Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-20, 10:59
  #1
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...sok-ostersund/

Citat:
19 januari 22.25, Mord/dråp, försök, Östersund

Två personer gripna för försök till dråp i Brunflo.

Polispatrull inleder ett förföljande efter en stulen bil vars förare vägrar stanna. Bilen stals tidigare under lördagskvällen på en adress i Östersund.
I samband med det försöker föraren att preja polisbilen av vägen. Patrullen försöker få stopp på bilen genom att preja tillbaka den in i en snödriva. Bilen får stopp och fastnar i drivan.

Den ena polisen beordrar personerna att kliva ur bilen. Föraren varvar då upp bilen, den släpper från snödrivan och kör i full fart mot polisen som träffas av fordonet. Polisen klarar sig utan allvarligare skador.

I samband med det avlossar polisen verkanseld.

Ingen person skadas.

Fören, en 26-årig man, samt passageraren, en jämnårig kvinna, kan kort därefter gripas misstänkta för försök till dråp. Inom kort ska åklagare ta beslut om de ska anhållas.

Mannen misstänks också för bland annat grovt rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, samt brott mot knivlagen.

En anmälan är också gjord till Polismyndighetens avdelning för särskilda utredningar, vilket är brukligt när en polis har avlossat verkanseld.

Den stulna bilen är tagen i beslag. Platsen i Brunflo där skottet avlossades är avspärrad. En tekniker ska dit under dagen.

Vet någon mer om händelsen?
Citera
2019-01-20, 12:28
  #2
Medlem
Känns som att jag vet vilka dessa är. Ska snoka lite. Det är ett litet ställe det där.
Citera
2019-01-20, 12:30
  #3
Medlem
Varför envisas polisen med att ställa sig framför ett fordon?
En sak är om polismannen vore Hulken, för då blir bilen skrot. Men nu är det en människa av kött o blod.
Hur tänker man där? Varför står man inte på sidan av bilen?

Varför inte bara slänga ett snöre runt hjulet på den fastkörda bilen o fästa i polisbilens dragkrok eller liknande?
Då kan man ju försöka gasa o köra därifrån bäst man vill.
Inga skott behöver avlossas o till slut så tröttnar väl personen på o sitta i bilen o gasa.
Eller varför inte stoppa in en banan/träplugg i avgasröret?
Då stannar motorn till slut.

Varför detta eviga skjutande hela tiden?
Citera
2019-01-20, 12:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför envisas polisen med att ställa sig framför ett fordon?
En sak är om polismannen vore Hulken, för då blir bilen skrot. Men nu är det en människa av kött o blod.
Hur tänker man där? Varför står man inte på sidan av bilen?

Varför inte bara slänga ett snöre runt hjulet på den fastkörda bilen o fästa i polisbilens dragkrok eller liknande?
Då kan man ju försöka gasa o köra därifrån bäst man vill.
Inga skott behöver avlossas o till slut så tröttnar väl personen på o sitta i bilen o gasa.
Eller varför inte stoppa in en banan/träplugg i avgasröret?
Då stannar motorn till slut.

Varför detta eviga skjutande hela tiden?
Polismannen har inte ställt sig framför. Så här är det det beskrivet i AB :
Citat:
Fordonet fastnade i en snödriva och en av poliserna klev ur polisbilen, skriver polisen på sin hemsida.

– Den ena polisen kliver ur bilen och försöker öppna förardörren, men den går inte att få upp. Då går han runt och beordrar dem att komma ut, säger Maria Linné, kommunikatör vid polisen i region Nord.

Då varvade föraren upp bilen som tog sig loss ur snödriven.

Därefter uppges föraren ha kört i full fart mot polismannen – som avlossade skott mot bilen.

– Han blir först påkörd, därefter avlossar han ett skott som träffar vänster bakdäck, säger Maria Linné.
Citera
2019-01-20, 13:04
  #5
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför envisas polisen med att ställa sig framför ett fordon?
En sak är om polismannen vore Hulken, för då blir bilen skrot. Men nu är det en människa av kött o blod.
Hur tänker man där? Varför står man inte på sidan av bilen?

Därför att det inte är möjligt att fiska in föraren via telepati till högersidan av baksätet. Då måste man på ett eller annat sätt kliva ur och fysiskt hämta föraren.

Citat:
Varför inte bara slänga ett snöre runt hjulet på den fastkörda bilen o fästa i polisbilens dragkrok eller liknande?
Då kan man ju försöka gasa o köra därifrån bäst man vill.
Inga skott behöver avlossas o till slut så tröttnar väl personen på o sitta i bilen o gasa.
Eller varför inte stoppa in en banan/träplugg i avgasröret?
Då stannar motorn till slut.



Citat:
Varför detta eviga skjutande hela tiden?

Varför tror begåvningsreserven att man kan göra vad fan som helst mot polis utan att det faktiskt kan leda till att dom skjuter?

Brukar man ev dödligt våld mot polis får man räkna med en kula.
__________________
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-01-20 kl. 13:06.
Citera
2019-01-20, 13:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Därför att det inte är möjligt att fiska in föraren via telepati till högersidan av baksätet. Då måste man på ett eller annat sätt kliva ur och fysiskt hämta föraren.







Varför tror begåvningsreserven att man kan göra vad fan som helst mot polis utan att det faktiskt kan leda till att dom skjuter?

Brukar man ev dödligt våld mot polis får man räkna med en kula.

Jag ser att du gör dig lustig över mina frågor.
Men du verkar inte ha tänkt hela vägen.

På vilket sätt påverkar du förarens möjlighet att smita genom att ställa din kropp framför bilen i dess färdriktning?
Det enda som kommer att hända är att du som polisman blir överkörd eller påkörd. Vilket denna polisman faktiskt blev.
Är det värt att riskera sitt liv genom att agera dumt men ändå inte få något resultat som skiljer sig mot om du hade stått på sidan av bilen?
Vill föraren smita så kommer denne att göra det oavsett var du står.

Jag påstår ingenstans i min text att man ska kunna göra vad som helst mot en polis. Det är något du har konstruerat ihop i din fantasi.
Däremot så anser jag att man som polisman agerar dumt och utsätter sig för onödiga risker när man ställer sig framför en bil. Vad vill man uppnå med detta annat än att man ska få laglig rätt att skjuta ihjäl någon?
Hade man stått på sidan o skjutit mot personen så hade det sett lite mer illa ut och man hade behövt förklara sitt agerande.

På vilket sätt är mina förslag dåliga?
Ha en krok på polisbilen som slår in under stötfångaren bakpå bilen du jagar.
Du behöver inte ens kliva ur bilen och är således skyddad från påkörning.
Bilen du jagar kan inte åka med en polisbil släpandes efter sig.
Arbetsmiljömässigt måste detta vara bättre än att skjuta ihjäl någon.

Hur tror du man mår som människa efter en sådan händelse?
Även poliser borde ha ett samvete o känslor.
Det kanske inte är så roligt att skjuta ihjäl någon.
Om inte så torde det skapa en viss stress när själva händelsen utspelas.
Är det inte bättre att man har en personal som mår bra och slipper stress och farliga situationer?
Citera
2019-01-20, 13:42
  #7
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag ser att du gör dig lustig över mina frågor.
Men du verkar inte ha tänkt hela vägen.

På vilket sätt påverkar du förarens möjlighet att smita genom att ställa din kropp framför bilen i dess färdriktning?
Det enda som kommer att hända är att du som polisman blir överkörd eller påkörd. Vilket denna polisman faktiskt blev.
Är det värt att riskera sitt liv genom att agera dumt men ändå inte få något resultat som skiljer sig mot om du hade stått på sidan av bilen?
Vill föraren smita så kommer denne att göra det oavsett var du står.

Jag påstår ingenstans i min text att man ska kunna göra vad som helst mot en polis. Det är något du har konstruerat ihop i din fantasi.
Däremot så anser jag att man som polisman agerar dumt och utsätter sig för onödiga risker när man ställer sig framför en bil. Vad vill man uppnå med detta annat än att man ska få laglig rätt att skjuta ihjäl någon?
Hade man stått på sidan o skjutit mot personen så hade det sett lite mer illa ut och man hade behövt förklara sitt agerande.

På vilket sätt är mina förslag dåliga?
Ha en krok på polisbilen som slår in under stötfångaren bakpå bilen du jagar.
Du behöver inte ens kliva ur bilen och är således skyddad från påkörning.
Bilen du jagar kan inte åka med en polisbil släpandes efter sig.
Arbetsmiljömässigt måste detta vara bättre än att skjuta ihjäl någon.

Hur tror du man mår som människa efter en sådan händelse?
Även poliser borde ha ett samvete o känslor.
Det kanske inte är så roligt att skjuta ihjäl någon.
Om inte så torde det skapa en viss stress när själva händelsen utspelas.
Är det inte bättre att man har en personal som mår bra och slipper stress och farliga situationer?
Polisen har vapen av en anledning. Om de inte använde dem då och då skulle det ju vara ett rejält slöseri med pengar.
Citera
2019-01-20, 13:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Polismannen har inte ställt sig framför. Så här är det det beskrivet i AB :

Har inte läst aftonhoran då jag inte vill bidra till att de tjänar mer pengar.
Men polismannen måste ha stått i bilens färdriktning på ett eller annat sätt.
Har aldrig sett eller hört talas om någon som blivit påkörd och inte stått i färdriktningen.

Framför eller bakom spelar inte så stor roll. Här backade troligen bilen och står man bakom så kommer man i vägen.
Bättre vore om man står framför i detta fallet eftersom bilen brakat in i en snödriva. Framåt torde då vara en väg som inte går att fortsätta på eftersom snön är i vägen.

Polisen borde ändå koppla på hjärnan och skydda sig själva.
På vilket sätt blev detta bra för polismannen som blev påkörd?
Citera
2019-01-20, 13:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv
Känns som att jag vet vilka dessa är. Ska snoka lite. Det är ett litet ställe det där.
Har du hört nått?
Citera
2019-01-20, 13:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Polisen har vapen av en anledning. Om de inte använde dem då och då skulle det ju vara ett rejält slöseri med pengar.

Så bara för att man har en massa verktyg så ska samtliga verktyg i lådan användas varje gång?
Är det detta du menar?

Låter ju som en sund samhällsutveckling att skjuta alla misstänka bara för att du har en pistol i din verktygslåda.

Man kunde löst detta på ett mycket bättre sätt och det utan att någon blev skjuten eller påkörd.
Man är dock väldigt konservativ mot att införa nya arbetssätt o metoder inom poliskåren.
Det är häftigt att skjuta någon.
Det är inte så häftigt att köra fram sin polisbil mot den stillastående bilen och blockera honom från att backa eller bara slå in en hake i fordonet så denne inte kommer någonstans.
Det är tufft att riskera sitt liv jämfört med att sitta kvar i sitt skyddade fordon.

I det här fallet hade det räckt o slänga en hjulkloss bakom däcken så hade bilen inte kommit någonstans.
Eller varför inte en självuppblåsande madrass som lyfter upp hela bilen från marken?
Finns många olika saker att införa inom kåren som gör att polisen får en mer skyddad arbetsmiljö.
Men det är inte häftigt nog.
Citera
2019-01-20, 13:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag ser att du gör dig lustig över mina frågor.
Men du verkar inte ha tänkt hela vägen.

På vilket sätt påverkar du förarens möjlighet att smita genom att ställa din kropp framför bilen i dess färdriktning?
Det enda som kommer att hända är att du som polisman blir överkörd eller påkörd. Vilket denna polisman faktiskt blev.
Är det värt att riskera sitt liv genom att agera dumt men ändå inte få något resultat som skiljer sig mot om du hade stått på sidan av bilen?
Vill föraren smita så kommer denne att göra det oavsett var du står.

Jag påstår ingenstans i min text att man ska kunna göra vad som helst mot en polis. Det är något du har konstruerat ihop i din fantasi.
Däremot så anser jag att man som polisman agerar dumt och utsätter sig för onödiga risker när man ställer sig framför en bil. Vad vill man uppnå med detta annat än att man ska få laglig rätt att skjuta ihjäl någon?
Hade man stått på sidan o skjutit mot personen så hade det sett lite mer illa ut och man hade behövt förklara sitt agerande.

På vilket sätt är mina förslag dåliga?
Ha en krok på polisbilen som slår in under stötfångaren bakpå bilen du jagar.
Du behöver inte ens kliva ur bilen och är således skyddad från påkörning.
Bilen du jagar kan inte åka med en polisbil släpandes efter sig.
Arbetsmiljömässigt måste detta vara bättre än att skjuta ihjäl någon.

Hur tror du man mår som människa efter en sådan händelse?
Även poliser borde ha ett samvete o känslor.
Det kanske inte är så roligt att skjuta ihjäl någon.
Om inte så torde det skapa en viss stress när själva händelsen utspelas.
Är det inte bättre att man har en personal som mår bra och slipper stress och farliga situationer?

En moderna bils stötfångare består av relativt mjuka plaster. Så en köra in en krok där hade inte skadat bilen. Men visst om det skulle finnas något hjälpmedel som kan stoppa bilen på ett säkrare sätt så tror jag att polismyndigheterna runt om i världen gärna vill testa det.

När det gäller polismannen som blev påkörd är det naturligtvis synd och ansvaret ligger på föraren. Men tyvärr innebär polisyrket att man får ta risker för att skydda oss andra i samhället. Att låta en sådan här person fortsätta köra innebär risker för oss andra.
Citera
2019-01-20, 13:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Så bara för att man har en massa verktyg så ska samtliga verktyg i lådan användas varje gång?
Är det detta du menar?

Låter ju som en sund samhällsutveckling att skjuta alla misstänka bara för att du har en pistol i din verktygslåda.

Man kunde löst detta på ett mycket bättre sätt och det utan att någon blev skjuten eller påkörd.
Man är dock väldigt konservativ mot att införa nya arbetssätt o metoder inom poliskåren.
Det är häftigt att skjuta någon.
Det är inte så häftigt att köra fram sin polisbil mot den stillastående bilen och blockera honom från att backa eller bara slå in en hake i fordonet så denne inte kommer någonstans.
Det är tufft att riskera sitt liv jämfört med att sitta kvar i sitt skyddade fordon.

I det här fallet hade det räckt o slänga en hjulkloss bakom däcken så hade bilen inte kommit någonstans.
Eller varför inte en självuppblåsande madrass som lyfter upp hela bilen från marken?
Finns många olika saker att införa inom kåren som gör att polisen får en mer skyddad arbetsmiljö.
Men det är inte häftigt nog.

Vem ska med risk för sitt liv krypa in och lägga madrassen på plats?
Vem ska böja sig ned och få klossen på plats och pga av det förlora överblicken på vad som händer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback