Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-28, 22:46
  #145
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
NEJ!

Det du missar är att "ner" INTE är paralell med "ner" vid de olika bergen.

"Ner" defineras ENDAST som vinkelrätt mot ett tangentialplan EXAKT i tangentpunkten.

För att en riktigt lång planka ska ligga horisontellt, så måste den vara krökt runt Jordens medelpunkt.

Jag skrev att MAN lutar plankan neråt mot berg 2. Jag skrev INTE att plankan lutar neråt vid berg 2. Plankan lutar fortfarande uppåt vid berg 2.
Mer korrekt är kanske att säga att man FÄLLER NER plankan mot berg 2. Och då kommer plankan INTE längre vara vinkelrät mot "rakt ner" vid berg 1. Eller hur?
Citera
2019-01-29, 01:40
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Tänk er en helt rak planka, som likt ett tangentplan vilar på toppen av berg 1 och når ända bort till berg 2.

Tangentplan: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tangentialplan

Denna planka kommer förstås INTE kunna vila på berg 2, eftersom plankan kommer vara mycket högre upp än berg 2. Men man kommer kunna dra en helt vertikal pinne eller liknande, från berg 2 upp till plankan.

Och därför säger det sig självt, att om man går på denna planka, från berg 1 bort till berg 2. Då kommer det bli jobbigare och jobbigare att gå, ju närmare man kommer berg 2. Detta eftersom plankans lutning relativt jorden, blir större ju närmare man kommer berg 2.

Men tänk nu att man lutar plankan neråt mot berg 2. Då måste den ju luta neråt vid berg 1 också. Och det måste också bli lättare att gå från berg 1 till berg 2. Eller hur?
Ah, jag tror jag missförstod hur du ville konstruera röret. Ja, om du lutar plankan "neråt" så att den sammanlopplar topparna av berg 1 och 2 (förutsatt att de ligger nära nog att det skulle gå) så kommer den luta "neråt" vid berg 1. Den kommer dock luta "uppåt" vid berg 2 igen på ett sådant sätt att du inte kan få ut mer energi än vad höjdskillnaden på bergen motsvarar. Om du ändrar koordinatsystem så att du "rätar ut" jordytan så skulle plankan bli något half-pipeliknande.
Citera
2019-02-10, 20:26
  #147
Avstängd
Jag kom på att man kan ju ha en slags linbana som lutar lite neråt. Man kan ju dra linor långa sträckor mellan stolpar, och människor eller varor etc. kan åka linbana dessa långa sträckor. Problemet blir väl dock att få föremålen att ta sig förbi stolparna utan hjälp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback