Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-19, 08:39
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag använder min gamla teve som dataskärm och även som teve. Jag har en vanlig databurk gömd i tevemöbeln kopplad till teven. Som högtalare har jag ett par Behringer ms40 som står på varsitt stativ.

Jag har dock lite huvudbry kring hur jag egentligen ska använda alla möjligheter att få bästa möjliga ljud.
Om jag lyssnar på musik dvs använder teven som skärm så tycker jag att ljudet inte blir så bra eller högt om jag höjer ljudet med tevekontrollen. Höjer jag på max på spotifys egna ljudreglage så blir det lite burkigt.
Dessutom finns ju ljudinställningar på själva datorn och även på mina högtalare finns det reglage ang ljudstyrka/bas/treble.
Ibland när jag har normalhögt ljud på spotify och sen stänger av det och sätter på ett dataspel så kan det vara fruktansvärt högt! Då är ju även dataspelets inställningar av ljud inblandat!

Hur från jag ordning på mitt ljud? Försöka sätta alla reglage på 'medium' och sen bara använda tevens fjärrkontroll som ljudhöjare/sänkare?
Citera
2019-01-19, 11:56
  #2
Medlem
franges avatar
Pröva dig fram och se vilken kombination som låter bäst. Generellt bör du aldrig ha maxvolym på någon av källorna, då jag tycker det brukar ge distad/oren signal från ljudkällan (i ditt fall datorn).

Sen kan det ju variera lite med ljudkvalitén från de olika källorna, beroende på vad man har inkopplat och framförallt hur man har det inkopplat. Kör du till exempel en källa (typ TVn) med analog RCA-kabel (röd/svart klassisk) och en källa annan via (digital) HDMI eller optisk - så kan du räkna med bättre ljudkvalitet från den senare just pga renare signal.

Men har du inte så du kan välja ingångsvolym (på datorn) för de olika källorna? Så du kan välja en viss volym för TVn, en annan för datorn, en annan för (ev) Bluray, och en fjärde för (ev) inkopplad mobil/whatever? Och sedan en mastervolym som höjer själva "ljudet som kommer ur högtalarna"?
Citera
2019-01-19, 12:11
  #3
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Pröva dig fram och se vilken kombination som låter bäst. Generellt bör du aldrig ha maxvolym på någon av källorna, då jag tycker det brukar ge distad/oren signal från ljudkällan (i ditt fall datorn).

Sen kan det ju variera lite med ljudkvalitén från de olika källorna, beroende på vad man har inkopplat och framförallt hur man har det inkopplat. Kör du till exempel en källa (typ TVn) med analog RCA-kabel (röd/svart klassisk) och en källa annan via (digital) HDMI eller optisk - så kan du räkna med bättre ljudkvalitet från den senare just pga renare signal.

Men har du inte så du kan välja ingångsvolym (på datorn) för de olika källorna? Så du kan välja en viss volym för TVn, en annan för datorn, en annan för (ev) Bluray, och en fjärde för (ev) inkopplad mobil/whatever? Och sedan en mastervolym som höjer själva "ljudet som kommer ur högtalarna"?
Jag hade alltid spotify på max för ett par år sedan och då blev ljudet dåligt utan att jag förstod varför. En kompis drog ner den och höjde istället ljudet på teven och det blev bättre.
Jag har högtalarna kopplade till datorn med svarta vanliga 3,5-kablar ser det ut som.
Jag har nu sänkt ljudvolymen på inställningar på datorn till 50%. Nu när jag höjer ljudet via fjärrkontrollen på teven till max är det ändå inte jättehögt, man kan fortfarande prata i samma rum.
Jag vill ju att när jag höjer teven med fjärrisen så ska det bli HÖG volym och inte att jag behöver peta på spotify eller datorns egna ljudiställning.
Citera
2019-01-19, 13:52
  #4
Medlem
Turbomachines avatar
Det bästa skulle nog vara att ha en receiver mellan för att få till det bästa ljudet, kanske inte det du vill investera i dock.
Själv har en hdmi-sladd från datorn till receivern och sedan vidare till tv så ljudet blir bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback