Citat:
Ursprungligen postat av
MoreMajorum
Du är inte klok... 22 lr är sportskytteammunition och fungerar inte alls i det syftet som du vill använda det till och definitivt inte på de avstånden du nämner. Vill du ha en någorlunda ok " preppingbössa" som faktiskt går att använda och som har billig ammunition så rekommenderar jag kal. 5.56 Nato - tillsammans med en klass 2 studsare med varmint pipa och bra kikare. Då kan du i a f få lite rådjurssadel på middagsbordet och du har helt ok precision på de avstånd du nämner.
22lr är INTE enkom en sportskytteammunition. Det har använts i över 120 år för jakt på vilt och även större klövvilt som hjort, ren, vildsvin i enorma mängder. Så att det går att lägga ned större vilt med 22lr är det inget snack om. Visst, kan man så skulle nog distanser på 40-50 meter och skott mot huvud/nacke vara önskvärt för att få djuret på platsen men ett lungskott på längre håll, ett par timmars väntan och en eftersökshund funkar nog också bra.
Precisionsmösigt så kan jag, om det inte blåser för jäkligt, skjuta skotten inom en handflata med min bössa och skott på 100 meter. Det duger gott.
Dödlighetsmässigt såg jag några jänkare som gjorde ett, förvisso lite ovetenskapligt, test på 400 yard (typ 365 meter) och där var träffarna potentiellt dödliga. Kriteriet var genomslag på en 13 mm tjock furubräda, något som enligt dem var ett gammalt mått inom amerikanske militären förr för att mäta potentiell dödlighet. Och på 365 meter blev det genomslag med den ammunitionen de körde med. Inte för att jag skulle ens under ett nödläge prova på ett sådant avstånd men det säger ju lite..