Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-21, 18:48
  #193
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jaså; pratar jag om vetenskap?

Och jag som inbillade mig, att jag använder filosofiska argument (<--sarkasm).

Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Byt ut ordet "vetenskap" mot "filosofi" då. Eftersom det är bortom även filosofi.

Och vad är det då som finns bortom filosofi också, som är allmänt relevant?

Ditt predikande? Dott navelskådande?
Citera
2019-03-21, 18:55
  #194
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är det då som finns bortom filosofi också, som är allmänt relevant?

Ditt predikande? Dott navelskådande?
Sanningen, Alltet, den enda eviga gränslösa själen, Gud, Medvetande, Brahman, Existens, Det som var före universums uppkomst och det som är efter universums död, det eviga subjektiva Vittnet som Ser även era s.k. "separata själar".

Det är även bortom mitt s.k. predikande och navelskådande.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2019-03-21 kl. 19:00.
Citera
2019-03-21, 18:56
  #195
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Sanningen, Alltet, den enda eviga gränslösa själen, Gud, Medvetande, Brahman, Existens.

Det är även bortom mitt s.k. predikande och navelskådande.

Japp. Det är bara retorik.
Citera
2019-03-21, 19:29
  #196
Medlem
Jag har alltid tolkat att själen är det samma som psyket.
Ta tex skriverierna om den ryska eller den finska folksjälen.
Som blivit till genom enorma uppoffringar, krig och elände, men som också alltid övervunnit alla svårigheter och på så vis präglat folksjälen, blivit något tungsint, melankolisk, fananamma, råbarkad men nu också lyckligast i världen både med och utan spiritus fortus?
Är jag helt fel ute..?
Citera
2019-03-22, 13:34
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag har alltid tolkat att själen är det samma som psyket.
Ta tex skriverierna om den ryska eller den finska folksjälen.
Som blivit till genom enorma uppoffringar, krig och elände, men som också alltid övervunnit alla svårigheter och på så vis präglat folksjälen, blivit något tungsint, melankolisk, fananamma, råbarkad men nu också lyckligast i världen både med och utan spiritus fortus?
Är jag helt fel ute..?

Nja, ganska bra. Själen är den grubblande. Vi är just nu några grubblande själar, som slingrar oss i våra kunskapers träd. Serafer är änglaväsen. Ordet seraf betyder lysande orm. Serafimerordern ges till ”de lysande”. Kungen är stormästare och bär den där halskedjan ni alla sett.

Naga är i indisk tro själsväsenden, vars utseende förvånar er, om ni googlar ”naga” och väljer bild. Vi är inne på förhistoriska föreställningar, gemensamma för flera religioner. Buddisterna identifierar själen med intellektet, med dess logik.

Accepterar vi det, blir anden den ologiska värderande funktionen hos vårt medvetande. Det är alltså delat i två delar. Anden sysslar med kärlek, samvete, konst, musik och frågan om rätt och fel, vackert och fult m.m. helt ologiskt.
Citera
2019-03-22, 14:23
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ99
Nja, ganska bra. Själen är den grubblande. Vi är just nu några grubblande själar, som slingrar oss i våra kunskapers träd. Serafer är änglaväsen. Ordet seraf betyder lysande orm. Serafimerordern ges till ”de lysande”. Kungen är stormästare och bär den där halskedjan ni alla sett.

Naga är i indisk tro själsväsenden, vars utseende förvånar er, om ni googlar ”naga” och väljer bild. Vi är inne på förhistoriska föreställningar, gemensamma för flera religioner. Buddisterna identifierar själen med intellektet, med dess logik.

Accepterar vi det, blir anden den ologiska värderande funktionen hos vårt medvetande. Det är alltså delat i två delar. Anden sysslar med kärlek, samvete, konst, musik och frågan om rätt och fel, vackert och fult m.m. helt ologiskt.
Oj, det var mycket nya namn och företeelser för mej!
Jag anser att min " enkla själ" inte bör drunkna i allt för mycket metafysiskt grubblande i dagsläget.
Vill inte rådda till det i mina redan surt förvärvade själsförmögenheter. Men skall givetvis googla dessa "naga" serafer och försöka förstå hur du tänker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback