Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-10, 02:09
  #23029
Avstängd
Greta anser med rätta, att solkraft och vindkraft är betydligt bättre än kärnkraft!
2019-12-10, 03:00
  #23030
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Först skriver du att ingen längre är intressrad av Greta,
sedan skriver du att Youtube fylls med tusentals klipp om henne varje vecka. Antingen ljuger du, alternativt är du stendum. Jag tror att du är stendum!

Ingen människa med högre utbildning kan ta Greta Thunberg på allvar.
Hur länge har jorden kvar till Gretas undergång nu? Är det 9 år och 8 månader?

Att Youtube fylls med Greta-klipp är en annan sak.
Det handlar om humor.
2019-12-10, 04:03
  #23031
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta anser med rätta, att solkraft och vindkraft är betydligt bättre än kärnkraft!

Nej
2019-12-10, 04:12
  #23032
Avstängd
En samling av många av Gretas större tal.

Läs gärna om dem, för bättre förståelse av Greta och hennes budskap!

https://www.fridaysforfuture.org/greta-speeches
2019-12-10, 07:39
  #23033
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag har EJ sett att Greta uppmanar urbefolkningen att bli veganer! Tvärtom har hon begärt respekt för deras traditionella livsstil!
Varför uppmanar hon att vi i västvärlden ska sluta med kött men inte indianerna?
2019-12-10, 08:05
  #23034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Begär respekt, är ett vanligt modernt ungdomsuttryck bland annat i FFF! Givetvis händer det att också tonåringen Greta använder det!

Greta är särskilt emot den enorma nya pipelinen XL i USA, som hon menar är ett stort hot mot de indianska reservaten genom läckor, miljöförstöring, kränkande av heliga platser osv!

Fast det har väl inte så mycket att göra med ”global warming” och ”our house is on fire” och CO2 och hennes förstörda barndom? Låter förstås allvarligt med läckorna men det kanske kan undvikas/åtgärdas med mer kapitalinsatser?

Såg presskonferensen och det känns som om organisationen präglas av särintressen hit och dit. Ingen är så illa drabbad som Uganda, jo möjligen Filippinerna, och så kom en lång anklagelse om Chiles regering och lite om Trumps mur mot Mexiko, lite om Hitler (sååå förutsägbart), och om infödda befolkningar och så var det en stackars ryss som talade enbarmligt knackig engelska. Bara stöveltramp, patriarkala strukturer och Kumbaya som fattades. Inget gäng jag personligen skulle vända mig till för att få ”hope” av, precis.

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Okey, men varför är inte «Emo-Pippi» emot dessa helvetes vindkraftvärken som kränker och förstör naturen här i Norden då?

Som dödar fåglar, insekter och ger upphov till enorma CO2-utsläpp vid konstruktionen, ja. Samklang med naturen, Greta, samklang med naturen var det ja ...

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta anser med rätta, att solkraft och vindkraft är betydligt bättre än kärnkraft!

Greta är dåligt påläst. Hon Sk-ter tydligen i alla barn som blir allvarligt sjuka och dör i förtid av koboltutvinningen (?) i Afrika som krävs för framtagningen av batterier och solpaneler (om jag inte minns alldeles fel, morgontrött som jag är).

Dessutom glömmer hon att både sol- och vindkraft är intermittenta och måste kombineras med en 24/7-energiproduktion. Som t.ex kärnkraft. Eller helt gigantiska batterier som ännu inte finns.

Det krävs eternal economical growth för teknisk utveckling men också för bättre sjukvård, säkrade transportsätt och att bekämpa miljöförstöringar. Det betyder inte att man försvarar konsumtionshets eller att man inte är orolig för vad som händer. Framför allt ska man inte agera i panik. Om de hade haft den goda smaken att inte skrämma upp stackars barn med undergångspropaganda till ingen nytta hade det varit ännu bättre.
2019-12-10, 08:11
  #23035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Varför uppmanar hon att vi i västvärlden ska sluta med kött men inte indianerna?

Precis. Varför begär hon inte att vi i västvärlden ska få behålla våra traditioner öht och inte vika ner oss så att inga inflyttade känner sig ”kränkta”?

I så fall hade åtminstone jag känt lite respekt för henne. Men det är förstås roligare att ”rädda hela världen” och klanka på Trump.
2019-12-10, 08:16
  #23036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wiki...eliable_source

Alla naturfolk lever i naturlig balans med naturen. Om en predator är för framgångsrik så drabbas den egna arten och balansen återställs. Greta är inte rasistisk när hon hävdar dessa enkla fakta. Men hur ska du kunna förstå det, som förväxlar anständighet med oönskad korrekthet?
Först tyckte barnet att vi skall lyssna till vetenskapen. Nu har hon tvärvänt och tycker att vi skall lyssna till ursprungsfolken istället. Exakt vilka delar av stenåldersfolkens liv menar Greta™ är eftersträvansvärda?

80% spädbarnsdödlighet
40 års medellivslängd
perioder av svält
människooffer
kannibalism
massakrer av andra stammar

(En sak som verkligen har förändrats till det bättre är att mortaliteten i krig har minskat kraftigt. När vildarna krigar så dödas samtliga i den andra stammen. Män och kvinnor. Barn och vuxna. Alla.) Sedan undrar jag fortfarande hur barnet kunde kläcka ur sig att de här naturfolken har levt i balans med naturen i hundratals år? De senaste hundratals åren har de ju levt parallellt med människor från västvärlden. Hur levde naturfolken innan de senaste hundratals åren? Existerade de ens då? Eller vad menar barnet?

En annan sak som många ekologiskt utmanade tydligen inte förstår: Naturen är aldrig i balans. (Vare sig människor är inblandade eller inte.)
2019-12-10, 08:25
  #23037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta är dåligt påläst. Hon Sk-ter tydligen i alla barn som blir allvarligt sjuka och dör i förtid av koboltutvinningen (?) i Afrika som krävs för framtagningen av batterier och solpaneler (om jag inte minns alldeles fel, morgontrött som jag är).
Greta™ känner inte heller till att det inte finns tillräckligt med kobolt för att ställa om fordonsflottan till eldrift. Elbilar är bara en symbolisk produkt som aldrig kommer att tillverkas i någon större mängd. Om VW skulle ställa om och endast tillverka elbilar, skulle de behöva ta 90% av koboltutvinningen i anspråk. (Och sist jag kollade fanns det fler biltillverkare än VW.)

Men du har helt rätt i att Greta™ och hennes anhängare skiter högaktningsfullt i barnarbetare i afrikanska gruvor. Huvudsaken är att hennes höghet kan åka Tesla, så att ingen smutsig petroleumskugga faller över hennes gloria.
2019-12-10, 09:08
  #23038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Först tyckte barnet att vi skall lyssna till vetenskapen. Nu har hon tvärvänt och tycker att vi skall lyssna till ursprungsfolken istället. Exakt vilka delar av stenåldersfolkens liv menar Greta™ är eftersträvansvärda?

80% spädbarnsdödlighet
40 års medellivslängd
perioder av svält
människooffer
kannibalism
massakrer av andra stammar

(En sak som verkligen har förändrats till det bättre är att mortaliteten i krig har minskat kraftigt. När vildarna krigar så dödas samtliga i den andra stammen. Män och kvinnor. Barn och vuxna. Alla.) Sedan undrar jag fortfarande hur barnet kunde kläcka ur sig att de här naturfolken har levt i balans med naturen i hundratals år? De senaste hundratals åren har de ju levt parallellt med människor från västvärlden. Hur levde naturfolken innan de senaste hundratals åren? Existerade de ens då? Eller vad menar barnet?

En annan sak som många ekologiskt utmanade tydligen inte förstår: Naturen är aldrig i balans. (Vare sig människor är inblandade eller inte.)
Ingen kan begära att du ska förstå, men Greta uppmanar världens ledare att lyssna till vetenskapen för att hantera krisen medan hon framhåller naturfolkens hållbara sätt att leva.

Du har nog en mycket förenklad bild av verklig balans. Balans kan vara mer eller mindre stabil. En puttad och sänkt golfboll som ligger stilla befinner sig i mycket stabil balans. En lindansare får kämpa för att hålla balansen. Och ett ägg som balanserar på en pennspets har instabil balans.

Naturfolk befinner sig i mer eller mindre stabil balans med naturen p.g.a. all återkoppling. Men en teknologisk värld som styrs av inflytelserika personers kamp om inflytande sins emellan, expanderar amöbalikt i blindo utan framförhållning när det gäller hållbarhet.
2019-12-10, 09:31
  #23039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Ingen kan begära att du ska förstå, men Greta uppmanar världens ledare att lyssna till vetenskapen för att hantera krisen medan hon framhåller naturfolkens hållbara sätt att leva.

Du har nog en mycket förenklad bild av verklig balans. Balans kan vara mer eller mindre stabil. En puttad och sänkt golfboll som ligger stilla befinner sig i mycket stabil balans. En lindansare får kämpa för att hålla balansen. Och ett ägg som balanserar på en pennspets har instabil balans.

Naturfolk befinner sig i mer eller mindre stabil balans med naturen p.g.a. all återkoppling. Men en teknologisk värld som styrs av inflytelserika personers kamp om inflytande sins emellan, expanderar amöbalikt i blindo utan framförhållning när det gäller hållbarhet.
Jag upprepar: Naturen befinner sig aldrig i balans. Tänk Egyptens gräshoppor och lämmelår. Tänk en varg som river ihjäl 30 får och äter ett av dem. Tänk ängsmark som över tid blir till lövskog som blir till granskog. Den som pratar om naturens balans förstår inte ekologi.

Naturfolkens förhållande till naturen kännetecknas av rovdrift.
2019-12-10, 09:34
  #23040
Avstängd
Hur kan Greta med föräldrar ha samvete att andas.

De zuuugeeer alla IN Frisk o Syremättad Luft

o Blåååzeeer Uuuuut Unken o Koldioxidmättad Luft

Dom är inga jävla miljövänner utan UtsläppsMonster

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback