2019-01-21, 18:59
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Eller också ser vi på vad vi anser är precision på olika sätt.
Kanske, jag pratar om ca 50-70 m och då inom en snusdosa ca, ska man upp på 20 sek så håller man ju tian på pistolbanan.
Citera
2019-01-21, 20:47
Medlem
De här kör jag i min ruger takedown. Prövade alla märken nästan.

Dessa är outstanding

https://skytteservicealmhult.se/ammu...ocity-hp-50st/
Citera
2019-01-21, 20:51
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoreMajorum
Du är inte klok... 22 lr är sportskytteammunition och fungerar inte alls i det syftet som du vill använda det till och definitivt inte på de avstånden du nämner. Vill du ha en någorlunda ok " preppingbössa" som faktiskt går att använda och som har billig ammunition så rekommenderar jag kal. 5.56 Nato - tillsammans med en klass 2 studsare med varmint pipa och bra kikare. Då kan du i a f få lite rådjurssadel på middagsbordet och du har helt ok precision på de avstånd du nämner.
22lr är INTE enkom en sportskytteammunition. Det har använts i över 120 år för jakt på vilt och även större klövvilt som hjort, ren, vildsvin i enorma mängder. Så att det går att lägga ned större vilt med 22lr är det inget snack om. Visst, kan man så skulle nog distanser på 40-50 meter och skott mot huvud/nacke vara önskvärt för att få djuret på platsen men ett lungskott på längre håll, ett par timmars väntan och en eftersökshund funkar nog också bra.

Precisionsmösigt så kan jag, om det inte blåser för jäkligt, skjuta skotten inom en handflata med min bössa och skott på 100 meter. Det duger gott.

Dödlighetsmässigt såg jag några jänkare som gjorde ett, förvisso lite ovetenskapligt, test på 400 yard (typ 365 meter) och där var träffarna potentiellt dödliga. Kriteriet var genomslag på en 13 mm tjock furubräda, något som enligt dem var ett gammalt mått inom amerikanske militären förr för att mäta potentiell dödlighet. Och på 365 meter blev det genomslag med den ammunitionen de körde med. Inte för att jag skulle ens under ett nödläge prova på ett sådant avstånd men det säger ju lite..
Citera
2019-01-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Kanske, jag pratar om ca 50-70 m och då inom en snusdosa ca, ska man upp på 20 sek så håller man ju tian på pistolbanan.

Grattis.
Citera
2019-01-21, 23:45
Medlem
Tokarev123s avatar
Citat:
Jag har ett 22 gevär halvautomat med 20 skotts magasin till.
Jag får iväg 20 skott under 20 sek med hyfsad precision så att fälla en hjort eller rådjur är garanterat inget problem med CCI standard, problemet blir ju allt bly som inte är nyttigt att få in i köttet.

"Hyfsad precision"?

Med bössa kamrad i .22lr och sikte bör du kunna skjuta hål-i-hål på 50m.
Däremot ska man inte jaga större byten med 22lr.
Köp en lite kraftigare studsare till sånt.
Citera
2019-01-21, 23:57
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev123
"Hyfsad precision"?

Fast nu var det preppingbössa i 22lr det handlade om och då finns inga kraftigare att tillgå enligt topic.
Citera
2019-01-22, 16:20
Medlem
BuckshotBills avatar
CCI Velocitor skulle jag tro. Bäst penetration, behåller vikten, expanderar tillräckligt ur gevärspipa. Bättre precision än CCI Stinger och högre vikt.

Citat:
"Hyfsad precision"?

Så en kaliber känd för att ha tveksam precision till följd av vad den är bör man skjuta hål i hål med?
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-01-22 kl. 16:40.
Citera
2019-01-22, 17:14
Medlem
Citat:
"Hyfsad precision"?

Ja med hyfsad precision om det ska gå relativt snabbt.
Om jag ska skjuta med precision så skjuter inom en femkrona på 90m
Citera
2019-01-22, 20:47
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ja med hyfsad precision om det ska gå relativt snabbt.
Om jag ska skjuta med precision så skjuter inom en femkrona på 90m
Men du skjuter ju inte ens relativt snabbt, ditt exempel är ju faktiskt långsamt....men men.....Du är väl jägare.
Citera
2019-01-22, 20:58
Medlem
Tokarev123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
CCI Velocitor skulle jag tro. Bäst penetration, behåller vikten, expanderar tillräckligt ur gevärspipa. Bättre precision än CCI Stinger och högre vikt.

Så en kaliber känd för att ha tveksam precision till följd av vad den är bör man skjuta hål i hål med?

Och ändå tävlas det i 22lr, kalibern som är känd för att ha "tveksam precision"?
Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2019-01-24, 03:05
Medlem
213374Us avatar
Citat:
Jag skjuter alltid CCI standard i 22 Gevär men när jag skjuter pistol så har jag alltid SK Pistol Match.

Ja, den är inte alls illa. Jag provade en ask long range match i en 10/22 i helgen och den var helt godkänd. Jag tror inte ens den har hamnat i butik ännu. Jag ska försöka göra nån jämförelse med cci vid tillfälle.

Just nu sitter jag och stirrar på några askar Aguila 22 short som jag inte har en aning om hur de har hamnat i mitt skåp. Hade jag normalt köpt Aguila 22 lr hade jag misstänkt att jag fått fel. Nu gör jag det dock inte.
Jag skulle hur som helst kolla vad jag hade för 22 lr av intresse för diskussionen. Remington Club Xtra är fantastisk, men jag har haft några som hickat (kanske 2 av 500) vilket gör att de faller ned på listan. Jag har inte haft något problem med cci stinger.
Citera
2019-05-30, 11:44
Medlem
Skunken666s avatar
Först och främst betvivlar jag ärligheten i TS påstående att han ”jagat extremt mycket”.
Hade han gjort det så hade han inte skapat en tråd på FB för att finna den ”dödligaste” 22Lr ammunitionen, och han hade knappast pratat om lungskott på älg med 22Lr.

För att svara på frågan i trådstarten så är den dödligaste 22Lr ammunitionen den som du träffar det du siktar på med.

Jag hade t.ex. en Rem. 597 som hade helt ok precision med Rem. Yellow Jacket, men fullständigt värdelös precision med CCI Stinger. Så även om Stingern är vassare så kommer den inte att vara ”dödligare” än Rem. YJ, då jag inte träffar det jag siktar på.
Om man skall jag djur av någon storlek större än harar/gås för mat, så är det skallskott som gäller om man är begränsad till 22Lr. Då är träffområdet i storleksordning av en gammal 5krona, om man inte kan träffa det så spelar det ingen roll hur vass ammunition man har.

De flesta 22Lr patronerna (för utom de klenaste) klarar med största sannolikhet att ta sig in i hjärnan på både hjortdjur och gris på ett avstånd upp till i alla fall minst 30-50m. Så svaret blir återigen att den dödligaste 22Lr ammunitionen är den som ger just ditt vapen den bästa precisionen.

Men jag misstänker att detta svar ej faller er Flashback-Rambos i smaken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in