Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-18, 22:11
  #1
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det talas ofta om att "högerpopulister" är så aktiva på nätet.

Jag kan bekräfta denna bild, i det att varje klipp man ser på Youtube, eller andra medier där man kan kommentera och gilla relativt anonymt, har en enorm övervikt av gilla-markeringar som verkar sympatisera med SD / konservativa / flyktinginvandrings-skeptiska idéer.

Samtidigt så beskrivs "högerpopulister" och SD'are som efterblivna bönder, som knappt kan slå 2+3 på en miniräknare. Jag får helt enkelt inte ihop dessa två bilder.

Om man tittar på kommentarerna till sådana klipp, så är de ofta resonerande och lugna.

Några exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=VFuEHdnKmh0 (Jimmie Åkesson idag i riksdagen)
36000 views; 1300 gillar, 96 ogillar.

https://www.youtube.com/watch?v=8CE6xgGG1oI (Annie Lööf håller presskonferens)
35000 views: 43 gillar, 285 ogillar

Hur kommer det sig att det ser ut så här?
Medias förklaring är att "de högerextrema är så aktiva på nätet" (vilket rimmar illa med att de är efterblivna bönder). Varför skulle då inte vänsterkrafterna kunna vara precis lika aktiva?

Min förklaring är att gemene svensk, oavsett man/kvinna, oavsett ålder, egentligen sympatiserar med de grundläggande Sverigedemokratiska värderingarna. De är helt enkelt i smyg SD'are:
- Ansvarsfull invandringspolitik
- Sunda familjeförhållanden
- En i allmänhet sund och konservativ samhällsutveckling och kultur

Vad tror ni? Vad är det som gör att "högerextrema krafter" utklassar vänsterliberalismen med faktor 10 till 1 i alla kommentarer och åsikter på nätet? Det kan inte rimligtvis vara något annat än folkets egentliga vilja, är min slutsats.
Citera
2019-01-18, 22:13
  #2
Medlem
Vilka är Social Media?
Citera
2019-01-18, 22:16
  #3
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Vilka är Social Media?

Dessa:
Youtube
Diverse tidningar som tillåter kommentarer
Facebooks partisidor
Instagram

Inte:
Facebook vän-flöden, och där man lägger ut saker om sig själv (dessa är under PK-trycket)
Citera
2019-01-18, 22:18
  #4
Avstängd
lavinia.s avatar
17% av den svenska befolkningen (bönder) röstar på SD. Det är ingenting.
Citera
2019-01-18, 22:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dessa:
Youtube
Diverse tidningar som tillåter kommentarer
Facebooks partisidor
Instagram

Inte:
Facebook vän-flöden, och där man lägger ut saker om sig själv (dessa är under PK-trycket)

Så ingen bestämmer vad det svenska folket är?
Citera
2019-01-18, 22:20
  #6
Medlem
TopDogs avatar
Borde inte deras valresultat avspegla detta då? Tror snarare att vi skapar oss våra egna små filterbubblor som bekräftar vår egen redan etablerade syn på världen.
Citera
2019-01-18, 22:21
  #7
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavinia.
17% av den svenska befolkningen (bönder) röstar på SD. Det är ingenting.

Jag tycker detta svar är otillräckligt resonerade till den huvudtes som jag framförde i mitt startinlägg. Men jag kan spinna vidare på din text "om 17% röstar på SD i allmänna offentliga val, varför har då SD 80-90% på all social media där man kan agera fritt?"
Citera
2019-01-18, 22:22
  #8
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
Borde inte deras valresultat avspegla detta då? Tror snarare att vi skapar oss våra egna små filterbubblor som bekräftar vår egen redan etablerade syn på världen.

Varför skapar då inte vänster, liberala, miljöpartister också dessa små filterbubblor?

De är ju så oändligt mycket smartare och kompetenta, om man ska tro media.
Citera
2019-01-18, 22:24
  #9
Avstängd
lavinia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker detta svar är otillräckligt resonerade till den huvudtes som jag framförde i mitt startinlägg. Men jag kan spinna vidare på din text "om 17% röstar på SD i allmänna offentliga val, varför har då SD 80-90% på all social media där man kan agera fritt?"
De flesta människor har ett liv och sitter inte framför datorn hela dagarna.

Och du får gärna länka källa till dessa 80-90%?

Personligen så blåser jag hellre skallen av mig än röstar på nazistiska och kvinnohatande SD.
__________________
Senast redigerad av lavinia. 2019-01-18 kl. 22:33.
Citera
2019-01-18, 22:30
  #10
Medlem
TopDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Varför skapar då inte vänster, liberala, miljöpartister också dessa små filterbubblor?

De är ju så oändligt mycket smartare och kompetenta, om man ska tro media.

Det gör dom nog, men eftersom den inte är samma som din så möts ni inte särskilt ofta? Men ja, nu när du säger det så kan man ju fundera på varför det inte blir mer krigande i kommentarsfält på diverse stora tidningar exempelvis.
Citera
2019-01-18, 22:35
  #11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
Det gör dom nog, men eftersom den inte är samma som din så möts ni inte särskilt ofta? Men ja, nu när du säger det så kan man ju fundera på varför det inte blir mer krigande i kommentarsfält på diverse stora tidningar exempelvis.

De flesta stora tidningar har ju stängt av kommentarsmöjligheterna, just för att det blir för många kommentarer "i ovälkommen riktning". Minns ni runt 2006-2012 när man fritt kunde länka egna blogginlägg till tidningarnas artiklar. Under artiklarna fanns alltid 3-5 länkar till fria sidor som hade egna djuplodande analyser av händelseutvecklingen. Allt som oftast var ju dessa det som idag klassas som "högerextrema" (dvs konservativ familjepolitik, restriktiv invandring osv) så detta fenomen är helt förbjudet idag.

Youtube är ju en jättestor plattform. Kan du länka till motsvarande "bubblor" där alla skulle vara "vänster" som du påstår?
Citera
2019-01-18, 22:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker detta svar är otillräckligt resonerade till den huvudtes som jag framförde i mitt startinlägg. Men jag kan spinna vidare på din text "om 17% röstar på SD i allmänna offentliga val, varför har då SD 80-90% på all social media där man kan agera fritt?"

Urvalet är skevt. Det finns grund att anta att SD-sympatisörer i större utsträckning "vädrar" sin politiska läggning då partiet egentligen är i opposition mot hela 7-klövern. Det råder även ett stort politiskt missnöje i landet mot alla partier, vilket då ger SD-sympatisörer ytterligare räckvidd på sociala plattformar. Sen ska vi inte tala om alla dessa algoritmer som råder på de sociala medierna där liktänkande mer frekvent får se liktänkande än folk med helt andra politiska åsikter. Jag förstår din tes men jag tror inte att den får något stöd.

Kan man få ta del av din analys du har gjort, eller är det bara en uppfattning du bildat genom att skrolla igenom dina sociala medier? Om du inte kan bistå med någon som är de algoritmer jag nämner 100% förklaringen varför du tror som du gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback