Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2019-01-21, 21:04
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Boendesituationen är den att jag bor hos föräldrarna och börjar närma mig trettio, rädd för krasch och allt. Men samtidigt kan jag inte bo kvar hos föräldrarna hur länge som helst. Fick nyligen jobb och är på provanställning. Rädslan jag bär på är att köpa en lägenhet som sen rasar i värde och ocksp förloraa jobbet.

Så vad hade ni gjort i min sits? Köpa och strunta i rädslan?

Bo hemma gör mig deprimerad också och det grumlar nog min syn på samhället.

Kan kontant lägga 300.000.



vänta 4 mån och köp 20% billigare, hål i huvudet enligt mig för gemene man att köpa nu. Finns ingen seriös som tror det fortsätter upp
Citera
2019-01-21, 21:06
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
vänta 4 mån och köp 20% billigare, hål i huvudet enligt mig för gemene man att köpa nu. Finns ingen seriös som tror det fortsätter upp.

Edit. , är det ett objekt idet övre prissegmentet behöver det dock inte vara en dålig affär.
Citera
2019-01-21, 22:38
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Boendesituationen är den att jag bor hos föräldrarna och börjar närma mig trettio, rädd för krasch och allt. Men samtidigt kan jag inte bo kvar hos föräldrarna hur länge som helst. Fick nyligen jobb och är på provanställning. Rädslan jag bär på är att köpa en lägenhet som sen rasar i värde och ocksp förloraa jobbet.

Så vad hade ni gjort i min sits? Köpa och strunta i rädslan?

Bo hemma gör mig deprimerad också och det grumlar nog min syn på samhället.

Kan kontant lägga 300.000.

Köp lägenhet, det lönar sig i längden. Det har talats om bostadskrasch i ca 8 år nu. Istället har det i huvudsak fortsatt upp.
Citera
2019-01-21, 22:42
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Köp lägenhet, det lönar sig i längden. Det har talats om bostadskrasch i ca 8 år nu. Istället har det i huvudsak fortsatt upp.

Tänk om Sverige skulle lära sig av norrbaggarna och bygga sig igenom lågkonjunkturer. Då har byggsektorn jobb även under lågkonjunktur och när det vänder till högkonjuktur igen så är vi inte X antal K bostäder minus utan kliver på mkt bättre rustade.
Citera
2019-01-22, 05:05
  #113
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Sjunker värdet imorgon så håll ut i 3-4år, så är det tillbaks igen.
Om värdet sjunker så kommer det göra det på grund höjd ränta, uppsägningar som följd av en lågkonjunktur etc. Så om nu TS köper en lägenhet och räntan ökar så kan han bli tvungen att sälja den, och då är ju även andra tvungna att sälja och då sjunker priset. Då kan man i grova slängar uppskatta att man förlorat sin kontantinsats i värde, men det skulle ju kunna vara så att det slutar en mindre skuld på ett par hundra tusen.

Men samtidigt har du rätt i att lägenheten sannolikt kommer öka i värde på sikt.

Citat:
Jag hade satsat på en trea en så att du kan hyra ut ett rum. Kommer kanske kunna finansiera lägenheten t.o.m.
En 3:a är alltid att föredra (över en 1:a eller 2:a) vad det gäller värde. Eftersom en bostadsrätts värde är förankrat i vad arbetare kan ta ut i lån. Och endast en minoritet av arbetare kan ta ut ett lån på över 2 miljoner med en 15% kontantinsats.

Men en 3:a är en acceptabel miljö för en mindre familj, och om två arbetare går ihop så är ett lån på 3 miljoner rimligt.
Citera
2019-01-22, 08:40
  #114
Medlem
Jarvsofakss avatar
Om du tänker lång sikt är det bara att tuta och köra, men gå igenom bostadsrättsföreningens årsredovisning noga!

Har föreningen en sund amorteringsstrategi?
Hur ser föreningens skuldsättning per kvadratmeter ut?

Få koll på föreningens räntekänslighet genom att räkna ut skuldkvoten: långfristiga skulder dividerat med omsättningen (intäkterna). Är skuldkvoten 10 måste föreningens intäkter (avgifterna) öka med 10% för varje procentenhet räntan stiger på lånen för att den finansiella planen ska hålla.
Citera
2019-01-22, 09:26
  #115
Medlem
cramuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag hade satsat på en trea en så att du kan hyra ut ett rum. Kommer kanske kunna finansiera lägenheten t.o.m.

Köper hellre en tvåa och slipper få lägenheten finansierad av en inneboende. Vem gör det förutom ensamstående fattiglappar?
Citera
2019-01-22, 09:36
  #116
Medlem
Luxuss avatar
Bästa rådet: köp inte nyproduktion!

Har aldrig varit en bra idé att köpa nyproduktion, det är bara det att det är först nu folk har insett det.

Nackdel med nyproduktion:

1.Oerfaren förening.
2.Stora lån i föreningen. Innebär större risk samt KOMMER innebära avgiftshöjning vid högre ränta.
3.Högre inköpspris än motsvarande lägenhet tvärs över gatan med 40 år på nacken.
4. Ofta har byggbolaget subventionerat avgiften för att hålla den så låg som möjligt, vilket brukar visa sig efter nåt år när föreningen tvingas höja rejält för att klara löpande kostnader.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback