2020-06-29, 19:10
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaeglr
Men han är dansk, svårt förstå danska så helt försåtligt

Varför Greta ska få 2 program på 2 olika språk är något annat
Med tanke på att Gretas tal skall sändas i utlandet också så bli hennes tal (Eller hennes marionettmästares tal kanske man borde säga) också förståeligt att det blir på engelska då utlänningar sällan är så haj på det svenska språket.

Tycker dock att Greta får en hel timme att spy ur sig propaganda är väldigt onödigt överhuvudtaget!
Ok om hon snackade allmänt om hennes liv och om hennes olika psykiska diagnoser, men ofiltrerad politisk propaganda är inte vad SR skall syssla med enligt mig!
2020-06-29, 19:24
Medlem
Greta har blivit vårt största namn utåt. Förut var det ABBA en gång. Eller Palme. Nu är det Greta.
Till alla Gretahatares förtret.
2020-06-29, 19:34
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakun
Greta har blivit vårt största namn utåt. Förut var det ABBA en gång. Eller Palme. Nu är det Greta.

Knappast. Jämfört med hennes glansdagar så är hon ganska glömd för tillfället
2020-06-29, 19:47
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakun

Ja galenskaper gör Sverige allt mera ökänt i Världen. Klimat/energipolitik, Coronapolitik, Migrationspolitik.

En autistisk tonårsflicka, barn till ett stockholmskt skådispar, åker omkring i västvärlden och predikar likt en Jesus lillasyster om vad som är rätt och fel och vilka som är onda och goda när det gäller klimatpolitik. Och etablissemanget hänger på entusiastiskt.

Det är fenomenet som gör att man tar sig för pannan. Flickan känner man bara oro för. Hur kommer hon att landa?
2020-06-29, 21:41
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Ja galenskaper gör Sverige allt mera ökänt i Världen. Klimat/energipolitik, Coronapolitik, Migrationspolitik.

En autistisk tonårsflicka, barn till ett stockholmskt skådispar, åker omkring i västvärlden och predikar likt en Jesus lillasyster om vad som är rätt och fel och vilka som är onda och goda när det gäller klimatpolitik. Och etablissemanget hänger på entusiastiskt.

Det är fenomenet som gör att man tar sig för pannan. Flickan känner man bara oro för. Hur kommer hon att landa?

Det är lite märkligt faktiskt. Jag menar, borde det inte vara vetenskapsmän med akademiska titlar som påkallar uppmärksamhet om klimatet är i fara?

Vi borde också få se riktigt initierade samtal i media? Diskussioner som går på djupet liksom. Eller tänker jag fel?

Vi bara accepterar att Greta är auktoritet på området trots att hon inte ens gått klart grundskolan, än mindre gymnasieskolan. En skolkande autistisk tonårsflicka läxar upp Sverige och världen. Är inte det rätt unikt egentligen?

Något känns inte rätt här. Kan det vara så att hon är "utsedd" att föra den här agendan? Att hon är en puppet i någon mening som stöttas av kapitalstarka spelare, som av någon anledning vill se den här politiken?

Eller drar man det för långt då? Jag vill inte vara någon foliehatt. Men på något sätt känns inte det här Greta-fenomenet helt gräsrot. Eller är hon en eldsjäl som lyckats mot alla odds där hennes budskap och aktivism har växt helt organiskt?

Förstår du hur jag tänker?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-06-29 kl. 21:44.
2020-06-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inget nytt om Greta Thunberg i tråden de senaste tre månaderna.
Samma spekulationer, samma påhopp, samma konspirationsteorier och samma brist på inslkt.

Angående gymnasieval borde det ju vara klart. Något prestigegymnasium har inte varit på tal tidigare och det är det nog inte nu heller. Personer med AS har mera nytta av en lugn studiemiljö.

Hon har knuffats ut ur medias rampljus av Corona och Black Lives Matter. En tonårstjej med ett plakat kan naturligtvis inte konkurrera om nyhetsplats med en global pandemi som dödar 100.000-tals personer och ställer hela branscher på stand-by.
2020-07-01, 17:10
Medlem
Den riktiga skylten är borta igen.
2020-07-04, 09:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Det är lite märkligt faktiskt. Jag menar, borde det inte vara vetenskapsmän med akademiska titlar som påkallar uppmärksamhet om klimatet är i fara?

Vi borde också få se riktigt initierade samtal i media? Diskussioner som går på djupet liksom. Eller tänker jag fel?

Vi bara accepterar att Greta är auktoritet på området trots att hon inte ens gått klart grundskolan, än mindre gymnasieskolan. En skolkande autistisk tonårsflicka läxar upp Sverige och världen. Är inte det rätt unikt egentligen?

Något känns inte rätt här. Kan det vara så att hon är "utsedd" att föra den här agendan? Att hon är en puppet i någon mening som stöttas av kapitalstarka spelare, som av någon anledning vill se den här politiken?

Eller drar man det för långt då? Jag vill inte vara någon foliehatt. Men på något sätt känns inte det här Greta-fenomenet helt gräsrot. Eller är hon en eldsjäl som lyckats mot alla odds där hennes budskap och aktivism har växt helt organiskt?

Förstår du hur jag tänker?
Vetenskapsmän har under många årtionden varnat för de kommande klimatförändringarna och visst är det märkligt att dessa varningar först får verkligt stor uppmärksamhet när Greta Thunberg framför dem.

Lika märkligt är det att media oftast inte ens nu går mera på djupet i klimatfrågan utan mera rapporterar om GT.

GT har gått ut grundskolan med bra betyg från en skola som haft förståelse för hennes AS och det är inget konstigt med det. Det konstiga är att många andra som också gått ut grundskolan inte tycks förstå vart vi är påväg.

Om GT är en kapitalistisk-, anarkistisk-, miljörörelse- kommunistisk-, mm, mm. "produkt" som det ofta sägs så tycker jag det är intressant att fundera över varför GT lyckas just nu? Varför just nu och varför just Greta Thunberg.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hon har knuffats ut ur medias rampljus av Corona och Black Lives Matter. En tonårstjej med ett plakat kan naturligtvis inte konkurrera om nyhetsplats med en global pandemi som dödar 100.000-tals personer och ställer hela branscher på stand-by.
Det är klart att det som dödar och ställer till det just nu är mera intressant att skriva om än det som dödar och ställer till i framtiden.
Greta Thunbergs budskap nu borde vara att det som sker nu bara är en liten vindpust jämfört med vad som kan komma att ske i framtiden om vi (mänskligheten) inte tar vår klimatpåverkan på allvar.

Jag är säker på att vi kommer att höra mera om klimatfrågan från Greta Thunberg och förhoppningsvis även från många andra.
2020-07-04, 15:52
Medlem
Citat:

Om GT är en kapitalistisk-, anarkistisk-, miljörörelse- kommunistisk-, mm, mm. "produkt" som det ofta sägs så tycker jag det är intressant att fundera över varför GT lyckas just nu? Varför just nu och varför just Greta Thunberg.

Ja, OM det var så - att hon var det hon tillskrivs för att vara , här i tråden bl.a. Så hade det varit intressant. Verkligen.
Nu tror jag dom här är lite för ivriga och emotionella. Och missar poängen.

Troligare är att detta en en tjej som folk tycker har moral, ideal och är tuff och står upp för något som gemene man ser som ett problem.Hon är rätt i tiden, PK.

Mer komplicerat är så är det nog inte (tyvärr).
2020-07-05, 04:29
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Vetenskapsmän har under många årtionden varnat för de kommande klimatförändringarna och visst är det märkligt att dessa varningar först får verkligt stor uppmärksamhet när Greta Thunberg framför dem.

Lika märkligt är det att media oftast inte ens nu går mera på djupet i klimatfrågan utan mera rapporterar om GT.

GT har gått ut grundskolan med bra betyg från en skola som haft förståelse för hennes AS och det är inget konstigt med det. Det konstiga är att många andra som också gått ut grundskolan inte tycks förstå vart vi är påväg.

Det är klart att det som dödar och ställer till det just nu är mera intressant att skriva om än det som dödar och ställer till i framtiden.
Greta Thunbergs budskap nu borde vara att det som sker nu bara är en liten vindpust jämfört med vad som kan komma att ske i framtiden om vi (mänskligheten) inte tar vår klimatpåverkan på allvar.

Jag är säker på att vi kommer att höra mera om klimatfrågan från Greta Thunberg och förhoppningsvis även från många andra.
Den dagen som jag får se Greta redovisa sina egna icke tillrättalagda åsikter i en paneldebatt med seriösa klimatforskare (Från båda läger såklart) så kan jag ta henne på allvar, men tyvärr så pekar alla bevis i nuläget på att Greta inte är någonting annat än en lättanvänd megafon för dem som vill göra sig en hacka genom aktivism! Ungen har ju blivit instoppad i alla möjliga sorters skumraskorganisationer som t.e.x AFA och Extintion Rebellion de senaste paret år, men när journalister vill fråga henne om hennes egna åsikter så blir hon tvärställd! Finns det inget manus så kan man riktigt se förvirringen, ångesten och flyktviljan hos henne! STACKARS UNGE!!!!!

Det är jävligt cyniskt att utnyttja ungar på detta vis, och om jag inte har helt fel så bryter det även mot FN:s Barnkonvention!!
Senast redigerad av Andersdamaan 2020-07-05 kl. 04:45.
2020-07-05, 06:54
Medlem
Metalmatte88s avatar
Alexander Bard toksågar Greta Thunberg: ”Sista vi behöver”
Citat:
Greta Thunberg, 16, hade inte ens gått ut högstadiet när hon blev ledare för en global rörelse.

Världsledare, näringslivstoppar och världskändisar har stått i kö för att få prata med Greta och lyssna på hennes ord.

Men det är inte alla som uppskattar Gretas starka engagemang. Den färgstarka TV-personligheten och artisten Alexander Bard, 58, gick nyligen ut i Dagens Medias podcast Under femton och sågade Thunberg.
https://nyheter24.se/noje/929514-alexander-bard-toksagar-greta-thunberg-sista-vi-behover
2020-07-05, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metalmatte88
Alexander Bard toksågar Greta Thunberg: ”Sista vi behöver”

https://nyheter24.se/noje/929514-alexander-bard-toksagar-greta-thunberg-sista-vi-behover

Är så urbota urbota trött på skenhelighet, äntligen en medial person som inte går efter medias regler.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in