Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-22, 18:31
  #25
Medlem
Med tanke på att tyskland hamnade i ett tvåfronts krig så hade knappast en invasion av schweiz gynnat det. Sen så har schweiz ett rejält försvar i form av mannar i modern tid som kan kallas in, jag vet inte hur det var tidigare?
Citera
2019-01-22, 19:54
  #26
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky-Man
Schweiz hade sionisternas huvudkontor om jag minns rätt och införde även HMF 1934. Schweiz kan ju knappt haft en armé att försvara sig med heller.

Ja du. Det finns många intressanta teorier, och anledningarna är säker fler än en.
För att nämna någon kan man titta på de enorma mängder guld som överfördes från nazisterna i utbyte mot valuta av olika slag.
Jag tror personligen att landet fungerade lite som en bank, där mer eller mindre ljusskygga överföringar kunde göras utan medial insyn.
Dom mer kända skandalerna har ju ofta kretsat kring att man var så ovillig att släppa in judiska flyktingar, trots att behovet naturligtvis var enormt.
Jag brukar tänka mig det lite som the ”Iron Bank” i Game of Thrones. En opolitisk aktör som är till salu för den med pengar, och som helst inte vill vara en del av spelet. Än idag faktiskt.
Citera
2019-01-22, 21:24
  #27
Medlem
Om Nazi-Tyskland vunnit kriget, eller slutit separatfred i tvåfrontskriget, hade Schweiz säkert anslutit sig, men det hade inte införlivats, utan det hade blivit en typ av lydregim, såsom Norges Quisling-regim med lite touch av nutidens Annie Röd.

Meningen med Tredje Riket var aldrig att hela Europa skulle vara Vaterland, hållningen mot Sovjetunionen var dock annorlunda, man behövde där livsrum, naturtillgångar och arbetskraft.
Citera
2019-01-22, 22:07
  #28
Medlem
Hyrkoons avatar
1. Schweiz har ett landskap som är en krigsförares värsta mardröm att föra en offensiv i.
2. Det fanns i princip ett vapen i varje hem vilket ökade risken med en ockupation.
3. Det finns inget av direkt värde att erövra i Schweiz.
4. Tyska krigsmakten och SS var inga supersoldater som kunde erövra vad som helst, många av deras framgångar i kriget var baserat på REN TUR och inkompetenta ledare hos fienden. Hade man anfallit ett Schweiz som var mobiliserat så hade vi kunnat väntat oss något som liknat Vinterkriget, slutgiltig seger för Tyskland men med skyhöga förluster.
Citera
2019-01-22, 22:18
  #29
Medlem
rogerks avatar
Schweiz tillverkar inte bara klockor utan även annat finmekaniskt som tex fickknivarna, men framförallt under 30-40 talet tillverkade man vapen.
Det tillverkades även optiska instrument av olika slag, tillverkningsmaskiner och vågar. Allt detta var sånt tyskarna ville ha och fick köpa. Man brukade säga att Schweiz var Tyskland verktygsverkstad.
Citera
2019-01-22, 22:21
  #30
Medlem
vojnes avatar
En närliggande fråga som jag undrat över är varför han inte införlivade Sønderjylland/Nordschleswig med Tyskland?

Varenda markbit som tillhört Tyskland de senaste 200 åren eller så (där ingår inte Schweiz) gjorde han ju till Tyskland, och inte bara ockuperade, med det stora undantaget av södra Jylland, som blivit danskt igen så sent som 1920.

Ja, Danmark var fullständigt ockuperat, men han ändrade aldrig gränsen, såsom i Tjeckien, Polen, Frankrike, m.fl. Han verkar ju varit tämligen ideologisk driven i detta att återta "tyskt territorium", vilket gör undantaget mer konstigt.
Citera
2019-01-23, 07:00
  #31
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Jag tror också att det hade varit svårt demoraliserande om germaner skulle anfalla germaner.
Citera
2019-01-23, 07:07
  #32
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klickor
Mycket likt situationen med Sverige. Sverige hade inte haft en chans mot Tyskland men det hade kostat mer än det smaka att anfalla Sverige. Med Sverige neutralt och Norge samt Finland på Axelmakternas sida så fanns inget hot i norr. Enklare att bara köpa resurserna av Sverige än att flytta miljontals soldater från andra fronter och spendera enorma resurser för att i framtiden kunna få kontroll över den svenska industrin. Trots allt så behövde Tyskland resurserna på en gång och under tiden man hade slagits i Sverige och perioden efter så hade man bara förlorat viktiga resurser istället för att få.
Jag skulle nog säga att Schweiz var neutrala under kriget medans Sverige lade sig platta för inte bli anfallna. Så till den grad att de allierade planerade att anfalla "neutrala" Sverige.
Järnmalm och fri tillgång till infrastrukturen för att forsla miljontals soldater till de betydligt mer ståndaktiga Norge räckte.
Sverige var motsvarigheten till Tjeckien eller Polen under kalla kriget.
Citera
2019-01-23, 11:19
  #33
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrkoon
1. Schweiz har ett landskap som är en krigsförares värsta mardröm att föra en offensiv i.
2. Det fanns i princip ett vapen i varje hem vilket ökade risken med en ockupation.
3. Det finns inget av direkt värde att erövra i Schweiz.
4. Tyska krigsmakten och SS var inga supersoldater som kunde erövra vad som helst, många av deras framgångar i kriget var baserat på REN TUR och inkompetenta ledare hos fienden. Hade man anfallit ett Schweiz som var mobiliserat så hade vi kunnat väntat oss något som liknat Vinterkriget, slutgiltig seger för Tyskland men med skyhöga förluster.

.. och det är även denna anledning till att den politiska eliten har valt Schweiz som "safe haven", dit de kan fly och gömma sina pengar. Detta inkluderar även den nazistiska politiska eliten.
Citera
2019-01-24, 15:09
  #34
Medlem
Lucky-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rerreip
för det första var inte schweiz ett direkt hot mot tredje riket. majoriteten av invånarna stödde dessutom AH under denna diffusa period. schweiz var en stor tillgång för tyskarna och en säker plats att förvara allt "upphittat" guld. pengar etc. ¾ av allt detta guld förvarades med hjälp av deras listiga bankirer om jag minns rätt... en ren jävla schweisk pengatvättsmaskin. och kunde man hitta några bättre hälare? användes för att få pengar till övriga världen. sydamerika. asien. men framförallt planerade tyskarna för en eventuell förlust av kriget, och vid en förlust skulle nazi parties ledare fortfarande ha tillgång till alla dessa resuser för att kunna leva sina galmourösa liv. tack vare schweisiska bankernas sekretess... och med historierböckerna i handen, vet vi att en hel del som flydde till hade tillgång till dessa godsaker. än idag vägrar schewizarna ge info om deras samerbete med tyskarna och vägrar ge någon konkret info om denna period. hade dem däremot varit tvunga att bryta sin sekretess efter andra världeskriget hade deras banker kollapsat. garanterat. totales.
Sneglar mot att börja tro på det du skriver dvs att bägge Tyskland och Schweiz egentligen agerade som kapitalister när dem låg med varandra.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback