Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-22, 12:25
  #32161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja nu behöll ju inte Greta pengarna från Gulbenkian foundation utan donerar bort rubbet till ändamål som främjar ekosystemet.
Så kan det gå. Långnäsa, pillutadom.

Greta hade nyligen ett möte med Merkel där hon bla, tryckte på att EU ska jobba för att lägga till ekocid som ett brott mot mänskligheten, där man ska kunna ställa ansvariga i stora företag tex, styrelsemedlemmar till svars med upp till 20 års fängelse och 10milj, euro i böter, samt grova böter uträknat efter företagets omsättning, det är lindrigt tycker jag men det är en början.
Macron har gått i täten för denna ide och om sverige ska vara med och racea så ligger sverige redan på efterkälken där. Macron har stort stöd bland sitt folk att kunna nationellt i Frankrike inom kort införa ekocid som en kriminell gärning och skriva in brottet i republikens konstitution . Får se vilket land som hinner först med detta.


Innan mötet med Merkel så skrev Greta och gänget i juli ett öppet brev med en tuff kravlista till EU om att bla, införa ekocid som ett brott mot mänskligheten.
Listan har samlat på sig tusentals signaturer från aktivister, forskare och naturligtvis en del kändisar. Många var ju redan Gretafans innan och de hänger fortfarande med.
Här var några kändisnamn som jag kände igen.

Leonardo Di Caprio,Billie Eilish,Coldplay,Ben Stiller,Emma Thomson, Jake Gyllenhaal, Annie Lennox,Russel Crowe, Joaquin Phoenix,Björk,Susan Sarandon,Chrissy Hynde,Roger Waters,Jane Fonda,Stella McCartney,Brian Eno,David Byrne,Rainn Wilson,Bianca Jagger m,fl...

Men ekocid frågan/motionen är ju från 2016 det är ju pre Greta inget hon kommit på
2020-11-22, 12:39
  #32162
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Men ekocid frågan/motionen är ju från 2016 det är ju pre Greta inget hon kommit på
Nej, men hon stödjer den och hjälper till så gott hon kan för att supportera Stop Ecocide foundation som hon donerade pengarna till.
Gretas kravlista från i Juli till EU innehåller en rad olika punkter, det är inte så att hon är den första som kommer på alla dessa problem som ska lösa. Det finns massa olika klimat,miljö och rättviseorganisationer som kämpat i det lilla länge. Nu när de börjar samla sig, organisera sig ihop, till styrkedemonstrationer så får de lite mer effekt.

https://www.stopecocide.earth
https://endecocide.se
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2020-11-22 kl. 12:44.
2020-11-22, 16:52
  #32163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hon har ju hästarna och transportera sig med kortare sträckor, speciellt om när hon flyttar hemifrån flyttar ut på landet, även om hon flyttar från sverige, eller kanske en större skärgårdsö med tillgång till att kunna åka kommunalt till stan när det behövs.
Hästarna kan ju ploga och plöja och köra timmer med, det behövs ju inga fordon alls egentligen.
Ja, jag har länge misstänkt att Greta™ och hennes följare vill flytta oss 150 år tillbaka i tiden. Det var en härlig tid! Sverige var ett av de fattigaste länderna i Europa, medellivslängden var kort, spädbarnsdödligheten skyhög, ibland var det svältår. Men koldioxidutsläppen var på rätt nivå!
2020-11-22, 17:10
  #32164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja, jag har länge misstänkt att Greta™ och hennes följare vill flytta oss 150 år tillbaka i tiden. Det var en härlig tid! Sverige var ett av de fattigaste länderna i Europa, medellivslängden var kort, spädbarnsdödligheten skyhög, ibland var det svältår. Men koldioxidutsläppen var på rätt nivå!

Precis, och får hon sin vilja fram och lyckas sänka temperaturen till 1800-talsnivå så kommer odlingssäsongen att förkortas, efter vad jag förstår.

Vet inte hur vi ska värma upp våra bostäder då. Vedeldning är uteslutet och snart är all kärnkraften nedlagd. Blir väl till att snickra upp lite fler solpaneler som fraktas med hästkärra från fabriken.

Greta själv mumsar belåtet på bananer som fraktats med segelbåt från tropikerna och njuter över att just hon räddade världen.

Sen lever hon lycklig i alla sina dagar som kombinerad forskare och statsminister. Denna universalbegåvning av Guds nåde.
2020-11-22, 17:26
  #32165
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag undrar om Greta inte helt enkelt ger upp klimatkampen den dagen hon får en pojkvän. Hennes personlighetstyp är väldigt fokuserad på en sak i taget. Hittar de något nytt som är intressant tappar de direkt sitt gamla intresse och går vidare.

Nu är ju Greta Big Business, och många skulle bli rätt lacka om Greta hittade något nytt, men det är inte alls säkert hon ser så på sig själv eller förstår eller ens bryr sig. Hittar hon en pojkvän och tycker det här med sex och kärlek var jäkligt roligt så kommer hon gå "all in" i det istället och helt släppa klimatgrejen utan att bry sig.

Så vill man stoppa Greta får någon ung stilig kille offra sig för sakens skull. Kanske någon har en son i lämplig ålder (något/några få år äldre än Greta) att drilla till uppdraget.
Intressant tanke! Men jag vill inte stoppa Greta, men vill få henne ännu mer potent!
En stor kuk kan bidra till det!
2020-11-22, 17:50
  #32166
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är bara påhitt. Greta attackerar inga oljebolag. Hon gapar på politiker så de tar mer skatt av oss.

Hon får pengar av oljebolagen (Gulbenkian).
Gulbenkian Foundation är inte ett oljebolag.
Hon attackerar där det gör mest nytta, att ge sig på politiker som ger licenser till fortsatt utvidgning utav olje och gas exploatering i Nord Sjön tex,. Där svepte hon med hela kedjan utav klimatbovar i ett av hennes numera berömda tal i parlamentet.

Oil and gas industry 'listening' to climate activist Greta Thunberg
Citat:
Miss Thunberg said the UK was supporting shale gas fracking, greater exploitation of North Sea oil and gas fields and expanding airports.

""This ongoing irresponsible behaviour will no doubt be remembered in history as one of the greatest failures of humankind"
https://www.bbc.com/news/uk-scotland...iness-48505692
2020-11-22, 19:30
  #32167
Avstängd
Har Greta lyckats dra miljoner till sina demon, tror jag att hon har möjlighet att göra det igen! Vad gäller de andra spekulationerna, tror jag att Greta kommer att fortsätta att vara klimat- och miljöengagerad, även om hon blir kär. Då hoppas jag dock, att hon blir bättre på att ta hand om sig själv. Kärlek är ju omtanke!
2020-11-22, 19:44
  #32168
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gulbenkian Foundation är inte ett oljebolag.
Hon attackerar där det gör mest nytta, att ge sig på politiker som ger licenser till fortsatt utvidgning utav olje och gas exploatering i Nord Sjön tex,. Där svepte hon med hela kedjan utav klimatbovar i ett av hennes numera berömda tal i parlamentet.

Oil and gas industry 'listening' to climate activist Greta Thunberg

https://www.bbc.com/news/uk-scotland...iness-48505692
Du är kraftfull och bra.
Men dom som angriper Greta är ju bara attityd-människor. Har egentligen ingen annan faktisk agenda
(till 88 %). . Vill bara stoppa någon som ifrågasätter vår livsstil.
Har eg. inget annat kognitivt på fötterna. Som motståndarna till kvinnlig rösträtt, som bl a anförde att kvinnors kjolar skulle fastna mellan stolsraderna i riksdagen.

Klart att Greta har rätt i sak. Och lika klart att hon inte får rätt i sak.

Egennyttan förnekar sig inte.
2020-11-22, 19:57
  #32169
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det framgår av inlägget ovan. Globalistiska aktörer har försökt vrida makten ur händerna på folk ända sedan Palmes dagar och långt innan det genom t.ex påstådda miljöproblem. Man vill flytta besluten till internationella organisationer som storfinansen kan styra. Greta gör det med EU. (ICC får inte ens döma amerikaner. Den nye påven är en marionett. Gulbenkianpengarna kommer från olja etc.)

Edit
Har Greta ens vågat åka till Portugal ännu och håva in de 5 resterande oljemiljonerna?
Nej, tror inte att Greta vill åka idag till Portugal. Hon är rädd för Covid-19 både för egen del och andras del.
2020-11-22, 20:29
  #32170
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Du är kraftfull och bra.
Men dom som angriper Greta är ju bara attityd-människor. Har egentligen ingen annan faktisk agenda
(till 88 %). . Vill bara stoppa någon som ifrågasätter vår livsstil.
Har eg. inget annat kognitivt på fötterna. Som motståndarna till kvinnlig rösträtt, som bl a anförde att kvinnors kjolar skulle fastna mellan stolsraderna i riksdagen.

Klart att Greta har rätt i sak. Och lika klart att hon inte får rätt i sak.

Egennyttan förnekar sig inte.
Jag tycker Greta och hennes unga klimatarme är unikt, fascinerande och lärorikt att även som något äldre att följa. Ena dan får man läsa om någon indianstam i Amazonas och höra deras vardagsproblem med att få ihop mat när det eldas och förgiftas i deras djungelskafferi till att fördjupa sig i ett oljeutsläpp på den permafrostsmältande tundran i sibirien. Det är miljö och klimathotande problem överallt på planeten. Och det behövs inte mycket mer för att katastrofen kommer. Medans en del här hemma mest tänker på om de kommer kunna skörda färskpotatisen en månad tidigare tack vare klimatuppvärmningen. Välfärdslobotomering?

Samtidigt som man hackar på en ung tjej som plockar skräp i skogen och tänker på rättvisa åt alla, pluggar heltid, tar hand om djur, lägger pussel och skriver tal, gör medvetna beslut för sin livsstil även om det krånglar till sig lite m,m snacka om driftig. Det är tydligen inte bara ett enstaka laserfokusintresse hon har, samtidigt som hon kanske känpar med hälsoproblem med. Dock tror jag den mobbarattityden är på utdöende, den kommer självsaneras. Blir kanske någon enstaka hysterisk ensammedlåldersmamma och någon gubbstrutt med utgånget datum som blir kvar på perrongen.

Förövrigt kanske Greta blir ihop med en tjej, det är inte otänkbart.
2020-11-22, 20:36
  #32171
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tycker Greta och hennes unga klimatarme är unikt, fascinerande och lärorikt att även som något äldre att följa. Ena dan får man läsa om någon indianstam i Amazonas och höra deras vardagsproblem med att få ihop mat när det eldas och förgiftas i deras djungelskafferi till att fördjupa sig i ett oljeutsläpp på den permafrostsmältande tundran i sibirien. Det är miljö och klimathotande problem överallt på planeten. Och det behövs inte mycket mer för att katastrofen kommer. Medans en del här hemma mest tänker på om de kommer kunna skörda färskpotatisen en månad tidigare tack vare klimatuppvärmningen. Välfärdslobotomering?

Samtidigt som man hackar på en ung tjej som plockar skräp i skogen och tänker på rättvisa åt alla, pluggar heltid, tar hand om djur, lägger pussel och skriver tal, gör medvetna beslut för sin livsstil även om det krånglar till sig lite m,m snacka om driftig. Det är tydligen inte bara ett enstaka laserfokusintresse hon har, samtidigt som hon kanske känpar med hälsoproblem med. Dock tror jag den mobbarattityden är på utdöende, den kommer självsaneras. Blir kanske någon enstaka hysterisk ensammedlåldersmamma och någon gubbstrutt med utgånget datum som blir kvar på perrongen.

Förövrigt kanske Greta blir ihop med en tjej, det är inte otänkbart.

Jag tror du har rätt perspektiv och ser framtiden realistiskt. Och anar också att det blir en tjej för Greta.
Men själv är jag mer skeptisk vad gäller klimatet och vår vilja att ta ansvar för det. Det tror jag Greta också är.
2020-11-22, 21:01
  #32172
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Förövrigt kanske Greta blir ihop med en tjej, det är inte otänkbart.
Varför tror du det?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback