2019-01-24, 09:30
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullangero
När ska folk som lider av dokumenterad psykisk ohälsa fråntas sin vapenlicens kan man ju med undra?

Antalet legala skjutvapen som används till att döda/mörda andra människor med är så få att det inte ens går att föra vettig statistik över det. (dvs det är så få att ett enda felaktigt fall omkullkastar hela statistiken) Skillnad är det om man för samma statistik på illegala skjutvapen.
Vidare så är extremt få medvetna om denna ohälsan och oftast är personen själv en av de sista som ser det...
Självmord är mer vanligt med eget skjutvapen än mord men även här är det extremt få fall och det beror på att vi som är vapenägare (jägare i alla fall) är så hårt drillade om regler och säkerhet samt oron att bli av med sina vapen så skulle jag ta livet av mig så är mina skjutvapen troligen det sista jag skulle tänka på!

Men vad jag har sett så fungerar systemet rätt bra för när jag tyckte livet var jobbigt efter en olycka och jag hamnade i rullstol så tog min läkare upp det då jag har ett antal legala skjutvapen. I mitt fall var det tveklöst inget som någon behövde oroa sig för men jag var glad att frågan ändå ställdes som rutin då jag faktiskt vill ha strikta vapenlagar - trots att det drabbar mig själv regelbundet med stundvis jobbig byråkrati.

Jag hade dock önskat att de var snabbare att ta vapen från alkisar som kör på fyllan regelbundet och där anhöriga och f.d. bekanta ringer polisen flera gånger just för att lyfta den saken. Det tog tre år innan de plockade vapnen från en jag kände till och vi ringde många gånger till polisen om detta utan reaktion. Är man så frånkopplad att man tycker det är kurant att sätta sig dyngrak bakom ratten flera dagar i veckan är man inte betrodd att inneha skjutvapen heller!

I detta fallet tror jag ingen hade en susning om vad som var på väg att hända? (min teori) Frågan är vad som utlöste situationen och hur jävla rutten han egentligen var som tog med sig barnen???
Att gå så långt bara för att "straffa" barnens mor???
Med undantag för kroniskt sjuka som har obotliga sjukdomar och/eller smärta så har jag noll förståelse för de som begår självmord men jag kan inte klandra dem ändå på något vis eftersom jag inte sitter i deras sits - men att bestämma sig för att dra med barnen (eller andra) i samma vidriga handling är något jag inte kan få ihop det i mitt huvud och innan fallet i Bjärred så kan jag inte nämna ett tidigare fall här i Sverige...

Jag tycker så förbaskat synd om barnens mor och alla anhöriga som drabbats av detta illdåd
Hur fan skall man leva vidare efter en sådan händelse?

Men som sagt att per automatik plocka vapen av alla legala vapenägare är inte rätt metod för det skulle bara leda till större ohälsa samt att ännu färre skulle erkänna att de mår dåligt för sin läkare och på så vis inte alls få någon hjälp. Finns det befogad risk så självklart men de fallen jag känner till där legala skjutvapen använts till självmord eller att ta livet av någon så fanns det noll indikationer.
Citera
2019-01-24, 09:35
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
En av GM:s vänner har skrivit på sin FB och bett folk dela att:

Många tror att självmordsförsök är egoistisk flykt där man inte bryr sig om de som blir lämnade men tvärtom har man nått en depressiv punkt att man verkligen tror att anhöriga får det bättre utan en.
"Detta är psykisk sjukdom inte egoism" är ett direktcitat från hens text.
Sedan finns det några rader om psykisk sjukdom och hur vi borde bli bättre på att se varandra m.m.

Är det bara jag som tycker det är osmakligt och förnedrande mot pojkarna? Visst kan pappans vänner tycka att han var deprimerad och det var därför han begick självmord men det rättfärdigar väl inte att man mördar sina barn? Var inte detta egoism?

Jag tror bekanta till GM ser annorlunda på händelsen. Förmodligen för att de kände han och vet hur han var osv.

Utomstående kanske ser en kallblodig mördare medan vänner/familj ser en tragedi.
Citera
2019-01-24, 09:35
Medlem
Liknar familjemordet i Bjärred............

Här finns tydliga tecken där det rör sig om att det är en idrottsman som skjutit sina två barn och sen tagit sitt eget liv!

https://omni.se/tre-hittade-doda-i-s...-barn/a/1klk3Q

Någon som vet något mer?
Citera
2019-01-24, 09:37
Medlem
JoakimVonBankas avatar
Någon som kan länka till Facebook live:n?
Citera
2019-01-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Helt galet på Samuels FB. Flera inlägg från personer som är vän med honom som sett och läst vad som pågått. Förstå paniken dessa personer måste vara i då dom inte kan göra ett dugg.. Läskigt!

Kan du göra skärmdumpar, vi som inte har gemensamma vänner med honom kan inte se.
Citera
2019-01-24, 09:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror bekanta till GM ser annorlunda på händelsen. Förmodligen för att de kände han och vet hur han var osv.

Utomstående kanske ser en kallblodig mördare medan vänner/familj ser en tragedi.

Men "att anhöriga får det bättre utan en"? Så anhöriga får det bättre utan pojkarna också?

Om det bara handlade om pappan hade jag tyckt att inlägget var okej men nu känns det inte bra. Pappan har knappast tänkt att anhöriga ska få det bättre utan alla 3, eller?

Att ta barnens liv också är rena rama hämnden mot mamman som lämnade honom. Om det är "vanlig" depression tar man bara sitt eget liv.
Citera
2019-01-24, 09:40
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hon har drabbats av det värsta som kan hända en mor, så nja jag köper inte din förklaring för fem öre. Hade hon inte haft med saken att göra så hade jag haft mindre invändningar mot att du publicerar hennes FB.
Som sagt, hon är ena halvan av den här händelsen. Om du sedan "köper" det eller inte spelar ingen roll. Det är fakta och därför viktigt att det blir rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av lilybee
Maska iallafall mammans namn, hon behöver inte länkas till den här tråden genom en sökning på google.
Alla som läst tråden och inte har en störning förstår att hon är mamman.
Varför maska? För att inte sökmotorer ska hitta henne? De kommer de att göra ändå, även man man fjantar sig med att ta bort bokstäver från namnet.

Jag tror att alla hon någonsin känt under hela sitt liv redan vet om vad som hänt henne. Det är såhär det moderna uppkopplade samhället fungerar. Det här är en riksnyhet. Och nej, alla som läst tråden förstår inte att hon är mamman. Du ser ju att folk som kommenterar med korkade frågor inte ens läser särskilt noga och ibland inte alls. Spekulationerna och feltolkningarna haglar. Bättre att det blir rätt från början då, oavsett om ni är några som tycker att det är lite obehagligt.
Citera
2019-01-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimVonBanka
Någon som kan länka till Facebook live:n?
Enligt uppgifter ligger inte videon kvar på fb, någon måste tagit bort den och vad det verkar som så har ingen sparat ner videon.
Hade varit intressant att veta vad han pratade om i videon.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har alltid tyckt att manliga häst/travmänniskor är konstiga, så det här kom inte som en överraskning precis. Gm kanske led av mindervärdeskomplex? Det ska vara vanligt bland korta män.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Eh, vart ser du dessa inlägg? Jag kan bara se ett enda som verkar relaterat till nattens eskapader.
Fyra inlägg på Samuels sida. Sett i detta fall betyder inte visuellt beskådat utan att de "sett", på något sätt fått veta" och sedan skrivit på Samuels sida. Sista inlägget är med en tår och urklipp med polislänk om händelsen.
Citera
2019-01-24, 09:42
Bannlyst
Är det någon som sett live:n på Facebook?
Citera
2019-01-24, 09:43
Medlem
Är det någon ny fruktansvärd trend att föräldrar har ihjäl sina barn när de själva inte vill leva längre? Har varit många fall nu på kort tid. Familjen i Bjärred, Det här fallet och förmodligen kvinnan och barnet vid Flatenbadet i veckan.

Måste få ett slut detta med barnamord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in