2019-01-24, 11:12
Medlem
Det är så att jag försöker starta ett spel så kallat Gta Vice City. Ett äldre spel som ni säkert vet, har dock inte försökt lösa ett problem jag har med det nu. Spelet vägrar starta, har googlat och försökt med massa lösningar som folk föreslår men utan resultat.

Såg dock ett svar att man skulle avkryssa skrivskydd men så fort jag kryssar av det och verkställer så är skrivskyddet tillbaka igen.

Funderar näsan på att gå tillbaka till windows 8.1 igen. Har även problem med att installera en windows update som stannar på 35% efter omstart.
Senast redigerad av Babyspenat 2019-01-24 kl. 11:25.
Citera
2019-01-24, 11:30
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Det är så att jag försöker starta ett spel så kallat Gta Vice City. Ett äldre spel som ni säkert vet, har dock inte försökt lösa ett problem jag har med det nu. Spelet vägrar starta, har googlat och försökt med massa lösningar folk föreslår utan resultat.

Såg dock ett svar att man skulle kryssa av skrivskydd men så fort jag kryssar av det och verkställer så är skrivskyddet tillbaka igen.

Funderar näsan på att gå tillbaka till windows 8.1 igen. Har även problem med att installera en windows update som stannar på 35% efter omstart.

Om du i utforskaren letar upp den EXE-fil som start-ikonen pekar på så kan du högerklicka på filen, välj egenskaper och välja fiken: Kompabilitet
Kör felsökaren först och agera utifrån resultatet..

Windows updateproblemet är en helt annan historia, men antyder att du kan ha brister, smittor etc.
och en korrekt ominstallation kan vara lämplig.
Citera
2019-01-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Om du i utforskaren letar upp den EXE-fil som start-ikonen pekar på så kan du högerklicka på filen, välj egenskaper och välja fiken: Kompabilitet
Kör felsökaren först och agera utifrån resultatet..

Windows updateproblemet är en helt annan historia, men antyder att du kan ha brister, smittor etc.
och en korrekt ominstallation kan vara lämplig.
Har försökt med felsökaren det ända den gör är att ändra Kompabilitetläge och har testat alla lägen utan resultat. Jag kanske borde pröva att ominstallera? Är det ok att ominstallera men att behålla filer? Finns två alternativ, behåll filer eller inte.
Citera
2019-01-24, 11:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det är så att jag försöker starta ett spel så kallat Gta Vice City. Ett äldre spel som ni säkert vet, har dock inte försökt lösa ett problem jag har med det nu. Spelet vägrar starta, har googlat och försökt med massa lösningar som folk föreslår men utan resultat.

Såg dock ett svar att man skulle avkryssa skrivskydd men så fort jag kryssar av det och verkställer så är skrivskyddet tillbaka igen.

Ge dig själv full behörighet genom fliken - Säkerhet - redigera. Försök sedan igen.

Uppdatera själv med uppgraderingsassistenten det brukar lösa eventuell Os korruption också.
Citera
2019-01-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ge dig själv full behörighet genom fliken - Säkerhet - redigera. Försök sedan igen.

Uppdatera själv med uppgraderingsassistenten det brukar lösa eventuell Os korruption också.
Jag har alla behörigheter förutom "särskilda behörigheter" vilket jag inte verkar kunna kryssa i. Skall testa uppgraderingsassistenten
Citera
2019-01-24, 12:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag har alla behörigheter förutom "särskilda behörigheter" vilket jag inte verkar kunna kryssa i. Skall testa uppgraderingsassistenten

Är du säker?
Ändring av särskilda behörigheter finns guider för på nätet.
Citera
2019-01-24, 13:14
Medlem
Citat:
Är du säker?
Ändring av särskilda behörigheter finns guider för på nätet.
Yep, lustigt nog. Jag funderar dock på om jag ska formatera windows men behålla filer. Då jag inte lyckas uppdatera windows. Startar om datorn och fastnar på 35% sedan misslyckas nerladdningen. Har försökt med uppdateringsassistenten. Jag tror ens dator blir mindre säker om man skulle sätta på särsklida behörigheter. Konstigt att inte jag inte lyckas starta GTA:VC då det funkade för ett år sen utan problem
Senast redigerad av Babyspenat 2019-01-24 kl. 13:18.
Citera
2019-01-24, 13:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Yep, lustigt nog. Jag funderar dock på om jag ska formatera windows men behålla filer. Då jag inte lyckas uppdatera windows. Startar om datorn och fastnar på 35% sedan misslyckas nerladdningen. Har försökt med uppdateringsassistenten. Jag tror ens dator blir mindre säker om man skulle sätta på särsklida behörigheter. Konstigt att inte jag inte lyckas starta GTA:VC då det funkade för ett år sen utan problem

Även fast assistenten inte fungerar så kan det fungera med samma åtgärd via ett installationsmedia.
Fungerar inte det så har du ju mediat klart för den där nyinstallationen istället.

Behörigheter går att återställa.

Kört en sfc /scannow koll?
Citera
2019-01-24, 14:26
Medlem
Citat:
Även fast assistenten inte fungerar så kan det fungera med samma åtgärd via ett installationsmedia.
Fungerar inte det så har du ju mediat klart för den där nyinstallationen istället.

Behörigheter går att återställa.

Kört en sfc /scannow koll?

Fick gta vice city att fungera genom en återställning av windows(behöll filerna)
Citera
2019-01-25, 06:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Har försökt med felsökaren det ända den gör är att ändra Kompabilitetläge och har testat alla lägen utan resultat. Jag kanske borde pröva att ominstallera? Är det ok att ominstallera men att behålla filer? Finns två alternativ, behåll filer eller inte.

Ja! I de flesta fall är det OK med att installera om och behålla filer...
Det bör gå snabbare än att trixa med massa inställningar som du eventuellt inte förstår dig på....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in