2019-01-24, 15:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Osmakligt att hans Facebookvänner skriver om hur sorgligt det är att han dött, men barnen som han mördade nämns inte med ett ord. Bara för att han är död så behöver han väl inte hyllas? Det är inte ett dugg synd om honom enligt min mening. Min sympati med honom slutade i det ögonblick han sköt sina barn.

.

Ja men på hans Instagram har människor iaf vett att be bara barnen vila i frid.
Citera
2019-01-24, 15:05
Medlem
Citat:
Finns många som bär med sig allehanda trauman, övergrepp och krig och dylikt, men man tar ändå inte ihjäl barnen. Psykopatiska drag krävs nog för att ta det steget...

Knappast, vanliga människor kan under speciella förhållanden göra vedervärdiga dåd.
Att tro att du / ni är bättre än dessa personer visar bara hur ovetande ni är utföra ondska, vilket i praktiken gör er farligare.
Citera
2019-01-24, 15:05
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3wKlear
Hade det varit invandrare som gjort dådet så hade kommentar fältet varit helt annorlunda. Direkt hade ni börjat smutskasta HELA invandrar samhället med tex "Normalt i deras tradition" "Hedersmord much?" "Ahmed Sköt Ahmed vem bryr sig" "3 down, 1 million to go". Flashback är fylld med Dubbelmorala människor som skiter i händelsen och försöker leka internet troll istället. Jag nekar inte att morden som sker idag har gått utstyrd, Det är kanske Ahmed som skjuter Mohammed, men Jonas är som står i tullen och låter vapnet komma in! Tyvärrr har svenskarna flera dylika fall som det här, där barn dödar föräldrar och vise versa. Ni är inte långt ifrån USA där massmord är lika vanligt som en vardags promenad. Må barnens själ vila i frid och få det yttersta himmeln, men må pappan brinna för evigt i helvetet. För resten som försöker leka roliga med deras kommentarer när det gäller invandrarmord eller vilket mord som helst, mogna upp!

Det finns en väldigt tydlig skillnad. Detta är inte en kulturell grej, han hade psykiska problem, vilket är en stor avvikelse. Hedersmord är en kulturell sak, dvs "psykiskt friska" människor gör detta. Det personen här gjorde är dock fortfarande vidrigt och avskyvärt.
Citera
2019-01-24, 15:06
Medlem
Är förvånad att det inte pratas mer om att han eventuellt fick en grov psykos triggad av något. Om han har suttit isolerad och druckit alkohol och tagit utskriven medicin samt varit deprimerad är det inte alls orimligt.

Ni som pratat eller kommit i kontakt med (eller genom studier/tjänst) någon som är mitt i en psykos vet säkert att (beroende på själva psykosen givetvis) den drabbade helt kan sakna logiskt tänkande, verklighetsuppfattning, konsekvenstänk o.s.v.
Han kan ha kokat ihop vilken soppa som helst i sin hjärna om så var fallet.

Väldigt hjärtskärande hur som helst
Citera
2019-01-24, 15:06
Citat:
Osmakligt att hans Facebookvänner skriver om hur sorgligt det är att han dött, men barnen som han mördade nämns inte med ett ord. Bara för att han är död så behöver han väl inte hyllas? Det är inte ett dugg synd om honom enligt min mening. Min sympati med honom slutade i det ögonblick han sköt sina barn.

.

Kan vara människor som känt honom sedan barnsben och kanske har en annan bild av honom än vad vi på "andra" sidan får del av. Tragiskt oavsett.
Citera
2019-01-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Ett bättre exempel hade istället varit tyska soldaters agerande under andra världskriget och folkmordet mot judar, om du väl börja läsa och sätta dig in i det hela så förstår du att om du och jag levt under andra världskriget i tyskland hade vi med största sannolikhet varit nazister och varit en del av maskineriet mot bla judarna.

Sen finns det givetvis onda människor, men att utan alla fakta på bordet kategorisera honom som ond för att sedan gå vidare är väldigt överilat.

Om det nu var fallet att han var en normal människa vars liv raserades så pass mycket att han gjorde detta så måste vi utreda det hela och jobba förebyggande så att något som detta aldrig sker igen.

Är du med?

Du låter som en kurator utbildad på 1970-talet och tror att saker som psykopati kan förebyggas. Ondska är nog inget som har med "raserat liv" att göra socialt sätt under några år, utan det har grund i med djupa störningar i psyket som kanske t.o är medfödda. Visst kan dessa störningar förvärras av socialt belastande faktorer, men man ska nog inte dra för höga växlar på det.
Citera
2019-01-24, 15:08
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage
Hans mamma och pappa gick bort för något/några år sedan. Hans fru lämnade honom i augusti förra året.

Det där är ju sånt var och varannan människa är med om i livet. Man mördar inte sina barn över sådana saker, på sin höjd avslutar man sitt eget liv om man nu är så psyksvag att man kan hantera motgångar och sorg.

Om det stämmer att han tog sitt eget liv för att han inte ville sitta i finkan, så lär han ha sluppit det ändå och fått vård istället.
Citera
2019-01-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage
Hans mamma och pappa gick bort för något/några år sedan. Hans fru lämnade honom i augusti förra året.

Varenda medelålders förlorar ju sina föräldrar. Brukar väl inte benämnas som en personlig tragedi.
Han har förlorat en tidigare fru som avlidit, det är mer en personlig tragedi.
Citera
2019-01-24, 15:09
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Skall förklara för dig.

Avrättning görs på nära håll, skadan som skall ske skall vara dödande direkt. Huvud eller hjärta. Oftast huvudet.

Mord är planerat och finns alltid en vinning eller avsikt i handlingen

Dråp är mer att man dödar någon i frustation.
Detta är väldigt OT. Dråp och mord har idag ändrats så att de ligger mer nära varandra. Dråp används knappast idag. Men annars var det rätt.
Inom topic: Om du betecknar avrättning enligt din egen utsago, som jag fetat ovan, så är det exakt det som hänt vad gäller Sala-barnen. På nära håll, huvud eller hjärta (det vet vi ännu inte), och det skall vara direkt dödande.
Jag lämnar detta nu.
Citera
2019-01-24, 15:10
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Ondska finns i alla människor, döda ligger i våran natur.
Psykisk ohälsa lider alla av i olika grader.

Man kan beskriva det på olika sätt. Men att säga att "ondska finns i alla människor" är en felformulering. Vad är ondsk?. I min bok är det mannen gjorde ett utmärkt exempel på ondska. Och det finns inte i alla människor, annars hade det skett betydligt oftare. Grov psykisk ohälsa kan skapa ondska i vissa. Alla människor kan vara arga, avundsjuka etc. det är mer än mänskligt. Det som spelar roll är hur man hanterar det. GM var upprnbarligen en psykopat, går inte förklara det hela på ett annat sätt.
Citera
2019-01-24, 15:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Kan vara människor som känt honom sedan barnsben och kanske har en annan bild av honom än vad vi på "andra" sidan får del av. Tragiskt oavsett.

Då kan man säga Vila i frid Samuel och barn. Genom att skriva bara Samuel och inget annat så ignoreras barnens existens totalt. Det är som att vännerna inte sörjer barnen och förringar mordet på dem, som att det aldrig hänt.
Jag har nog aldrig sett något liknande.
Citera
2019-01-24, 15:11
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Ett bättre exempel hade istället varit tyska soldaters agerande under andra världskriget och folkmordet mot judar, om du väl börja läsa och sätta dig in i det hela så förstår du att om du och jag levt under andra världskriget i tyskland hade vi med största sannolikhet varit nazister och varit en del av maskineriet mot bla judarna.

Sen finns det givetvis onda människor, men att utan alla fakta på bordet kategorisera honom som ond för att sedan gå vidare är väldigt överilat.

Om det nu var fallet att han var en normal människa vars liv raserades så pass mycket att han gjorde detta så måste vi utreda det hela och jobba förebyggande så att något som detta aldrig sker igen.

Är du med?
Tar man livet av barn eller andra som är oförmögna att försvara sig är man i min bok ond.
Tar man dessutom livet av sina egna barn som man egentligen ska skydda och som litar på sina föräldrar är man mer än ond.
"Normala" deprimerade tar livet av sig själva inte andra människor. GM måste vara en ganska unik i sin ondhet typ de amerikanska massmördarna som vi läser om vid jämna mellanrum och de värsta SS vakterna som gjorde mer än vad de behövde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in