Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-18, 20:02
  #1
Medlem
Gaydars avatar
En fråga till er bakexperter;

I fjolvåras så tog jag ”gud i håg” och bakade det gamla anrika svenska militärbrödet Ankarstock med vetemjöl (special), rågsikt, farinsocker, jäst, salt och vatten.

Jag knådade degen i 30 min med min mors gamla motorstarka degknådare – från sexititalet ☺ + efterjäsning på plåt och gräddning.

Gav ett bastant gott militärbröd som verkligen mättade och även lät rejält där bak senare ☺

Till frågan; när jag maskinknådade degen så länge som 30 min så la jag märke till att friktionsvärmen från degknådandet gjort att degen blivit uppvärmd och börjat jäsa.

Skulle det funka att helt enkelt fortsätta att jäs/knåda matbrödsdegen med motor (via friktionsvärmen) till dubbel storlek nån timme eller 2 och sen bara slutbaka, som vanligt?

Jag är införstådd med att degar som inte alls innehåller vetemjöl kan floppa totalt här.

Som mega marknadsföringsbluffen EKO/Veg/organis/veganus – degar med sitt stinna innehåll av klumpbildare, förtjockare etc E-chem-nummer som huvudingrediens (..vad dom nu kan hitta på som utfyllnad..) inte alls funkar här.

Vad tror ni?
Citera
2019-04-11, 23:00
  #2
Medlem
Att du kör brödet i maskin gör inte att jäsningen går fortare. Men det gör att du inte vet om degen jäser eller inte, för den pöser inte upp.

Har du bråttom så ställ in degen i ugn med öppen lucka, eller nära element.

Men generellt ska du inte ha bråttom med jäsningen.
Citera
2019-05-07, 14:38
  #3
Medlem
Afrolovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
En fråga till er bakexperter;

I fjolvåras så tog jag ”gud i håg” och bakade det gamla anrika svenska militärbrödet Ankarstock med vetemjöl (special), rågsikt, farinsocker, jäst, salt och vatten.

Jag knådade degen i 30 min med min mors gamla motorstarka degknådare – från sexititalet ☺ + efterjäsning på plåt och gräddning.


Om du knädar degen för länge riskerar du att "brödet blir seg". En deg skall knådas ihop och sedan jäsa i sillhet under konstant temperatur.

Kuriöst: Var det Armemueeums recept på Ankarstock du använde?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback