Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-19, 10:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterbil
Spännande.
Ja, kanske får försöka odla själv. Hur kinkigt är det att få dem att gro? Har läst att det ska vara runt 30 grader vilket jag inte riktigt kan fixa i min lägenhet.

Jag köpte färdiga skott i maj, ca 15 cm höga. Planterade dom i 5-literskrukor. De har fått vara inomhus över natten och på regniga/kyliga dagar men ute så fort det varit varmt och soligt, tror den varma sommare hjälpte för dom växte som fan. Dom kan vara lite känsliga och tappade sina första blommor men till slut bar dom frukt. Skörd i september, strax under 20 frukter per planta. 🙂
Citera
2019-01-19, 12:52
  #14
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2019-01-20, 21:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
Jag köpte färdiga skott i maj, ca 15 cm höga. Planterade dom i 5-literskrukor. De har fått vara inomhus över natten och på regniga/kyliga dagar men ute så fort det varit varmt och soligt, tror den varma sommare hjälpte för dom växte som fan. Dom kan vara lite känsliga och tappade sina första blommor men till slut bar dom frukt. Skörd i september, strax under 20 frukter per planta. 🙂
Spännande. 😊 Blir nog att testa det. Vore dock skönt att köpa färdiga.

Vart köpte du dina skott?
Citera
2019-01-25, 01:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterbil
Spännande. 😊 Blir nog att testa det. Vore dock skönt att köpa färdiga.

Vart köpte du dina skott?

http://isacsonshandelstradgard.se/index.html

Sprang på plantorna av en slump och blev ganska (glatt) överraskad av att dom ens fanns där.
Citera
2019-01-25, 10:33
  #17
Medlem
AX64s avatar
Är inte problemet med att odla dessa extremt starka chilifrukter i Sverige att de aldrig blir lika starka då sådant kräver för dem naturliga förhållanden (ljus och värme) ? Fast kommer man upp i säg 90% den normala styrkan sliter de säkert ändå sockorna av en
Citera
2019-01-25, 11:10
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Är inte problemet med att odla dessa extremt starka chilifrukter i Sverige att de aldrig blir lika starka då sådant kräver för dem naturliga förhållanden (ljus och värme) ? Fast kommer man upp i säg 90% den normala styrkan sliter de säkert ändå sockorna av en

Du kan ha rätt... Var naturligtvis tvungen att prova en av mina Carolina Reapers och att bedömma huruvida den var på 1,6 miljoner eller 2,2 miljoner scovilles är svårt när hela ens ansikte står i lågor.
Citera
2019-01-31, 06:45
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
http://isacsonshandelstradgard.se/index.html

Sprang på plantorna av en slump och blev ganska (glatt) överraskad av att dom ens fanns där.
Grymt! Tack för tipset.
Citera
2019-01-31, 06:46
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
Du kan ha rätt... Var naturligtvis tvungen att prova en av mina Carolina Reapers och att bedömma huruvida den var på 1,6 miljoner eller 2,2 miljoner scovilles är svårt när hela ens ansikte står i lågor.
Haha, sant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback