Citat:
Ursprungligen postat av
Libidi
Det lite mer intressanta är att hanterverkare generellt där det även räcker med gymnasiet går in på 22-23 nånstans, men huersomhelst, 32-35 ligger dom alla gånger, är det ackord och/eller trakt så är det nämare 40k.
Gymnasiet utan CSN eller universitet med csn.
hmmm..
Utbilda ihjäl sig och ändå tjäna mindre än Bengan som lägger taktegel XD (även skuldfri utbildning)
Inte ett minsta intressant kan jag lova. Ligger själv på traktamente i byggbranschen, så gjort det i snart 20 år. Folk tror man tjänar så jävla bra och att det är roligt att jobba 40 timmar i veckan och vara borta 24t x 5d / v = 120 timmar bara för att jobba.
Svårt att hålla ihop familjen och har barn men inget förhållandet pga av jobbet då man aldrig varit hemma under barnens uppväxt. Visst mitt eget val men när man börjar komma upp i åldern så är det lite "det enda man kan" så man biter ihop och jobbar på. Sen skall vi inte jämföra löneutvecklingen för en, låt oss säga, Bengan som lägger tegel kontra en som har en akademisk utbildning. Tror Bengan inte klarar av att jobba till han blir 65 med att lägga tegel på ett tak heller. Vem anställer Bengan 60 år, helt slut i ryggen? Förtidspensionen hägrar långt innan du din kontors mupp ens fått första vinterkräksjukan.
Finns inte många in byggsvängen som klarar av att göra samma jobb till dom är 65 år så om man slår ut den totala timlönen så blir det inte ens i närheten av det du fantiserar om.
Traktamenten räknas inte som inkomst om jag får upplysa med. Traktamentet och att ligga borta i något hotell rum för att få vänta på att jobba så man får åka hem har snarare blivit en utgift då traktamentet inte ökat inom mitt fag på...ja tror 10 år. Ligger kvar på 330 kr dygnet plus avdrag på 110 kr eller nått för boendet. Ackord som du nämner.....endast ett hån mot arbetarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Valari
Visserligen sant att man kan tjäna pengar som resemontör/beredskap/jour och allt möjligt skit som vanlig knegare, men är det värt det? När man slår ut timmarna man lägger på arbetet/vecka så är det jävligt pissig timlön. Ligga på något jävla hotell och slösa sitt liv för ett par hundralappar i traktamente?
Då har jag hellre cykelavstånd till jobbet och är fri samma sekund jag stämplar ut. Pengar är inte allt. Har nyligen lämnat mitt jobb med tillhörande beredskap för att jag kräks på det, att vara låst en vecka då och då och vara beredd på att åka iväg till någon girig, otrevlig och stressad näringsidkare, nej tack.
Såg igår en dokumentär om olja, där var det en oljearbetare i texas som skröt om att han tjänade 100 000 dollar per år, visst, vore ju trevligt, men sen la han till att han behövde jobba 100h/vecka för den summan. Vilket skitliv.
+1