Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-24, 16:54
  #25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Undrar om dessa befäl numera tar lika stora friheter som de gjorde förr. Jag minns ju att vår pluton helt plötsligt blev beordrade att sätta upp ett tältläger ute i skogen. Det visade sig vara för att dottern till vår löjtnant fyllde år och behövde en festplats

Det var mycket sådant förr. Befäl som tog sig friheter och utnyttjade värnpliktiga för sin egen vinning. Möjligen striktare regler numera men de har dock fortsatt stor makt dessa befäl. De står ju som just befäl över tom polisen i vissa fall i ett det de gör är för landets försvar.

Äsch så var alla förr. Min gympalärare i högstadiet lät elever som inte var med på gympan lämna in hans stryktipssystem åt honom.
Citera
2019-01-25, 05:36
  #26
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Det handlar om att stå ut i fält. Frysa, sova under bar himmel, ingen kontakt med hemmet, osv.

På min tid hade vi AK4. Samt packning o förstärkningsvapen såklart.

Hursomhelst så är det inte jag som hittat på fakta, utan det är erfarenheter man dragit.
Så du menar att det inte ät något man klarar nu för tiden? Skitsnack. Är man ute i fält så får man fältvana.

Ja, lägg på 10kg på det så får du ut vad våran utrustning väger.

Nej, det är väl någon trött jävla gubbröv som hittat på det.
Citera
2019-01-25, 09:41
  #27
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Så du menar att det inte ät något man klarar nu för tiden? Skitsnack. Är man ute i fält så får man fältvana.

Ja, lägg på 10kg på det så får du ut vad våran utrustning väger.

Nej, det är väl någon trött jävla gubbröv som hittat på det.

Som sagt, klaga till Högkvarteret om du tycker Vpl är lika bra nu.
Citera
2019-01-25, 11:49
  #28
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Som sagt, klaga till Högkvarteret om du tycker Vpl är lika bra nu.
Haha, högkvarteret.
Ja, då är det ju verkligen en trött gubbe utan verklighetsuppfattning som drömmer sig tillbaka.
Citera
2019-01-25, 12:22
  #29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Folk som böjer på nacken för andra är fjollor. Speciellt om de man böjer nacken för är förvuxna mobbingoffer som letar efter pojkar att ge igen på när de lyckats hitta en plats där de har någon form av makt. Lägg där till att dessa befäl oftast har en IQ motsvarande en normal 8-åring och att det svenska försvaret enbart är en papperstiger..

Håller med. Tror det började gå utför redan i början av 90-talet. Sedan har det bara eskalerat. På den tiden vi hade halvmän värnplikt valde de flesta begåvade männen frisedel. Många som valde lumpen då var istället de missanpassade.
Citera
2019-01-25, 12:24
  #30
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Haha, högkvarteret.
Ja, då är det ju verkligen en trött gubbe utan verklighetsuppfattning som drömmer sig tillbaka.

Det är ju inte en enda gubbe som gjort undersökningen själv fattar du väl!
Det finns gott om underlag från värnplikten för att göra dessa studier.
Citera
2019-01-25, 12:33
  #31
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Man flyttas från hemmets lugn och mammas mat och får bo ihop med tio andra killar. Naturligtvis gör detta män av pojkar!
Vart skickar man flickor för att bli kvinnor?
Citera
2019-01-25, 12:44
  #32
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Det är ju inte en enda gubbe som gjort undersökningen själv fattar du väl!
Det finns gott om underlag från värnplikten för att göra dessa studier.
Jamendåså!
Då kan du ju lägga upp alla dessa undersökningar.
Citera
2019-01-25, 13:15
  #33
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Jamendåså!
Då kan du ju lägga upp alla dessa undersökningar.

Har närvarat på HKV föreläsningar om erfarenheter av ny Värnplikt så det är inget jag har digitalt.
Citera
2019-01-25, 18:15
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Håller med. Tror det började gå utför redan i början av 90-talet. Sedan har det bara eskalerat. På den tiden vi hade halvmän värnplikt valde de flesta begåvade männen frisedel. Många som valde lumpen då var istället de missanpassade.

BS. Så länge det var värnplikt togs det in dugliga soldater. Den låga procenten tog bort det värsta drägget som tidigare blev kabeltattare/malajer/förråd/stab/tross.
Citera
2019-01-25, 18:32
  #35
Avstängd
Pinkivs avatar
Det är definitivt en grej som vi måste omvärdera! Den operativa avdelningen på försvarsstaben måste tillsätta massor med extrafolk. Helst från den ryska ambassaden.

Så dum är dom! Tro inte annat!Svensk operativ ledningsgrupp är så jävla dumma. Tro inte annat!

Det sker gång på gång att Ryssland kränker våra territoriella gränser. Men inget händer.

Vore jag JAS-pilot under uppdrag, och upptäckte en kränkning skulle jag definitivt skicka iväg en patriot.

Tyvärr var det ju under midsommar för några år sedan som två danska F-15 gick upp när dom fick indikationer att ryssar flög emot Sverige. Vi ska vara väldigt glada för våra danska vänner som var väldigt alerta!
__________________
Senast redigerad av Pinkiv 2019-01-25 kl. 18:48.
Citera
2019-01-25, 18:43
  #36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
BS. Så länge det var värnplikt togs det in dugliga soldater. Den låga procenten tog bort det värsta drägget som tidigare blev kabeltattare/malajer/förråd/stab/tross.

Känner inte igen mig i den bilden. Jag var värnpliktig i mitten av 90-talet.
De personer som var drivna och studiemotiverade valde ofta att "maska" och prestera dåligt med flit redan på mönstringen. Räckte med att säga att man var allergisk och/eller led av en hörselskada så var man friställd. De som aktivt sökte sig till lumpen var istället de som inte visste vad de ville göra med sina liv. Många var arbetslösa i väntan på att rycka in. De idrottsintresserade var heller inte särskilt sugna på att göra lumpen. I min klass var det främst "töntarna" och soffpotatisarna som valde att fullgöra värnplikten. Jag ryckte in, men fullgjorde aldrig. Det var strömhopp från min grupp, tror närmare 50% försvann första två veckorna. Det kan säkert i någon mån varit nyttigt för dem som fullföljde, men de utgjorde ju knappast någon elit i sin generation. Vare sig fysiskt eller intellektuellt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback