic novel. After the French Revolution, it was better known for its central ethic that individuals can be right while society is quite wrong and seen as disenchanting. In the 19th century, it was seen as a social commentary, but no one could easily tell "whose side Cervantes was on". Many critics came to view the work as a tragedy in which Don Quixote's idealism and nobility are viewed by the post-chivalric world as insane, and are defeated and rendered useless by common reality. By the 20th century, the novel had come to occupy a canonical space as one of the foundations of modern literature.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Don_Quixote

Fast skillnaden är ju att Greta är en normal ung skådespelerska som manipuleras av mäktiga internationella nätverk till sina inövade framträdanden.
Senast redigerad av wwr 2020-11-24 kl. 03:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in