Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-21, 10:26
  #30385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När jag klickar på ditt citat av Inspiratoeren hamnar jag i fel tråd. Var kan jag läsa om att andra erbjudit sig att strejka med Greta från början?

Hej wwr,

Beträffande de som erbjöd sig att strejka med Greta hoppas jag att Inspiratoeren kan stå till tjänst. Har själv inte sett något skriftligt.

Tycker dock det kan vara intressant även att diskutera ursprunget till skolstrejken:

https://elisabethoglund.se/blogg/kli...tnyttja-henne/

Citat:
Enligt ett reportage gjort av den norska Youtube-kanalen Mediekanalen Norge och som den 7 januari 2019 sändes i P4 Väst i Sveriges Radio började Bo Thorén under de två första veckorna i januari 2018 skicka e-postmeddelanden till PR-byråer och miljöprofiler på jakt efter gratis bistånd. Han bad om hjälp för att hitta ungdomar som ville engagera sig i kampen för ett hållbart samhälle. Ungdomarna skulle användas för att bilda opinion i klimatfrågan. Samtidigt skulle de själva lära sig mera och blir mer insatta i klimatproblematiken.

Citat:
Bo Thorén hade ambitionen att bli någon slags informell ledare för den svenska klimatrörelsen, men bara en ledande bakgrundsfigur. Under våren 2018 tog han kontakt med Malena Ernman, själv sen flera år tillbaka en hängiven miljöaktivist och mamma till Greta Thunberg. För Ernman förklarade Bo Thorén att det kunde vara genialt att engagera just ungdomar som katalysatorer i klimatfrågan. Malena Ernman själv har bekräftat att hon har varit i kontakt med Bo Thorén.

Malena Ernmans äldsta dotter Greta, 15, deltog under våren 2018 i en skrivartävling om klimatet som anordnades av Svenska Dagbladet. Greta kom på andra plats i tävlingen. Bo Thorén insåg i det ögonblicket att han kanske hade hittat den önskeadept som skulle kunna bli den katalysator i klimatfrågan som han så ivrigt letade efter. Han tog kontakt med Greta Thunberg eftersom han såg henne som en lämplig kandidat att föra klimatbudskapet vidare.

Så här berättar Bo Thorén själv för reportern Marcus Gårne i P4 Väst den 7 januari i år:

”Under förra våren jobbade jag med att försöka hitta och mobilisera unga i klimatfrågan för de var en röst som saknades och som behövdes. I samband med det hade ju Greta skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet som var väldigt bra. Då sökte jag kontakt med Greta .”

Greta befann sig just då på ett stort online-möte om klimatet tillsammans med lärare och elever som Bo Thoréns organisation ”Fossilfritt Dalsland” hade arrangerat för att försöka komma fram till hur man kan mobilisera de unga. Sedan säger Bo Thorén något mycket intressant i intervjun:

”Då lade jag fram förslaget att vi kanske skulle kunna starta en skolstrejk före valet och det var någonting som Greta tände på.”

Greta blev mycket entusiastisk över förslaget att skolstrejka, vilket hon också började göra några månader senare. Det var alltså Bo Thorén som kom med förslaget om skolstrejk, inte Greta Thunberg.
Och titta:

Citat:
Även Thunberg själv medger att det var Bo Thorén som gav henne idén att skolstrejka:

”Tack till alla som kom på klimatmarschen idag! Och tack till @bothoren från Fossilfritt Dalsland som gav mig idén om att skolstrejka. #riseforclimate#climatemarchse#klimatstrejk#climat estrike”

Nu har jag igen lyssnat på länken och kan inte uppfatta det på något annat sätt än att Greta framställer det som om hon själv kom på idén:

https://www.youtube.com/watch?v=ak-4fpMRVs4

*
Om hon vill bli tagen på allvar känns det inte så jättesmart att ändra sina versioner.
2020-04-21, 10:37
  #30386
Medlem
[quote=AcchiaHe|71283360]
Citat:
Angående 1:
Gretas konsumtion är inte onödig konsumtion, eftersom det handlar om den typ av konsumtion som främjar klimatkampen. Så även när hon i Canada åkte runt i en fossildriven bil så var det inte fel, eftersom Greta använde denna transport för att fortsätta sin kamp bl.a. mot den typen av transporter.

Även kallat "It's OK when WE do it".

Ser dock inte hur hennes och syrrans klinkande på varsitt keyboard skulle kunna användas som argument för klimatkampen. Det måste bero på att jag är en klimatförnekare ;P

Citat:
Greta är snart 18 år, men inte ens då borde hon ta det ansvaret. Och på tal om FFF: FFF grundades samtidigt som Greta satte sig vid Riksdagshuset. Namnet var klart redan då, likaså ansökan om att registrera websajten med det namnet. Senare har någon planterat ett frö hos Greta att hon borde skapa FFF med just det namnet - och vips! var det "skapat". Greta tror att hon skapade FFF och således har ansvar för FFF. Inspiratoeren är lika "väl"-informerad som Greta. Skulle vara intressant om Greta kunde redogöra för hur hon ansökte om namnet "fridaysforfuture" på nätet. :-)

Nej, det känns inte helt OK att låta människor utan utbildning administrera stora penningbelopp. Vare sig man passerat myndighetsåldern eller ej.

Mycket intressant med infon om hur FFF grundades, tack. Konstigt att det talas så lite om det.

Citat:
Ja... de små söta liven kan nog tänka sig skänka sina veckopengar även till jultomten, om det bidrar till att alla barn får fina julklappar.

2020-04-21, 10:41
  #30387
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej wwr,

Beträffande de som erbjöd sig att strejka med Greta hoppas jag att Inspiratoeren kan stå till tjänst. Har själv inte sett något skriftligt.

Tycker dock det kan vara intressant även att diskutera ursprunget till skolstrejken:

https://elisabethoglund.se/blogg/kli...tnyttja-henne/




Och titta:



Nu har jag igen lyssnat på länken och kan inte uppfatta det på något annat sätt än att Greta framställer det som om hon själv kom på idén:

https://www.youtube.com/watch?v=ak-4fpMRVs4

*
Om hon vill bli tagen på allvar känns det inte så jättesmart att ändra sina versioner.

Ska man leka den ledes advokat så kan man hävda att minnet är bra, men kort - framför allt när det gäller tonåringar. Jag tror inte, att Greta medvetet ljuger - men de fakta hon helt ärligt minns är helt enkelt inte samma fakta som andra minns. Har hon dessutom kunnat läsa i medier, att hon grundat FFF, att hon kommit på idén med skolstrejk, så är det inte svårt att förstå varför hon tror på det, heligt och dyrt.

Oavsett, vad vi tillskriver Greta - hon är en tonåring. Hon har en tonårings patos, en tonårings minne och en tonårings förmåga att selektera fakta. Inte hennes fel. Ingår i konceptet "homo sapiens". :-)
2020-04-21, 14:54
  #30388
Medlem
Gretanols avatar
Följer Greta själv...kanske sedan januari så jag är inte 100 på det. Men jag trodde alltid att FFF var skapad av andra som Greta sen tog över. Att Greta skapade själv strejken och sen FFF är det bara att glömma.

Det där med Greta och FFF som ni berättar tycks nog stämma men min bild av Greta. Dvs en "spoiled brat" som måste ha rätt till allt!
2020-04-21, 15:07
  #30389
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Ska man leka den ledes advokat så kan man hävda att minnet är bra, men kort - framför allt när det gäller tonåringar. Jag tror inte, att Greta medvetet ljuger - men de fakta hon helt ärligt minns är helt enkelt inte samma fakta som andra minns. Har hon dessutom kunnat läsa i medier, att hon grundat FFF, att hon kommit på idén med skolstrejk, så är det inte svårt att förstå varför hon tror på det, heligt och dyrt.

Oavsett, vad vi tillskriver Greta - hon är en tonåring. Hon har en tonårings patos, en tonårings minne och en tonårings förmåga att selektera fakta. Inte hennes fel. Ingår i konceptet "homo sapiens". :-)
Det enda skriftliga underlaget till att Greta bad om ursäkt, för att hon inte tackade ja till att de andra fick vara sällskap till henne, när hon de första gångerna satte sig utanför riksdagen, finns i en mycket tidig tråd till antingen Gretas Instagram- eller Twitterkonto, minns inte vilket, där Greta alltså bad om ursäkt. Det lär vara möjligt att få fram tråden, men det är ett riktigt stort arbete, debatten var livlig redan på detta mycket tidiga stadium. Bo Thoren har jag för mig deltog i diskussionen om Gretas ursäkt, så hans medverkan var ingen nyhet för mig. Man kan fråga Bo, om han minns att Greta bad om ursäkt!

I Masteruppsaten om Gretas retorik, vill jag minnas, att det angavs att Greta grundade FFF och så har angetts bland annat i reportagen från Kongressen i USA: "Founder of FFF". Vad vissa här inte förstått är att allt inte alls började med att Greta satte sig utanför riksdagen, den livliga diskussionen inte minst på nätet hade då redan dragit i gång, där även Greta deltog. Därför kan det inte uteslutas, att det var Greta, som bad andra att ordna med registreringen av hemsidan FFF och så vidare. Detta behöver kartläggas. Greta hade diskuterat mycket både med sina föräldrar och med många andra inför sitt beslut att starta riksddagsdemonstrationerna. Att en hel del planering hade skett visas även av att dokumentärfilmare omgående började filma Greta utanför riksdagen, vilket numera är väl känt.

Om Greta skulle göra en offentlig utförlig syndabekännelse inför Ärkebiskopen beträffande att Brysselsdemonstrationen den 6/3 inte ställdes in, handlar det förstås mycket om symbolik. Givetvis skulle hon kunna göra motsvarande inför några av indianernas främsta andliga ledare, om hon föredrar detta. Trots allt så har hon en indiansk vigningstjänst, inte en vigningstjänst i svenska kyrkan. Idag är det ett öppet större sår i internationella FFF om att Brysseldemonstrationen inte ställdes in och i en ledares ansvar ingår att verka för försoning i den egna organisationen i allvarliga lägen, därav mitt förslag, som jag nu har framfört till Greta!

Givetvis har andra som deltog i Brysseldemonstrationen 6/3 ett betydande ansvar för, att de deltog. Portugals beslut att stoppa massmöten två dagar senare på den Internationella kvinnodagen har jag för mig var då redan känt och en hel del nyheter om Covid-19 hade gått ut. Greta tvingade ju ingen att delta, vilket hon säkert kommer att säga, och hon kan också försvara sig med att myndigheterna i Belgien i motsats till myndigheterna i Portugal inte då hade förbjudit massmöten.

Greta har dock gång på gång uppmanat folk att tänka efter och lära sig, och hon spelade och spelar en mycket viktig roll som inspiratör och vägledare, så hon har ett stort personligt anvar. När Greta så ofta och så kraftigt bett och begärt att andra ska ta sitt ansvar, kan hon inte slippa diskussionen om sitt eget betydande ansvar som både aktivist OCH ledare! Ansvarsutkrävande av en ledare särskilt den främsta ledaren är mycket viktigt. Greta har sin position tack vare och genom andras förtroende, främst ungas förtroende, det måste hon mycket mera komma ihåg i varje vaket ögonblick!

Mycket av hennes feltänkande har sin rot i Gretas djupt felaktiga presentation av sig själv som enbart aktivist och inte ledare. Detta har lett till att Greta i vissa lägen inte riktigt insett hur stort ansvar som hon har! Greta har ett mycket stort inflytande, hade hon bestämt sig för att i enlighet med mångas råd och vädjanden i FFF ställa in demonstrationen i Bryssel den 6/3 hade detta följts! När Greta sedan ställde in demonstrationerna följde så gott som alla hennes ställningstagande. Greta behöver erkänna inte minst för sig själv, att hon faktiskt reellt är FFF:s högsta internationella ledare. Vilken domstol som helst skulle sannolikt komma fram till detta!

Att Greta hela tiden ombeds att delta i internationella möten för FFF är också ett solklart bevis för hennes ställning som främsta ledare, även om Greta som mest lär går med på den gamla kyrkliga definitionen, "-Den fämsta bland likar!" (För övrigt definitionen av en Ärkebiskops roll)

Vad gäller FFF:s ekonomi så omsätts miljoner, och idag hanteras det hela av ungdomar. Även här delar förstås Greta ansvaret med många andra i FFF, men även här är det troligt att man vid en juridisk prövning skulle komma fram till att Greta har det yttersta ansvaret. Gretas ansvar både för demonstrationerna och för ekonomin utökas av att hon varken nationellt eller internationellt har någon styrelse att dela ansvaret med! En styrelse har ett kollektivt ansvar!

Så Greta borde mycket även för sin egen skull ordna med konstituerande möten för FFF Sverige och internationella FFF, där det ordnas med styrelse, stadga och redovisning. Detta har jag både sagt och skrivit till Greta upprepade gånger! Greta har dock bara svarat, att hon vill fundera på saken, vilket inte håller i längden! Om jag skriver återigen om detta, är jag rädd för att Greta på tonåringars vis kommer säga eller skriva till mig: Sluta tjata!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-21 kl. 16:04.
2020-04-21, 15:25
  #30390
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Försök att hitta på något bättre att skriva om du vill få upp dina postningsantal för detta var riktigt dåligt svar som inte alls är något svar på det jag skrev. Nästan så man tror du är en bot.
Din post innehöll inga frågor. Tyckte bara det var konstigt att du anser att Greta sprider vederlagda fakta.
Varför skulle hon göra det ifall hon är briljant? Det borde hon överlåta till foliehattarna.
2020-04-21, 15:47
  #30391
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
God morgon Inspiratoeren och stort tack för att du bemöter och kommenterar våra inlägg

Vad säger du om min kommentar om skolstrejken? Bo Thorén har varit tydlig med att det var hans initiativ som han föreslog till flera, men där bara Greta nappade. Nu tycker iaf jag att det låter på henne som om det var hennes egen idé.

Sen är jag väldigt intresserad av vilka som ligger bakom FFF. Enligt Wikipedia är det Greta. Men har inte sett några belägg för det. I uppsatserna du länkade till står det att hon är aktiv där, att det var därigenom hon fick kontakt med Neubauer osv. Var det hon själv som hittade på namnet, t.ex?

*
Du ville ju hålla Greta lyckligt ovetande om tweeten?

Tycker själv att den var onödig och plump, så förstår om Greta skulle bli ledsen av den. Magda Gad har redan fått hård kritik och om Greta själv ber henne om ursäkt så skulle det nog svida rejält.
Jag har tydligen blivit kritiserad för att vilja bädda in Greta i bomull, vilket beror på att jag ibland blivit orolig när Greta mått dåligt. Jag är lika lite som någon annan felfri! Måste tänka på vad du övrigt anför!
2020-04-21, 16:02
  #30392
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Så Greta borde mycket även för sin egen skull ordna med konstituerande möten för FFF Sverige och internationella FFF, där det ordnas med styrelse, stadga och redovisning. Detta har jag både sagt och skrivit till Greta upprepade gånger! Greta har dock bara svarat, att hon vill fundera på saken, vilket inte håller i längden! Om jag skriver återigen om detta, är jag rädd för att Greta på tonåringars vis kommer säga eller skriva till mig: Sluta tjata!

Greta är och kommer aldrig att vara en ledare varken en politiker. Hennes aspergers gör att hon lär sig (troligen aldrig) inte vad teamwork, nätverk, organisation eller t.o.m vad demokrati är!

Du säger att hon behöver ledning och medhjälpare....men Greta är hög av all publicitet och alla priser som hon har fått och tror (för mycket) på sig själv.

Det att skriva mail till Greta...det är precis vad jag har föreställt mig....Jag vet inte....ja ska fundera på saken.

När ska Gretas Show (webinarer) börja på nätet?? Det var ju prat om det eller är det fortfarande på "jag ska tänka på saken" stadiet?
2020-04-21, 16:59
  #30393
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Din post innehöll inga frågor. Tyckte bara det var konstigt att du anser att Greta sprider vederlagda fakta.
Varför skulle hon göra det ifall hon är briljant? Det borde hon överlåta till foliehattarna.

Har lite svårt att förstå vad du tycker om Greta.

Är hon briljant på något? Det finns en i tråden som har skrivit "Greta sprider fakta skickligt", men har inte kunnat nämna ett enda stycke fakta som har lärt sig av Greta de senaste 2 åren!
2020-04-21, 17:01
  #30394
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Om Greta skulle göra en offentlig utförlig syndabekännelse inför Ärkebiskopen beträffande att Brysselsdemonstrationen den 6/3 inte ställdes in, handlar det förstås mycket om symbolik. Givetvis skulle hon kunna göra motsvarande inför några av indianernas främsta andliga ledare, om hon föredrar detta. Trots allt så har hon en indiansk vigningstjänst, inte en vigningstjänst i svenska kyrkan. Idag är det ett öppet större sår i internationella FFF om att Brysseldemonstrationen inte ställdes in och i en ledares ansvar ingår att verka för försoning i den egna organisationen i allvarliga lägen, därav mitt förslag, som jag nu har framfört till Greta!

Du - om någon - borde veta, att "the road to hell is paved with good intentions". Greta kan inte göra avbön för goda avsikter - eller hur har du nu tänkt dig egentligen? Att mässa "mea culpa, mea maxima culpa" är inte ens bra som symbol längre, oavsett om det framför på latin, svenska eller något indianspråk. Hon kan bara peka på att det var fel att delta i demonstrationen, men det var ju inte hennes beslut att tvinga folk att samlas där. Att få order uppifrån eller bli vilseledd av någon annans exempel är knappast ens en fölmidrande omständighet för den som gör fel. Efter andra världskriget blev mången folk hängda för att de följde order, med hänvisning till det personliga ansvaret. Greta gav inte ens order att folk skulle samlas.

Och dessutom... den tyska ärkebiskopen av den svenska protestantiska f.d. startskyrkan? Vad har människan med katolska (90%) Belgien att göra? Om man nu prompt ska föra Greta tillbaka till medeltiden så duger det inte med mindre än en katolsk överstepräst, känd under begreppet "påve". Annars blir symboliken mest att likna vid hån. Vill du verkligen att Greta ska framstå som hånfull?


Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Mycket av hennes feltänkande har sin rot i Gretas djupt felaktiga presentation av sig själv som enbart aktivist och inte ledare. Detta har lett till att Greta i vissa lägen inte riktigt insett hur stort ansvar som hon har! Greta har ett mycket stort inflytande, hade hon bestämt sig för att i enlighet med mångas råd och vädjanden i FFF ställa in demonstrationen i Bryssel den 6/3 hade detta följts! När Greta sedan ställde in demonstrationerna följde så gott som alla hennes ställningstagande. Greta behöver erkänna inte minst för sig själv, att hon faktiskt reellt är FFF:s högsta internationella ledare. Vilken domstol som helst skulle sannolikt komma fram till detta!

Jeez, vill du ställa Greta inför domstol, så gör det. Som tur är har FFF inga stadgar och således ingen person kan pekas ut som ledare. Domstolarna brukar vilja gå på det skrivna ordet. Däremot är Greta en aktivist med stort inflytande, för att inte säga avgörande inflytande. Det gör dock inte Greta till ledare, bara ledande aktivist. Och det är nog bäst, även för Greta, att det förblir så.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Att Greta hela tiden ombeds att delta i internationella möten för FFF är också ett solklart bevis för hennes ställning som främsta ledare, även om Greta som mest lär går med på den gamla kyrkliga definitionen, "-Den fämsta bland likar!" (För övrigt definitionen av en Ärkebiskops roll)

Ärkebiskopen i Sverige är "primus inter pares", vilket betyder att denna har störst respekt, men inget formellt ledarskap eller ansvar för deras låtanden och göranden.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Så Greta borde mycket även för sin egen skull ordna med konstituerande möten för FFF Sverige och internationella FFF, där det ordnas med styrelse, stadga och redovisning. Detta har jag både sagt och skrivit till Greta upprepade gånger! Greta har dock bara svarat, att hon vill fundera på saken, vilket inte håller i längden! Om jag skriver återigen om detta, är jag rädd för att Greta på tonåringars vis kommer säga eller skriva till mig: Sluta tjata!

När det är dags så kommer sådana konstituerande möten att hållas, med eller utan Gretas medverkan. Var så säker på det. Där det finns pengar, där finns det alltid villiga till att hjälpa till vid spenderandet.
2020-04-21, 17:28
  #30395
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
När det är dags så kommer sådana konstituerande möten att hållas, med eller utan Gretas medverkan. Var så säker på det. Där det finns pengar, där finns det alltid villiga till att hjälpa till vid spenderandet.

Har inte Greta 100% makt att göra precis vad hon vill med FFF och pengarna där?

Har svårt att tro att man kommer att rösta hur pengarna ska spenderas där. Iaf när det är så litet just nu.
2020-04-21, 17:58
  #30396
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Har inte Greta 100% makt att göra precis vad hon vill med FFF och pengarna där?

Har svårt att tro att man kommer att rösta hur pengarna ska spenderas där. Iaf när det är så litet just nu.

Rösta?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback