Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-15, 14:43
  #23941
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ja där kokas det säkert soppa i varje hörn. Vem är det som står för bilen, är det hyrbil eller är det nån kändis som lånat ut?

Det är Arnold Schwarzenegger som ordnat Teslan till dem.

Fast jag vet inte riktigt hur de gjort det rent praktiskt. Är bilen lånad eller har Arnold bekostat en hyrbil? Eller ringde Arnold direkt till Tesla?
2019-12-15, 14:46
  #23942
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är Arnold Schwarzenegger som ordnat Teslan till dem.

Fast jag vet inte riktigt hur de gjort det rent praktiskt. Är bilen lånad eller har Arnold bekostat en hyrbil? Eller ringde Arnold direkt till Tesla?

Den dom hade i USA vet jag att det var Arnold som ordnade, denna dom använt i Spanien har jag ingen aning om. Om det är Arnold som ordnat den med så är den förmodligen hyrd.
2019-12-15, 14:51
  #23943
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är Arnold Schwarzenegger som ordnat Teslan till dem.

Fast jag vet inte riktigt hur de gjort det rent praktiskt. Är bilen lånad eller har Arnold bekostat en hyrbil? Eller ringde Arnold direkt till Tesla?
Byggs inte Tesla i Kina?, jo du har nog rätt Arnold ringde Tesla och dom byggde en special modell med soptunna till Greta
2019-12-15, 15:01
  #23944
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillen.frunken
Byggs inte Tesla i Kina?, jo du har nog rätt Arnold ringde Tesla och dom byggde en special modell med soptunna till Greta

Jag tror Tesla byggs i Kalifornien men dom bygger en ny megafabrik som dom kallar det i Kina, och ännu en ska byggas i Tyskland för den Europeiska marknaden.

Tror det är en hyrbil faktiskt.
2019-12-15, 15:34
  #23945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har en stor förmåga att landa på sina fötter, både som aktivist och som dansare, och går i regel stärkt ut ur kriser. Hon har också en osedvanligt uthållighet. Men visst får hon balansera noggrant i sin roll som aktivist.

Greta säger skämtsamt men också allvarligt, att idag måste hon tänka på varje ord hon säger, varje rörelse hon gör, varje ansiktsuttryck hon gör, varje bit mat hon äter. Hon vet, att hon verkligen är under luppen!

Greta menar med ansvarsutkrävande i första hand nu allmänna val. Hon har nyligen sagt, att hon gärna ser nyval i olika länder, i hopp om att partier som vill stödja arbetet mot klimat- och miljöförstörelsen ska få fler mandat och mera inflytande. Hon tänker alltså nu mera politiskt.

-Greta är dock noga med att säga, att detta EJ idag innebär, att hon stödjer ett visst parti eller en viss politisk rörelse! Hon vill ännu alltså EJ vara partipolitisk.

Greta säger nu också, att det är långt svårare att påverka Kina, eftersom Kina inte är en demokrati! Greta vill koncentrera sig på de länder, där hon har störst chans till inflytande.

Hon lägger igen till, att hon är helt emot våld i alla former!

Ja nyval, varför inte? Så sent som i tisdags var det val i UK som i princip enbart handlade om Brexit. Här i Sverige går utvecklingen mot att M, SD och KD faktiskt skulle kunna få egen majoritet (så mycket för Malenas snack om ”stöveltramp”, LO-medlemmarna inkl kvinnor drar sig ändå mot höger vilket en medelklassdiva som hon aldrig kan förstå). I Frankrike lär Gula västarna knappast rösta för högre bensinpriser; vid närmare eftertanke gäller det många andra länder också. Däremot blåser högervindar, separatiska, antiglobalistiska och nationalistiska vindar över världen. Många tror t.o.m att Trump har nästa års valseger i en liten ask, trots att han lämnade Parisavtalet. (De måste dock ha missat att Greta ”erövrade” USA under sin roadtrip där i höstas.)

Be careful what you wish for, Greta. Det kan sluta med att Jimmie Åkesson blir statsminister! Och då blir det Keelingkurvan till frukost, lunch och middag
2019-12-15, 15:36
  #23946
Medlem
Knut-Annes avatar
Nu skall vi inte överdriva, den bilen städar de ur på ett par timmar.

Eftersom Varken Kina, Indien, eller något annat land, förutom de i västvärlden, kommer att bromsa sina CO2 utsläpp, kommer vi att få se rejält höjda halter CO2.

Personligen tror jag att det är bra, Jorden har redan blivit grönare och grönare kommer den att bli.
Höga halter av CO2 gör att växterna kräver mindre vatten och då kan växa på torrare marker, de drar inte heller ur lika mycket fukt ur marken, växtligheten kommer att bli frodigare.

Jag har inte sett något, som fått mig övertygad, om att höjda halter CO2, ger kraftigt ökade temperaturer, en viss ökning tror jag dock på.

Sambandet är svårare än man kan tro, CO2 absorberar redan all värmestrålning den kan, en ökad halt ökar inte detta, den gör dock att värmen absorberas på lägre höjd, hur detta påverkar klimatet är inte klarlagt, även om det finns massor av teorier.
__________________
Senast redigerad av Knut-Anne 2019-12-15 kl. 15:45.
2019-12-15, 15:41
  #23947
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nu skall vi inte överdriva, den bilen städar de ur på ett par timmar.

Eftersom Varken Kina, Indien, eller något annat land, förutom de västvärlden, kommer att bromsa sina CO2 utsläpp, kommer vi att få se rejält höjda halter CO2.

Personligen tror jag att det är bra, Jorden har redan blivit grönare och grönare kommer den att bli.
Höga halter av CO2 gör att växterna kräver mindre vatten och då kan växa på torrare marker, de drar inte heller ur lika mycket fukt ur marken, växtligheten kommer att bli frodigare.

Jag har inte sett något, som fått mig övertygad, om höjda halter CO2, ger kraftigt ökade temperaturer, en viss ökning tror jag dock på.

Sambandet är svårare än man kan tro, CO2 absorberar redan all värmestrålning den kan, en ökad halt ökar inte detta, den gör dock att värmen absorberas på lägre höjd, hur detta påverkar klimatet är inte klarlagt, även om det finns massor av teorier.

Konstigt att Greta och hennes följe inte uppmärksammat att svenska växthusodlare "gödslar" med gasen CO2 när de odlar sina gurkor och tomater?
2019-12-15, 15:46
  #23948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Den dom hade i USA vet jag att det var Arnold som ordnade, denna dom använt i Spanien har jag ingen aning om. Om det är Arnold som ordnat den med så är den förmodligen hyrd.

Någon som vet hur hon tog sig till Turin och vart hon är på väg därefter? Tydligen åkte hon tåg mellan Lissabon och Madrid men det uppstod viss tumult.

Då kan man ju verkligen förstå om hon inte vill åka kollektivtrafik fler gånger. Det kan även vara så att polis eller andra säkerhetsfunktioner avråder från det.

Inte kan hon skylla på oljebolagen eller patriarkala strukturer, heller. Mer sannolikt att det är andra, samhällshatande och/eller ångestdrivna ungdomar som gått på hajpen att hon är mänsklighetens frälsare som ska ”rädda” planeten. Det vill säga hennes egen fanskara som inte kan lämna henne i fred.

Samtidigt fortsätter CO2-utsläppen att öka och klimattoppmötet slutade i en flopp.

Är det inte sådant som brukar kallas för Pyrrhusseger?
2019-12-15, 16:00
  #23949
Medlem
Har Greta börjat skriva sina instagraminlägg själv, eller är hennes tråddragare ännu mer obildade än jag trodde?

https://www.instagram.com/p/B5_FgJhpJ6B/

Citat:
I'm sometimes called ”political". But I've never supported any political party, politician or ideology. I communicate the science and the risks of failing to act on it.
And the fact that the politics needed don't exist today, neither to the right, left nor center.
If anyone thinks that what I and the science are saying is advocating for a political view - then that says more about that person than about me.
That being said - some are certainly failing more than others.

Att vara "politisk" innebär kort och gott att man deltar i politik. Menar Greta att det inte var en politisk handling att gapa åt FN-delegaterna att de har stulit hennes framtid? Menar Greta att demonstrationer för politiska förändringar inte är politiska?

Eller menar Greta kanske att det inte är makthavarna hon är arg på, utan vanliga medborgare? Typ folk i norrlands inland som själviskt väljer att köra bil till mataffären istället för att pulsa 12 mil genom snön?
2019-12-15, 16:06
  #23950
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Någon som vet hur hon tog sig till Turin och vart hon är på väg därefter? Tydligen åkte hon tåg mellan Lissabon och Madrid men det uppstod viss tumult.

Då kan man ju verkligen förstå om hon inte vill åka kollektivtrafik fler gånger. Det kan även vara så att polis eller andra säkerhetsfunktioner avråder från det.

Inte kan hon skylla på oljebolagen eller patriarkala strukturer, heller. Mer sannolikt att det är andra, samhällshatande och/eller ångestdrivna ungdomar som gått på hajpen att hon är mänsklighetens frälsare som ska ”rädda” planeten. Det vill säga hennes egen fanskara som inte kan lämna henne i fred.

Samtidigt fortsätter CO2-utsläppen att öka och klimattoppmötet slutade i en flopp.

Är det inte sådant som brukar kallas för Pyrrhusseger?

Ingen aning hur dom färdats runt i Italien men bil förmodar jag?(Rättar mig själv här,ingen aning hur dom kom TILL Turin) Nu ska hon väl hem och fira jul förstod jag det som, tror det stod i nån artikel igår.
__________________
Senast redigerad av Flaskbackare 2019-12-15 kl. 16:13.
2019-12-15, 16:06
  #23951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som civilingenjör och med ett långt arbetsliv bakom mig inom forskning/utveckling, fjärrvärmeindustri och energieffektivisering så har jag inga svårigheter att välja om jag ska lita på den vetenskap som publiceras i vetenskapliga tidskrifter eller den (pseudo)vetenskap som publiceras på webbsidor och bloggar. Min bedömning är att GT stöder publicerade forskningsresultat.

Sedan förekommer det naturligtvis fel i den vetenskapliga forskningen och rätt inom pseudovetenskapen.

Mitt starkaste argument för att de som publicerar sina "åsikter" på bloggar och websidor oftast har fel är att om de hade rätt skulle de kunna få hur mycket pengar som helst för att forska och publicera sina resultat i riktiga vetenskapliga sammanhang.

En enkel åtgärd för att motverka skapandet av ett nytt Sovjetunionen är att lyssna på forskarna. OM politikerna däremot väljer att inte lyssna på forskarna så kan nog i stort sett vad som helst hända.

Men du känner inte till att IPCC redan från början var politiskt tillsatt och därmed har en primärt politisk agenda?

Är du även okunnig om ”hide the decline” och andra skandaler? Hur det står till med deras påstådda peer reviews osv?

För egen del hade jag säkert känt både ”klimatångest” och trott på alarmisterna om det inte hade varit för att jag hade läst på om just IPCC. Men jag har även tagit del av s.k. klimatskeptiker som ofta är mycket övertygande och betydligt mer högutbildade än Greta, Pär Holmgren eller Malena. Sedan talar ju hycklarna och dubbelmoralisterna sitt tydliga språk. Sällan blir det tydligare än i en sån här fråga.

Min största invändning är och förblir dock att det är fel att komma med skrämselpropaganda som inte gör någon som helst nytta. Det är synd om barn och ungdomar som inte kan värja sig och som inte har föräldrar som kan tala lugnande till dem. T.ex berätta att ”bara tio år kvar” är ett gammalt mantra som dammas av med jämna mellanrum.
2019-12-15, 16:09
  #23952
Medlem
Jag läser utländsk press och blir chockerad hur folk i främst öststaterna hatar henne - mest för att de vill för varje pris köra dieselbilar och elda med kol - hur ska EU göra med dessa stater? Om de vägrar sluta skita ner luften blir de invaderade av EU arme eller straffade med embargo eller vad? Det blir fruktansvärda problem ska ni se

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback