Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-22, 23:23
  #12649
Avstängd
Nixters avatar
Vet ej om någon lagt ut detta klipp innan men det är riktigt bra. En äldre dam som youtubar ut några sanningar om Greta och hennes familj. Bla omnämns Svante Thunberg omnämns som sonen som misslyckats i skådespelar svängen och är ett rejält misslyckande jämfört hans far.

Greta Thunberg & the lobster:
https://youtu.be/4hofAsL8q4A
2019-08-22, 23:29
  #12650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Malena ville ju ta in alla möjliga människor från hela världen så då kan hon ju betala och hjälpa till med detta. Sen när Malena upptäckte att det inte fungerade med massinvandringen så blev hon deprimerad och sen hoppade hon på klimathetsen istället.
Malena är en vänsteraktivist utan konsekvenstänk och analysförmåga, lite av en dåre som inte borde haft några barn.
Ja Malena har ju haft rätt att göra som hon vill med afghanerna men jag förstår inte varför hon måste gå ut med det till allmänheten, jag tror det var i TV. Kanske trodde att det skulle öka hennes popularitet eller vara en bra förebild för oss andra egoister. Det räcker så bra med att hon sjunger för det gör hon ju verkligen bra. Det räcker med det.
2019-08-22, 23:38
  #12651
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vet ej om någon lagt ut detta klipp innan men det är riktigt bra. En äldre dam som youtubar ut några sanningar om Greta och hennes familj. Bla omnämns Svante Thunberg omnämns som sonen som misslyckats i skådespelar svängen och är ett rejält misslyckande jämfört hans far.

Greta Thunberg & the lobster:
https://youtu.be/4hofAsL8q4A
Hur kan hon ha så många likes? Hon säger att Greta inte är ett barn, men det är precis det hon är.
Vilken pajas.
2019-08-22, 23:44
  #12652
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
För att skydda Greta menar du?

Följebåten är inte med för Gretas skull utan för Pierre Casiraghis skulle jag tro. Alla i furstehuset i Monaco har ju haft livvakter. Prinsessan Stephanie gifte sig till och med med en av sina livvakter och fick barn med en annan livvakt.
Så livvakter har det funnits gott om.

Sankta Greta har ju en egen livvakt med sig. Pappa Svante

Det skulle dock vara intressant att veta vilka som är med på följebåten. Vilkas intressen som tillvaratas. Förmodligen kommer det fram så småningom. Det finns alltid folk som inte kan knipa. Så det är väl bara att vänta och se.
__________________
Senast redigerad av Tagelapa 2019-08-22 kl. 23:49.
2019-08-23, 00:02
  #12653
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vet ej om någon lagt ut detta klipp innan men det är riktigt bra. En äldre dam som youtubar ut några sanningar om Greta och hennes familj. Bla omnämns Svante Thunberg omnämns som sonen som misslyckats i skådespelar svängen och är ett rejält misslyckande jämfört hans far.

Greta Thunberg & the lobster:
https://youtu.be/4hofAsL8q4A

Precis, ett oroligt barn som har ångest ... vilka föräldrar spär på ångesten, ja piskar upp den till domedagsscenarier, och slår mynt av den? Gretas föräldrar utnyttjar sitt barn å det grövsta för egen vinning.

Motbjudande är bara förnamnet.
2019-08-23, 00:11
  #12654
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Hur kan hon ha så många likes? Hon säger att Greta inte är ett barn, men det är precis det hon är.
Vilken pajas.

Förnekar du att Greta är en tonåring som är stylad likt ett prepubertalt barn? Det är vad damen vill lyfta fram, (du kanske har svårt att ta in enkla fakta för att du tillhör sekten runt Greta).
2019-08-23, 00:33
  #12655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vet ej om någon lagt ut detta klipp innan men det är riktigt bra. En äldre dam som youtubar ut några sanningar om Greta och hennes familj. Bla omnämns Svante Thunberg omnämns som sonen som misslyckats i skådespelar svängen och är ett rejält misslyckande jämfört hans far.
Greta Thunberg & the lobster:
https://youtu.be/4hofAsL8q4A

Men misslyckad skådis, ja det är väl alla som inte blir regissörer och får sitta på pengarna ?
En skådis är väl alltid misslyckad i den meningen, eftersom det inte går att göra prognoser för framtida inkomster i ett sådant yrke. Som regissör och/eller filmbolagsägare så har du ju många fler sätt att krana in pengar.

En tänkvärd men cyniskt vass kommentar i kommentarsfältet:
Citat:
She's the 'drowned boy on a beach' of the climate cult - with parents just as irresponsible
Ja man kan ju undra om det inte varit klokare om de hade varit en vanlig familj

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja Malena har ju haft rätt att göra som hon vill med afghanerna men jag förstår inte varför hon måste gå ut med det till allmänheten, jag tror det var i TV. Kanske trodde att det skulle öka hennes popularitet eller vara en bra förebild för oss andra egoister. Det räcker så bra med att hon sjunger för det gör hon ju verkligen bra. Det räcker med det.

Jag kan också sträcka mig till att Malena sjunger verkligen bra. Det ska hon ha credd för.
Greta ska förstås ha credd för att hon är modig, men gissningsvis finns det många fel i de prognoser hon och hennes klimatalarmister hänvisar till.
Jag litar personligen inte på datormodeller när det gäller komplexa system. I och för sig så räknar de säkert i de flesta fall rätt, men bara för att de räknar rätt så betyder det inte att de kommer att stämma med verkligheten. Verkligheten är bra mycket komplex och motsägesfull än vad man tror. Och att forska i Jordens förflutna med avseende på klimatet är lite som att sitta på en sandstrand och försöka att sätta ihop alla sandkornen till berget de kom ifrån och räkna fram hur berget såg ut ?

Det är nästan samma diskussion om människans DNA och genetiska ursprung att det är lite väl svårt att rekonstruera ett stamträd bakåt i tiden utan samtliga skelett bakåt i tiden

Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Följebåten är inte med för Gretas skull utan för Pierre Casiraghis. Alla i furstehuset i Monaco har ju haft livvakter. Prinsessan Stephanie gifte sig till och med med en av sina livvakter och fick barn med en annan livvakt.

Och prinsessan Stephanie försökte väl sig på en sångkarriär med låten Taxi eller hur det nu var ?
Hursomhelst så vet jag inte men Monaco är ju och har ju varit viktigt finansimperium, och säkert så finns det sådana obskyra figurer som vill hämnas dåliga affärer, och väljer att hota kungligheterna
Jag gissar att det finns fransk säkerhetspersonal ombord, Och att de ev kommer att klättra över i nästa följebåt. Franska säkerhetsstyrkor har alltid stått för Monacos säkerhet

Prinsen Pierre Casiraghi behöver ju inte ens veta om att det finns backup bara några sjömil bort

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
På denna bild från Boris Hermann kan man se något av problemen med 5 män och bara en tjej. Och det här är resultatet efter bara åtta dygn.

https://www.instagram.com/p/B1dyD4QgpHc/

Som en av kommentarerna lyder.

Det visar ju problemen med ensamsegling, att det är lätt att skada sig. Lättare än man tror. Nu är det ju bara brännblåsor och valkar han har. Nu bör han alltid ha handskar på sig när han hanterar repen (tågvirket), eller så måste han tejpa händernas insidor och fingrarna. Felet med att tejpa är att det kan bli infekterat under tejpen. Och felet med handskar är att de är alltid blöta och det kan förvärra skadan.

Måste han dra av tejpen så kan det hjälpa med att hålla handen i varmt saltvatten en stund så släpper tejpen lättare utan att skada underliggande hud.
Finns Xylocain salva som man kan använda om det smärtar för mycket när man ska till att somna
Kanske både Svante och Nathan är för mycket landkrabbor och inte vågar hjälpa till, inte vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av lunchperuk
Förstår inte antydningarna att Malizia II skulle "segla under radarn"... Enligt https://www.windy.com/track-team-mal....534,-42.693,7 uppdateras positionen punktigt varje halvtimme.

Såg förresten att Snellius är närvarande på FB: https://www.facebook.com/Zr-Ms-Snell...4319858881411/. De verkar vara/spela omedvetna om sin roll som följebåt till Malizia II...

Någon får väl påminna dem då då ? De som är den ordinarie besättning, dvs däckssvabbarna, de märker ju inte alls att deras fartyg ändrar kurs då och då, och inte heller att de inte kör normal marschhastighet heller.
Det är ju lite märkligt att de inte satte full fart ifrån början, det tycks ju som att de inväntat att Malizia 2 skulle lämna hamnen ? Jag vet inte om PixelGuy har samma uppfattning, jag ids inte leta bakåt i min surfhistorik. Och jag har en hel del skärmdumpar men bara ifrån avseglingsdagen för Malizia 2.
I och för sig kunde ju ngn här kontakta Nederländska media om detta
Eller varför inte lägga in en kommentar direkt på deras Facebook ?

Men hursomhelst om nu HNLMS Snellius lämnat Malizia 2 så undrar man ju om hon direkt gick upp i full fart, som är brukligt.

Dessa marinmotorer brukar vara byggda så att de tål att köras i veckor i sträck på nästan maxvarv utan att ta skada och dessutom hålla god bränsleekonomi. Det finns vanligen ingen anledning för dem att köra långsammare än marschfarten om nu vädret verkar ha varit så fint

OBS Malizia 2 har börjat röra på sig igen sedan ungefär en halvtimme tillbaka. Hon gör nu 12 knop, och har 1388 NM kvar, kanske hon nu vänder fören återigen mot sydväst, för att sedan ta och skifta till nordväst för att segla in i nästa lågtryck
2019-08-23, 00:53
  #12656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Jag fortsätter att tjata om, att dom största bovarna i detta drama är hennes föräldrar. Hur i helsefyr kan man utsätta sitt barn för denna cirkus. Jo, för att ge sej själv reklam, när man känner att ens kändisliv håller på att tryta. Varför utnyttja ungen för sin egen ångest, att bli bortglömda, från sitt eget sk. kändisliv.

Man kan ju undra om hur Malena själv mår av att flickan är ute på sådana äventyr

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - hur tänker du nu? Det spelar väl ingen roll om passagerarna har segelvana/oceanseglingsvana tidigare? Det avgörande måste ju vara, om besättningen har det. Och det har ju dessa. Till råge.

Men de är bara två vana tävlingsseglare ombord Pierre och Boris, de måste ju sova då och då. Och då byts de av. Vid nödläge måste man kunna väcka den som sover. På ett större fartyg så rör det sig om 45 minuter till flera timmar innan ett sådant sjunker.
Här rör det sig bara om minuter på sin höjd, Malizia 2 är ingen stor båt.
Alltså om de seglar på något, tex en annan båt, en kontainer och någon av flyttankarna punkteras så kan hon i princip sjunka, eller det går ju också illa om hon tex skulle tappa sin köl, då kan hon slå runt och ligga upp och ner.

Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Så här i efterhand så har jag räknat ut att båtarna låg 1-1,5 nautiska mil ifrån varandra. Det kom nämligen en uppdatering av följebåtens position som visar var den befann sig vid en viss tidpunkt. Båten rörde sig då med 10 knop. Båtens koordinater var precis på den gula linjen i Windy som visar Malizias rutt.

Ja, det kan ju finnas något i detta, svårt att säga. Följebåtar vid seglingstävlingar brukar alltid hålla sig så nära att de har god kontakt med VHF, mer behövs egentligen inte
Nederländska myndigheter kan ju bara neka, att säga att de inte hade något följebåtsuppdrag. Eftersom det är ett militärt fartyg så behöver de bara avslöja precis det de vill, och hålla tyst om resten
2019-08-23, 01:05
  #12657
Medlem
DaChiefs avatar
Om hon vinner någon gengre av nobelpriset så vet vi med 100% säkerhet att allt är ett hypat skådespel av folk i bakgrunden.
Det finns nog med folk som faktiskt gjort mer för världen än henne.
2019-08-23, 01:26
  #12658
Avstängd
Är Greta säker från stormen Chantal?

https://edition.cnn.com/2019/08/21/w...tal/index.html
2019-08-23, 01:28
  #12659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det var Greta som fick sina föräldrar att ge sig in i klimatfrågan.

Hon är intelligent, påläst och har en stark vilja. De var tvungna att anpassa sig.




Mindre begåvad? Då får man inte sådana här slutbetyg:

Bild: A
Biologi: A
Engelska: A
Fysik: A
Geografi: A
Historia: A
Kemi: A
Matematik: A
Franska: A
Musik: A
Samhällskunskap: A
Religionskunskap: A
Slöjd: A
Teknik: A

Hem- och konsumentkunskap: B
Idrott och hälsa: B
Svenska: B

(källa)

Hur såg dina slutbetyg i grundskolan ut?

Oerhört bra gjort att få B i idrott när man är gravt undernärd och inte har en muskel i kroppen. Men hon kanske gick på vatten och betyget baserades på den bravaden?
2019-08-23, 01:43
  #12660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u14
Är Greta säker från stormen Chantal?
https://edition.cnn.com/2019/08/21/w...tal/index.html

Japp, du är två dagar försenad. Chantal utvecklades inte till en storm. I början så såg det så ut, men nej, vädret ser rätt lugnt ut där Malizia 2 befinner sig nu.
Inga stormtendenser ännu - uppskattningsvis så har de 5-8 dygn kvar på seglingen.
Men mycket kan ju hända under dessa dygn, det vet vi inte...
I regel så brukar dock vädret vara fint så här års i höjd med New York
I och för sig ligger ett lågtryck utanför New York just nu, men det ser inte heller ut att kunna bli en storm. Och det kommer att hinna avvika åt nordost när Malizia 2 närmar sig dessa vatten

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback