Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Det är lite märkligt faktiskt. Jag menar, borde det inte vara vetenskapsmän med akademiska titlar som påkallar uppmärksamhet om klimatet är i fara?
Vi borde också få se riktigt initierade samtal i media? Diskussioner som går på djupet liksom. Eller tänker jag fel?
Vi bara accepterar att Greta är auktoritet på området trots att hon inte ens gått klart grundskolan, än mindre gymnasieskolan. En skolkande autistisk tonårsflicka läxar upp Sverige och världen. Är inte det rätt unikt egentligen?
Något känns inte rätt här. Kan det vara så att hon är "utsedd" att föra den här agendan? Att hon är en puppet i någon mening som stöttas av kapitalstarka spelare, som av någon anledning vill se den här politiken?
Eller drar man det för långt då? Jag vill inte vara någon foliehatt. Men på något sätt känns inte det här Greta-fenomenet helt gräsrot. Eller är hon en eldsjäl som lyckats mot alla odds där hennes budskap och aktivism har växt helt organiskt?
Förstår du hur jag tänker?
Vetenskapsmän har under många årtionden varnat för de kommande klimatförändringarna och visst är det märkligt att dessa varningar först får verkligt stor uppmärksamhet när Greta Thunberg framför dem.
Lika märkligt är det att media oftast inte ens nu går mera på djupet i klimatfrågan utan mera rapporterar om GT.
GT har gått ut grundskolan med bra betyg från en skola som haft förståelse för hennes AS och det är inget konstigt med det. Det konstiga är att många andra som också gått ut grundskolan inte tycks förstå vart vi är påväg.
Om GT är en kapitalistisk-, anarkistisk-, miljörörelse- kommunistisk-, mm, mm. "produkt" som det ofta sägs så tycker jag det är intressant att fundera över varför GT lyckas just nu? Varför just nu och varför just Greta Thunberg.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Hon har knuffats ut ur medias rampljus av Corona och Black Lives Matter. En tonårstjej med ett plakat kan naturligtvis inte konkurrera om nyhetsplats med en global pandemi som dödar 100.000-tals personer och ställer hela branscher på stand-by.
Det är klart att det som dödar och ställer till det just nu är mera intressant att skriva om än det som dödar och ställer till i framtiden.
Greta Thunbergs budskap nu borde vara att det som sker nu bara är en liten vindpust jämfört med vad som kan komma att ske i framtiden om vi (mänskligheten) inte tar vår klimatpåverkan på allvar.
Jag är säker på att vi kommer att höra mera om klimatfrågan från Greta Thunberg och förhoppningsvis även från många andra.