Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-19, 11:36
  #13
Medlem
Hej NioLiv
Jag som haft alkohol som huvuddrog kan tipsa om antabuskapslar. Själv opererade jag in två i följd, det blev 1 års nykterhet och tid att strukturera om vardagen med nya vänner och ta upp gamla intressen.
Det blev återfall men började på ny kula och ny kapsel.
Dom är dyra men fått ekonomisk hjälp av en frivilligorganisation.
Det är ett alternativ för en som jag som har det tufft att komma igång
Citera
2019-01-19, 12:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Hej bosse95


Edit: Btw när du säger att det finns alternativ tänkte du på NA/AA och liknande då?

Hej!
Ja, det är några av alternativen.
Dom hjälpte mig första åren.
Sen finns det människor med lång nykterhet, som fungerar som typ en coach.
Men dom. Kan vara svåra att hitta.
Har en kompis som har en sådan, han har varit ren i 8 år nu.
Citera
2019-01-19, 16:41
  #15
Medlem
Tjenare

Du kan ju testa gå på djupet kring varför du tar droger, vilka känslor är det du vill fly samt förstå dessa känslor och acceptera att de finns där men kommer avta. När du förstått varför så kan det bli lättare att kontrollera sig när suget börjar krypa sig på. Sedan tycker jag du verkar ha viljan så skulle våga chansa på att någon form av hjälp från professionella människor på ämnet skulle hjälpa dig.
Testa med psykolog möten och passar inte psykologen kan du ju byta en 3-4 gånger och skulle du inte bli nöjd då så vet du iallafall att du gör allt för att hjälpa dig själv må bra igen.

Jag tror på dig TS du verkar som en hyfsad kille och håller tummarna för att det kommer lösa sig för dig. Uppskatta att du har stödet från bruden, inte alla som har och personligen vet jag att jag aldrig hade lyckats utan någons stöd.

Trevlig helg och hoppas mitt inlägg gör nån nytta för dig!
Citera
2019-01-19, 17:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Hej så jag är blandmissbrukare som det går framåt för när det gäller att lägga av helt.
Jag har som det ser ut nu lagt ner Cannabis ~7mån och känner inte på nåt sätt att jag vill röka en holk igen.
Och då har det varit min huvuddrog och rökte första gången för ca 24 årsen.
Var även beroende av Imovane i 5-6 år men det har jag inte tagit på ca 2 år.

Det jag inte riktigt får ihop just nu är att om jag kunde lägga av med dem två varför kan jag inte lägga ner resten?
Verkar som varje drog har sin speciella psykologi bakom sig som man måste klura ut för kunna sluta.

Nu håller jag på och lägga ner Subutexen och känner att även fast jag slutat med Imovan och Rökat så har jag ingen nytta av hur jag gick tillväga med dem.
Har tagit Subutex till och från i ca 7-8år.
Ibland gick det nån månad emellan ibland tog jag ~ tre veckor i sträck.
Sist jag la ned Subutexen klara jag mig i 7-8 månader.
Nu har jag lagt till med en dålig vana att bara för att jag inte är beroende amfetamin så tar jag det nu istället när Subutex behovet spökar.
Amfetamin har aldrig vart min drog så är väl inte så orolig för den men ändå.
Men fan nu börjar ju det bli lite i riskzonen oxå. Har tagit 4-5ggr på en månad.
Och det är ungefär vad jag tagit på ett år i vanliga fall.

Har även lite problem med flaskan men har minskat ner det mycket, men även där super jag ibland när Subutex begäret slår till.
Har vart utan Subutex sen första Januari nu.
Och tänker att när det värsta suget lagt sig då kan jag ta tag i alkoholen igen och få ett hälsosamt användande igen.

Men iaf psykologin beroende på drog, nån som kan hjälpa mig där?

Är väl medveten om alla nackdelar alkohol och Subutexen för med sig. Men det räcker inte riktigt.

Tack till er som orkade läsa allt det här.
Och hoppas ni har några råd att komma med.

Mvh


Du har inte funderat på programmet ?
Citera
2019-01-24, 15:16
  #17
Medlem
yungyeeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Hej så jag är blandmissbrukare som det går framåt för när det gäller att lägga av helt.
Jag har som det ser ut nu lagt ner Cannabis ~7mån och känner inte på nåt sätt att jag vill röka en holk igen.
Och då har det varit min huvuddrog och rökte första gången för ca 24 årsen.
Var även beroende av Imovane i 5-6 år men det har jag inte tagit på ca 2 år.

Det jag inte riktigt får ihop just nu är att om jag kunde lägga av med dem två varför kan jag inte lägga ner resten?
Verkar som varje drog har sin speciella psykologi bakom sig som man måste klura ut för kunna sluta.

Nu håller jag på och lägga ner Subutexen och känner att även fast jag slutat med Imovan och Rökat så har jag ingen nytta av hur jag gick tillväga med dem.
Har tagit Subutex till och från i ca 7-8år.
Ibland gick det nån månad emellan ibland tog jag ~ tre veckor i sträck.
Sist jag la ned Subutexen klara jag mig i 7-8 månader.
Nu har jag lagt till med en dålig vana att bara för att jag inte är beroende amfetamin så tar jag det nu istället när Subutex behovet spökar.
Amfetamin har aldrig vart min drog så är väl inte så orolig för den men ändå.
Men fan nu börjar ju det bli lite i riskzonen oxå. Har tagit 4-5ggr på en månad.
Och det är ungefär vad jag tagit på ett år i vanliga fall.

Har även lite problem med flaskan men har minskat ner det mycket, men även där super jag ibland när Subutex begäret slår till.
Har vart utan Subutex sen första Januari nu.
Och tänker att när det värsta suget lagt sig då kan jag ta tag i alkoholen igen och få ett hälsosamt användande igen.

Men iaf psykologin beroende på drog, nån som kan hjälpa mig där?

Är väl medveten om alla nackdelar alkohol och Subutexen för med sig. Men det räcker inte riktigt.

Tack till er som orkade läsa allt det här.
Och hoppas ni har några råd att komma med.

Mvh

tjabba, jag är ingen expert på ämnet men är en blandmissbrukare sedan 3-4år tillbaka men varit ren i 4 månader och tänkte bara dela med mig hur jag gick tillväga. jag har ingen anning hur ditt sociala liv ser ut.
1. ta bort alla dina kranar
2. om du har vänner som super ta en paus från de och berätta för de att du vill sluta.
3.om du har vänner du knarkar med och de inte vill sluta så säg upp vänskapen
4. jag gick coldturkey och bara umgicks med min mor och bror för fick ingen hjälp av staten men sök hjälp där först
5.AA/NA möten, jag är inte den mest sociala personen men det hjälpte.
jag fortsatte röka cannabis bara för att få något sorts rus som jag tror hjälpte mig, men det är kanske inte ett alternativ för dig.
sen handlar det om viljestyrka, du måste verkligen vilja sluta med det.
jag känner fortfarande suget och om jag skulle bli erbjuden tror jag inte att jag tackat nej, så jag undviker alla situationer det kan förekomma.
vet inte om det här hjälper dig alls men det är nog de enda tipsen jag skulle ge dig.
Lycka till!
Citera
2019-01-25, 19:24
  #18
Medlem
NioLivs avatar
Tack alla för era svar. Ska svara längre fram har inte orkat just nu.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback