Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-19, 17:44
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Att det blir liv av spermie+ägg är bara märkligt nog, men att det därtill blir ett medvetande som är skarpt är förbluffande. Så finns det en själ innan man blivit en människa, och var finnes den då?

Svår fråga att svara på, men finns säkert någon teori,
Citera
2019-01-19, 17:50
  #2
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Att det blir liv av spermie+ägg är bara märkligt nog, men att det därtill blir ett medvetande som är skarpt är förbluffande. Så finns det en själ innan man blivit en människa, och var finnes den då?

Svår fråga att svara på, men finns säkert någon teori,


Förhoppningsvis från mamman, annars får man ju lite ångest av alla själar man spolat ner i toaletten genom åren...
Citera
2019-01-19, 17:52
  #3
Medlem
Taklampsfots avatar
Gud skapade jorden, gud skapade livet här. Vänd dig till Honom om du vill ha svaret på livets fråga.

Citera
2019-01-19, 18:00
  #4
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Vad är själ? Menar vi personlighet eller?
Citera
2019-01-19, 18:05
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Förhoppningsvis från mamman, annars får man ju lite ångest av alla själar man spolat ner i toaletten genom åren...

Haha, men även kvinnan gör då av sig med c:a 500 ägg (om inte mer) under sin fertila period så även där försvinner då 500 själar :-)
Citera
2019-01-19, 18:07
  #6
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Haha, men även kvinnan gör då av sig med c:a 500 ägg (om inte mer) under sin fertila period så även där försvinner då 500 själar :-)


Det hade jag avverkat mellan 13-14 år.. garanterat innan jag fyllde moppe åtminstone.

Har dock lugnat mig med åren 🤪
Citera
2019-01-19, 18:08
  #7
Medlem
Rarogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Förhoppningsvis från mamman, annars får man ju lite ångest av alla själar man spolat ner i toaletten genom åren...
Obefruktade ägg blir ju kvinnan av med genom mens, vilket betyder att själarna istället hamnar i sopen, uppsugen i någon tampong. Vilket som är värst är svårt att avgöra.
Citera
2019-01-19, 18:09
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
När liv skapas blir det en själ. Det är upp till debatt när detta inträffar men skulle väl personligen säga långt innan dagens abortregler.
Citera
2019-01-19, 18:11
  #9
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarog
Obefruktade ägg blir ju kvinnan av med genom mens, vilket betyder att själarna istället hamnar i sopen, uppsugen i någon tampong. Vilket som är värst är svårt att avgöra.


Äsch det är inget som kvinnan kan påverka ägget kommer ju en gång i månaden oavsett helt naturligt till skillnad mot en tokrunkande liten 13åring med skavsår på ballen som tvingar ur den allra sista lilla droppen för dagen 🤣
Citera
2019-01-19, 18:12
  #10
Medlem
Ingetdera, den kommer efter vecka 23
Citera
2019-01-19, 18:18
  #11
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Förhoppningsvis från mamman, annars får man ju lite ångest av alla själar man spolat ner i toaletten genom åren...

Nja, jag brukar ibland kalla min sats för ”de dödas armé”, det är inget min flickvän uppskattar däremot 😁
Citera
2019-01-19, 18:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Att det blir liv av spermie+ägg är bara märkligt nog, men att det därtill blir ett medvetande som är skarpt är förbluffande. Så finns det en själ innan man blivit en människa, och var finnes den då?

Svår fråga att svara på, men finns säkert någon teori,
Denna fråga har debatterats i minst 2 400 år och svaret är 40 dagar för det manliga fostret och 90 dagar för det kvinnliga fostret.

http://www.religioustolerance.org/abo_hist.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback