2019-01-22, 23:32
Medlem
Armand Duplantis 6:05 gör mig fundersam. Är det främst teknik som gäller i denna grenen eller är den fysiska styrkan också viktig? Har lite svårt att förstå vad exakt det är som är den största svårigheten i att hoppa stav.
Citera
2019-01-22, 23:47
Medlem
Zer0Shits avatar
Känns ju rent spontant som att det svåraste är timingen.

z
Citera
2019-01-22, 23:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cereme
Armand Duplantis 6:05 gör mig fundersam. Är det främst teknik som gäller i denna grenen eller är den fysiska styrkan också viktig? Har lite svårt att förstå vad exakt det är som är den största svårigheten i att hoppa stav.
Självklart behövs en bra teknik men styeka är pckså viktigt. Du måste ju orka liksom häva dig upp och för att göra det behöver man springa snabbt. Så självklart kan man gynnas av att dopa sig.
Citera
2019-01-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Känns ju rent spontant som att det svåraste är timingen

Jo, iofs, det är ju ganska kört om staven befinner sig för långt ifrån ribban.
Citera
2019-01-23, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Känns ju rent spontant som att det svåraste är timingen.

z

För att få till timingen så måste du träna, doping kan möjliggöra att du kan träna mer och oftare.
Citera
2019-01-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
För att få till timingen så måste du träna, doping kan möjliggöra att du kan träna mer och oftare

Men doping under träning är väl tillåtet vad jag vet.
Citera
2019-01-23, 22:11
Medlem
Citat:

En bra tumregel är att om det är få norrmän i toppen så är det förmodligen en idrottsgren där doping inte lönar sig.
Citera
2019-01-24, 10:35
Medlem
Citat:
Men doping under träning är väl tillåtet vad jag vet.

NEJ!

Elitidrottsmän och kvinnor testas slumpvis, du skall som idrottsman/kvinna lämna in ett schema på var du befinner dig under dagarna till anti-doping organisationen.
Citera
2019-01-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
NEJ!

Oh, ok, trodde man gjorde som man ville så länge man inte använde sig av det på banan så att säga.
Citera
2019-08-01, 02:55
Medlem
4 saker inom stavhopp.

1. Hur snabbt du springer. Armand duplantis tex sprang väl 10.60 typ på 100m vilket väl nästan är vad Sveriges elitherrar gör. Bubka sprang 100 m på 10.2 sekunder.

2. Hur stark och tung du är. Detta gör att du kan ha stuvade stavar och kan hoppa högre.

3. Teknik.

4. Timing.
Citera
2025-08-24, 10:23
Avslutad
Starka armar underlättar och enorm teknik, även farten innan stavjäveln ska sättas i hålet.
Fuska i stavhopp med doping, njaa, även stavhopparna genomgår dopingkontroll.
Men nog hade det varit en smällkaramell om att fuska i stavhopp i någon form, mer fjädrande stav
Citera
2025-08-24, 15:02
Medlem
i stort sett alla sporter tjänar man på doping, rätt utfört.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in