Citat:
Antalet legala skjutvapen som används till att döda/mörda andra människor med är så få att det inte ens går att föra vettig statistik över det. (dvs det är så få att ett enda felaktigt fall omkullkastar hela statistiken) Skillnad är det om man för samma statistik på illegala skjutvapen.
Vidare så är extremt få medvetna om denna ohälsan och oftast är personen själv en av de sista som ser det...
Självmord är mer vanligt med eget skjutvapen än mord men även här är det extremt få fall och det beror på att vi som är vapenägare (jägare i alla fall) är så hårt drillade om regler och säkerhet samt oron att bli av med sina vapen så skulle jag ta livet av mig så är mina skjutvapen troligen det sista jag skulle tänka på!
Men vad jag har sett så fungerar systemet rätt bra för när jag tyckte livet var jobbigt efter en olycka och jag hamnade i rullstol så tog min läkare upp det då jag har ett antal legala skjutvapen. I mitt fall var det tveklöst inget som någon behövde oroa sig för men jag var glad att frågan ändå ställdes som rutin då jag faktiskt vill ha strikta vapenlagar - trots att det drabbar mig själv regelbundet med stundvis jobbig byråkrati.
Jag hade dock önskat att de var snabbare att ta vapen från alkisar som kör på fyllan regelbundet och där anhöriga och f.d. bekanta ringer polisen flera gånger just för att lyfta den saken. Det tog tre år innan de plockade vapnen från en jag kände till och vi ringde många gånger till polisen om detta utan reaktion. Är man så frånkopplad att man tycker det är kurant att sätta sig dyngrak bakom ratten flera dagar i veckan är man inte betrodd att inneha skjutvapen heller!
I detta fallet tror jag ingen hade en susning om vad som var på väg att hända? (min teori) Frågan är vad som utlöste situationen och hur jävla rutten han egentligen var som tog med sig barnen???
Att gå så långt bara för att "straffa" barnens mor???
Med undantag för kroniskt sjuka som har obotliga sjukdomar och/eller smärta så har jag noll förståelse för de som begår självmord men jag kan inte klandra dem ändå på något vis eftersom jag inte sitter i deras sits - men att bestämma sig för att dra med barnen (eller andra) i samma vidriga handling är något jag inte kan få ihop det i mitt huvud och innan fallet i Bjärred så kan jag inte nämna ett tidigare fall här i Sverige...
Jag tycker så förbaskat synd om barnens mor och alla anhöriga som drabbats av detta illdåd

Hur fan skall man leva vidare efter en sådan händelse?
Men som sagt att per automatik plocka vapen av alla legala vapenägare är inte rätt metod för det skulle bara leda till större ohälsa samt att ännu färre skulle erkänna att de mår dåligt för sin läkare och på så vis inte alls få någon hjälp. Finns det befogad risk så självklart men de fallen jag känner till där legala skjutvapen använts till självmord eller att ta livet av någon så fanns det noll indikationer.