Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-16, 09:23
  #31921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad är det för obehagligt med att Greta och de yngre vill ha en framtid? Du har hängt upp dig på någon fras i ett utav alla dessa många tal hon utfört och missar helt poängen. Hon är aktiv i massvis utav händelser gällande klimat och rättvisefrågor, är allt det obehagligt för dig?.

Ta nu istället och titta på denna gigantiska muralmålning i downtown San Fransisco, jag vet att du har intresserat dig utav dom tidigare.
https://g.co/kgs/tZPw7n
Den invigdes till ett Gretainspirerat musikstycke framfört utav San Fransisco Brass Ensemble. Greta inspirerar kulturen och kulturen inspirerar folket. När folk tittar upp och får se hennes bild så sår det kanske ett frö i folks omedvetna om hennes budskap som vi kanske tar till oss.

Tack för muralmålningen Bra målning. Anklagande blick som vanligt.

Jag har läst och följt med i Gretas tal och det handlar inte alls bara om ”I want you to panic”. Det är också ”our house is burning” (kan låta skrämmande för små barn”), år 2020 är sista året att vända utvecklingen och sen ... sen ...

Om inte ungarna skolstrejkar har de ingen framtid eftersom vi vuxna skiter i dem. Greta själv skulle skolstrejka ända tills Sverige är i linje med Parisavtalet. Sen tillät inte rektorn på hennes nya skola det och då la hon sig platt. Fast fortsätter att posera med skyltar med ”skolstrejk” varje fredag och låtsas som om ingenting har hänt. Försökte hon ens att byta skola?

Åter till ämnet. Det finns gott om berättelser om barn som fått psykiska problem av klimatalarmisterna. Som gråtande kommer hem från skolan och tror att de ska dö. Greta däremot tycks se framtiden an med ljusa förhoppningar. Hon pratar om studier och tycks ha ”glömt” att hon inte har någon framtid och att hennes dreams are stolen.

Ja, jag tycker att det är obehagligt. Att det finns något djupt osympatiskt i att skrämma upp barn och ge dem skuldkänslor. Barn som inte kan värja sig och som inte har en aning om att undergångsscenarier kommer och går med jämna mellanrum.

Men jag tror att många av dem kommer att vända sin ångest till ilska mot klimatrörelsen om 5-15 år. Vem vet - kanske de till och med vandaliserar muralmålningarna med Greta som fick dem att må så dåligt?
2020-11-16, 09:27
  #31922
Medlem
Fridays for F. Ja det stod 4-5 Pers med plakat i Göteborg.
2020-11-16, 09:41
  #31923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Bra att de vill ha en framtid men de fokuserar på en fråga de inte kan påverka ändå. En bra början vore att de tog tag i sig själva så att samhället slapp att stödja dem för deras psykiska problem. Än så länge har de bara varit en belastning för samhället som otåliga domedags-ungdomar brukar vara.

Precis. De kan inte påverka någonting. De kan däremot må dåligt och känna ångest.

De tror också att de kan påverka hela samhället genom att vifta med lite plakat. Sen blir de besvikna och förvånade när ingenting händer. Sen lägger de av.

Kommer ihåg för ca 1,5 år sedan när otåliga Greta berättade i en intervju att hon var besviken över att det gick så långsamt. Trots hennes famösa ”I want you to panic” så fortsatte världen precis som vanligt. Hon hade uppenbarligen trott att hennes utspel skulle få en revolutionerande effekt.
2020-11-16, 11:03
  #31924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://kulturbloggen.com/?p=137537


Utdrag:

"Greta- Nyanserat och skarpsynt om aktivisten Greta
15 NOVEMBER, 2020 BY PETTER STJERNSTEDT



I Am Greta
Betyg 4
Svensk biopremiär 20 november
Regissör Nathan Grossman

Fördjupad och närgången är hudnära I Am Greta om sextonåringen som satt klimatet på allas agendor och fick miljoner och åter miljoner av människor att demonstrera på gatorna om en hälsosammare glob.

“ Ni säger att vi bara har en planet att ta hand om ändå verkar ni helt strunta i klimatet. Ni kommer till oss unga och pratar om oss som hoppet, hur vågar ni!?”.

Greta är sextonåringen från Stockholm som kämpar för ett bättre klimat och en mänsklighet som lever i symbios med naturen. Du måste som man säger levt under en sten om du missat snackisen, fenomenet Greta och den globala rörelsen Friday for Future."
Undrar just om skolklasser kommer att tvingas titta på filmen om Greta™? Det vore ju ett bra sätt att få upp publiksiffran, jag tvivlar på att särskilt många kommer att betala ur egen ficka.
2020-11-16, 11:19
  #31925
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Undrar just om skolklasser kommer att tvingas titta på filmen om Greta™? Det vore ju ett bra sätt att få upp publiksiffran, jag tvivlar på att särskilt många kommer att betala ur egen ficka.
Inför premiären så var det ett landsomfattande projekt där elever fick göra sina egna plakat och visa politikerna. Dessa blev en trailer som visades innan filmen.
Bla, elever från Möja skola deltog. Filmen visades gratis sponsrad av ett lokalt företag.

Möjaelever på Greta-premiär
Citat:
Hur ska vi få slut på algblomningen? Hur ska vi rädda haven? Det är två av frågorna som elever på Möja skola ställer till politikerna när dokumentärfilmen om Greta Thunberg premiärvisas på Möja bio på fredag.
https://www.nvp.se/Kultur--Noje/moja...-greta-premiar
2020-11-16, 11:47
  #31926
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för muralmålningen Bra målning. Anklagande blick som vanligt.

Jag har läst och följt med i Gretas tal och det handlar inte alls bara om ”I want you to panic”. Det är också ”our house is burning” (kan låta skrämmande för små barn”), år 2020 är sista året att vända utvecklingen och sen ... sen ...

Om inte ungarna skolstrejkar har de ingen framtid eftersom vi vuxna skiter i dem. Greta själv skulle skolstrejka ända tills Sverige är i linje med Parisavtalet. Sen tillät inte rektorn på hennes nya skola det och då la hon sig platt. Fast fortsätter att posera med skyltar med ”skolstrejk” varje fredag och låtsas som om ingenting har hänt. Försökte hon ens att byta skola?

Åter till ämnet. Det finns gott om berättelser om barn som fått psykiska problem av klimatalarmisterna. Som gråtande kommer hem från skolan och tror att de ska dö. Greta däremot tycks se framtiden an med ljusa förhoppningar. Hon pratar om studier och tycks ha ”glömt” att hon inte har någon framtid och att hennes dreams are stolen.

Ja, jag tycker att det är obehagligt. Att det finns något djupt osympatiskt i att skrämma upp barn och ge dem skuldkänslor. Barn som inte kan värja sig och som inte har en aning om att undergångsscenarier kommer och går med jämna mellanrum.

Men jag tror att många av dem kommer att vända sin ångest till ilska mot klimatrörelsen om 5-15 år. Vem vet - kanske de till och med vandaliserar muralmålningarna med Greta som fick dem att må så dåligt?
Handen på hjärtat hur många känner du som fått psykiska problem av Greta? Jag vet inte någon och då är jag i kretsar som tar klimatkrisen på allvar? Så speciellt många kan det inte röra sig om. Man löser inte problem genom att sopa dom under mattan. Man löser inte problem genom att inte prata om dom. Det finns risker med att curla sönder sina barn. Det blir som när man vill lösa problemen på Järvafältet genom att förändra mediabilden istället för att diskutera orsakerna.

Men, man ska ta ungas oro på allvar. Och då gäller det för vuxna att inte så tvivel, smida ränkor och skapa förvirring. Det finns en stor okunskap hos den äldre generationen och de leder till att de vuxna kan uppleva att det är svårt att prata om ungas klimatoro, och den lätta vägen ut ur det är att låtsas som det regnar
.
Vuxna kan visa att det går att påverka och hitta lösningar på problem. Man ska uppmuntra barn och unga till att genom att vara aktiva så kan de förändra sin egen framtid. Det är deras generation som kommer bli dom nya beslutsfattarna, journalister och forskare m,m.
Och man ser redan nu hur intresset för att kunna förändra klimatproblemen ökat. Det finns ett stagnerat tankemönster hos många vuxna för många stora frågor som de anser sig vara oförmögna att bryta sig ur. Ett paradigmskifte är oundvikligt.
Antingen är man en del av lösningen eller så är man en del av problemet.
2020-11-16, 11:57
  #31927
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det finns ett stagnerat tankemönster hos många vuxna för många stora frågor som de anser sig vara oförmögna att bryta sig ur. Ett paradigmskifte är oundvikligt.
Antingen är man en del av lösningen eller så är man en del av problemet.
Om politikerna inte gör någonting annat än sätter upp målsättningar skall inte Greta eller någon annan begära att privatpersoner gör något.

Följ den miljölagstiftning som gäller. Det skall räcka.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-16 kl. 12:00.
2020-11-16, 12:23
  #31928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Inför premiären så var det ett landsomfattande projekt där elever fick göra sina egna plakat och visa politikerna. Dessa blev en trailer som visades innan filmen.
Bla, elever från Möja skola deltog. Filmen visades gratis sponsrad av ett lokalt företag.

Möjaelever på Greta-premiär

https://www.nvp.se/Kultur--Noje/moja...-greta-premiar
"Fick" eller tvingades?
2020-11-16, 12:39
  #31929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Handen på hjärtat hur många känner du som fått psykiska problem av Greta? Jag vet inte någon och då är jag i kretsar som tar klimatkrisen på allvar? Så speciellt många kan det inte röra sig om. Man löser inte problem genom att sopa dom under mattan. Man löser inte problem genom att inte prata om dom. Det finns risker med att curla sönder sina barn. Det blir som när man vill lösa problemen på Järvafältet genom att förändra mediabilden istället för att diskutera orsakerna.

Men, man ska ta ungas oro på allvar. Och då gäller det för vuxna att inte så tvivel, smida ränkor och skapa förvirring. Det finns en stor okunskap hos den äldre generationen och de leder till att de vuxna kan uppleva att det är svårt att prata om ungas klimatoro, och den lätta vägen ut ur det är att låtsas som det regnar
.
Vuxna kan visa att det går att påverka och hitta lösningar på problem. Man ska uppmuntra barn och unga till att genom att vara aktiva så kan de förändra sin egen framtid. Det är deras generation som kommer bli dom nya beslutsfattarna, journalister och forskare m,m.
Och man ser redan nu hur intresset för att kunna förändra klimatproblemen ökat. Det finns ett stagnerat tankemönster hos många vuxna för många stora frågor som de anser sig vara oförmögna att bryta sig ur. Ett paradigmskifte är oundvikligt.
Antingen är man en del av lösningen eller så är man en del av problemet.

Ett litet exempel:

https://www.newsweek.com/eco-anxiety...ffects-1459731

Citat:
Psychologists Warn Parents, Climate Change Alarmists Against Causing 'Eco-Anxiety' in Children

Citat:
Researchers at the University of Bath and members of the Climate Psychology Alliance (CPA) in the United Kingdom say children are commonly being subjected to a barrage of concerns about the future of the planet and "environmental doom." Psychologists speaking with The Telegraph this week said a rising number of kids and young adults are being treated with psychiatric drugs in order to reduce the emotional stress and exhaustion caused by "eco-anxiety," or, a fervent fear that humans will go extinct as a result of their own pollution and damage to the environment.

Citat:
Hickman cautioned that when children and young adults are told climate change will end humans, kids approach mental health experts asking questions such as, "what's the point in going to university", or "what's the point of doing my exams?"

Citat:
"Parents need to find some words to talk about it that is age-appropriate and not terrifying," she continued. "You need to separate what is fact from what is unknown: tell them some species are going extinct and some humans are being harmed, but don't say we're all going to die, because that isn't true."

Det finns massor om du bara orkade söka men det tror jag inte du vill.

De som utnyttjar försvarsvarslösa barn och ungdomar för sin kamp borde skämmas. Inklusive FFF. Inklusive Greta och hennes föräldrar. Och svenska medier.
2020-11-16, 12:43
  #31930
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ett litet exempel:

https://www.newsweek.com/eco-anxiety...ffects-1459731









Det finns massor om du bara orkade söka men det tror jag inte du vill.

De som utnyttjar försvarsvarslösa barn och ungdomar för sin kamp borde skämmas. Inklusive FFF. Inklusive Greta och hennes föräldrar. Och svenska medier.
Inga du känner till alltså i dina kretsar, case closed.
2020-11-16, 15:11
  #31931
Medlem
Jofs avatar
Filmaren av Gretafilmen undrade varför folk kan bli så upprörda över att en tjej rabblar upp forskares data för beslutsfattare.
Jag har undrat samma saker. Haft bra tillgång till kritiker här, så jag har gjort en analys av orsakerna.
Fick det till i stort sett 4 stycken, alla med emotionellt "pålägg".
Onödigt att dra de igen. Är bara att ögna inläggen i tråden.
I min värld så är inga av dom helt igenom hållbara. Men alla har ju rätt till en åsikt. Också de som bara tycker hon är ful och en snorunge som ska hålla käften.
2020-11-16, 16:28
  #31932
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kväkarna säger att en central del av deras tro är att det gudomliga finns inom oss, “det inre ljuset”, snarare än utom oss i skrifter och predikare. Upplever att Greta står nära detta synsätt. Många här glömmer bort att Greta är andligt invigd, vilket hon tar tar på stort allvar. Hon vill vägleda och hjälpa andra i behov av stöd! Det är mycket möjligt att hon väljer att bli läkare och/eller psykoterapeut i framtiden. Hon har redan inspirerat många att kämpa för en bättre värld. Sedan kan vi alla förbättras, även Greta, men få har nått så långt som hon redan har gjort. Vi i FFF önskar henne all framgång!
Vad är Greta andligt invigd i?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback