Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-29, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Att måla om båten med miljöslogans var inte billigt, och säkert inte miljövänligt heller. Men vad är väl det jämfört med att kunna slå ett ordentligt slag i luften genom att åka tunnelbana till hotellet.

Då får man hoppas att Gretas vänner i Extinction Rebellion inte genomför en civil olydnadsaktion som blockerar tunnelbanetrafiken i flera timmar. I värsta fall får väl Svante och hon hoppa upp på varsin lådcykel och trampa till hotellet, i sann miljöaktivistisk anda. Och få massor av handhjärtan och ”Go, Greta, Go!” på köpet <3
2019-08-29, 02:22
Medlem
Tuttarna-I-Soppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Att måla om båten med miljöslogans var inte billigt, och säkert inte miljövänligt heller. Men vad är väl det jämfört med att kunna slå ett ordentligt slag i luften genom att åka tunnelbana till hotellet.

Det kanske är Åsa Romson som donerat lite överbliven båtfärg som hon hade liggandes hemma i garaget?
2019-08-29, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
INGEN normal människa går för segel ända in till brygga. Fullständigt idiotiskt. Det vågar jag säga utan att någonsin ha seglat.

Det har jag gjort 🙋‍♂️ Var inte planerat dock men pga motorhaveri var vi tvungna. 6 knop rakt mot kaj, reva seglen fort så in i helsike och sen en 360 på det för att sänka farten och sedan glida in mot kaj.
Mer flyt än skicklighet men ett fint minne 😊
2019-08-29, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Jo, det är precis det dom gör. Som jag sa, så finns det inga forskare som kan bevisa att människan orsakat någon global uppvärmning eller att konsekvenserna av denna påstådda uppvärmning skulle vara ödesdigra. Jordens klimat har alltid varierat, både före och efter människan kom. Och det kommer att fortsätta variera. Det finns ingen "klimatkris"! Bara helt naturliga variationer i klimatet.
Visa då forskning som stöder dina åsikter! I DN i maj stödde 270 forskare varav 80 professorer Greta.
2019-08-29, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja hon har en djup köl, kanske drygt 3 meter som sticker ner

Tackar för credd ja - Ja det är ju inte så där självklart med att en bågminut är lika med en distansminut. Men bågminut är egentligen alltså ett vinkelmått, medans distansminut är ett avståndsmått. Och när man börjar lära sig navigera så behöver man ju inte känna till bakgrunden. Det räcker ju med att veta hur man ska använda navigeringsdatorn, eller appen.

Förr gjordes detta ju för hand ombord på de gamla segelfartygen. Men man hade passare, linjal, färdigräknade nautiska tabeller till hjälp, räknestickor mm. Man behärskade också sk död räkning, dvs att hålla koll på kurs och fart och räkna ut var man befann sig. Det var svårt och tidsödande och kunde kosta både fartyget, dess last och besättningen ifall man navigerade fel. Ja det gick helt enkelt åt helvete och man förliste med man och allt.

Död räkning innebar att man bara hade utgångspositionen, kursen och farten att räkna fram sin aktuella position. Det blev särskilt besvärligt vid kryssning med segelbåtar. Eftersom felet adderades vid varje kursskifte, vid varje "slag" så adderades felet. Således är ju GPS verkligen en otrolig förbättring genom att alltid kunna lämna position och fart med ganska hög noggrannhet
Och man behöver inte hålla reda på en "sk död räkning" längre.

Just svårigheten med "död räkning" innebar att klipperskeppen byggdes och seglades mestadels för att vara medvindsseglare. I och för sig om man nu hade visuell landkontakt och visste var man var så var den döda räkningen överflödig

Återigen mkt intressant Svenne, tack!
Då jag företog mig mitt livs seglats så fanns inga omborddatorer eller plottrar. Dock hade vi en GPS (stor som en tegelsten, 10000 kr), och sedan diverse pryttlar såsom sjökort, passare, linjal, transportör. Bara att ta en position varannan timme och markera in den på sjökortet och utifrån det ta ut kursen. Strömmar och avdrift är lurigt, därav viktigt att med jämna mellanrum hämta ner position via GPSen.

Antar att det nu, 25 år senare, är enklare men samtidigt går man miste om ”hantverket” att breda ut ett stort sjökort på navigationsbordet och börja kryssa i och dra streck hit och dit. Nostalgi...
2019-08-29, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av athia
Men oj vad Greta grimaserar. Har hon tics eller vad är det frågan om? Om inte så känns det ju som att detta var lite övermäktigt för henne.
Det är nog en form av tics. Hon reagerar på publikens reaktioner. Många är tyvärr alltför ytliga och hon vill säkert att klimatfrågan ska tas mer på allvar. Man måste våga se sanningen i vitögat och bli riktigt rädd. Klimatrörelsen som happening kan inte rädda världen.
2019-08-29, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, skratta ut mig bara! Hon ser inte ut att väga åtta ton, så det måste vara med en mycket stor och djupgående köl i så fall...

Han skrattade snällt, uppfattade jag det som 😊
Kölen är det tyngsta i en segelbåt, en rejäl blyköl väger flera ton. Utan den skulle båten slå runt direkt.
2019-08-29, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erosenin
Principen är den samma, och de är inga amatörer som seglar båtarna. Jag har sett många stora regattabåtar lägga till med segel. Men det betyder såklart inte att just den här båten gör det. Jag kommenterade bara att det är fullt möjligt.

De har ju även fendrar, eller puttifrånkorvar som du kanske kallar de.

Otroligt OT nu men en rolig grej från ett humorprogram: ”Vad kallas de mjuka grejer som man hänger utefter relingen på en båt för att skydda mot stötar?”
”Barnbarn” 😂
2019-08-29, 02:54
Medlem
Är inte Greta extremt kort och outvecklad för sin ålder? Tycker mer hon ser ut som 12 än 16.. 🤔
2019-08-29, 02:57
Medlem
Här är hela videoreportaget från de sista timmarna innan båten kom till bryggan i NYC samt även hela Gretas presskonferens med mera på slutet av videon!

https://youtu.be/1lKA96exFGw
2019-08-29, 03:30
Medlem
Greta är som antydas outvecklad i kroppen.Det anses dock vara bra att utvecklas "länge".

Inte bli skallig över en natt i 16-årsåldern som en del blir.

"Hen" har dock stark pondus likt en vanlig snedseglare i våra vikar men vänder Trump ryggen som om han vore naiv likt ett barn.

Greta med en utstrålning inte ens en pedofil dragits till om inte för att bara straffa hennes mor påminner oss även om filmen Mr Chance med Peter Sellers.

Han blev sen statsminister.
2019-08-29, 04:15
Medlem
Här är Expressens reportage från ankomsten i NYC! https://m.youtube.com/watch?v=VKD_6jK6cE4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in