Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-18, 17:40
  #1
Medlem
0.39s avatar
Hoppas att det här är rätt delforum att posta i.

Artikel

Citat:
Juma Brat Hangar har jobbat sedan 24 oktober i fjol. Nu måste han sluta eftersom bankerna vägrar låta honom öppna ett bankkonto. Därmed får han inte ut någon lön. Elisabeth Åhman och hans arbetsgivare har försökt att hjälpa honom. "Alla vinner på att asylsökande jobbar."

Stackars Juma nekas alltså öppna bankkonto hos Handelsbanken eftersom hans identifikationshandling är utfärdat på hans modersmål (arabiska), vilket banken inte godkänner. Det ska dock, enligt Elisabeth Åhman, räknas som en giltig id-handling.

Citat:
2016 ingick Bankföreningen, Migrationsverket, Finansinspektionen och Finansdepartementet en överenskommelse för att underlätta för asylsökande att få tillgång till bankkonto. Den innebär att asylsökande med så kallat LMA-kort, beslut om undantag från kraven på arbetstillstånd samt en av Migrationsverket vidimerad kopia på den id-handling som lämnats till Migrationsverket ska kunna öppna bankkonto.

Åhman har, på förekommen anledning, också varit i kontakt med Finansdepartementet som hävdar att den enda legitima anledningen att neka en asylsökande ett bankkonto är ifall det föreligger misstanke om penningtvätt eller finansiering av terrorism. Trots detta nekas Juma öppna ett bankkonto.

Citat:
Hon tänker inte ge upp, utan kommer att ta förnyad kontakt med regeringen.

Frågan är vad hon tänker att regeringen ska göra? De har ju redan tagit sitt beslut, det är ju inte direkt så att de kan ta ett identiskt beslut 2.0 för att understryka att det faktiskt gäller. Det är väl snarare en rättslig sak ifall bankerna vägrar följa beslutet i fråga? Sedan kan man ju undra varför de tvunget ska öppna ett konto i just Handelsbanken, finns ju en handfull banker att välja mellan.
Citera
2019-01-18, 17:44
  #2
Avstängd
iAmLanes avatar
Vem är Åhman och varför ska jag bry mig om att den jävla flatan på allvar tycker att det är en bra idé att ge oidentifierade människor sådana här privilegier? Ber hon om en ny Rakhmat Akilov eller?

Kör upp en jävla båtmotor i fittan för det passar du till din jävla hora.
Citera
2019-01-18, 17:45
  #3
Medlem
alla asylsökande får sina pengar utbetalt via ica banken. Så de har redan ett konto där. Arb. givaren får sätta in pengar på ica kontot då tills berörda är en svensk medborgare. INGEN har inte rätt att öppna bank konto i vilket land som helst hur som helst.
Citera
2019-01-18, 17:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.39
Frågan är vad hon tänker att regeringen ska göra? De har ju redan tagit sitt beslut, det är ju inte direkt så att de kan ta ett identiskt beslut 2.0 för att understryka att det faktiskt gäller. Det är väl snarare en rättslig sak ifall bankerna vägrar följa beslutet i fråga? Sedan kan man ju undra varför de tvunget ska öppna ett konto i just Handelsbanken, finns ju en handfull banker att välja mellan.

Det handlar om en principsak.
Citera
2019-01-18, 17:49
  #5
Avstängd
Personer utan ID handlingar ska inte få bankkonton enligt mig. De borde inte ens få vara ute i det fria samhället utan sitta inlåsta tills man har identifierat dom.
Citera
2019-01-18, 17:56
  #6
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det handlar om en principsak.

Jo, men att en person som saknar giltig id-handling inte får öppna ett konto torde väl vara en självklarhet?
Citera
2019-01-18, 18:04
  #7
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Vem är Åhman och varför ska jag bry mig om att den jävla flatan på allvar tycker att det är en bra idé att ge oidentifierade människor sådana här privilegier? Ber hon om en ny Rakhmat Akilov eller?

Kör upp en jävla båtmotor i fittan för det passar du till din jävla hora.

Otroligt oklart. Det framgår inte av artikeln men hon verkar ju inte vara hans arbetsgivare. Rimligt antagande är väl att hon är en pensionerad Miljöpartist utan rimliga fritidsintressen som vill ta strid mot de rasistiska bankprinciperna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Personer utan ID handlingar ska inte få bankkonton enligt mig. De borde inte ens få vara ute i det fria samhället utan sitta inlåsta tills man har identifierat dom.

Givetvis, men sådant är sällan relevant. Sålänge de kan bidra med sina skattepengar spelar det mindre roll om de är återvändande IS-krigare eller nästa Rakhmat Akilov.
Citera
2019-01-18, 18:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jo, men att en person som saknar giltig id-handling inte får öppna ett konto torde väl vara en självklarhet?

Men han har en id-handling som Migrationsverket själva har vidimerat. Om bankföreningen, FI och Migrationsverket ingått i en överenskommelse om att underlätta för asylsökande att kunna öppna egna bankkonton, så tycker jag att bankerna borde hålla sig till det.
Citera
2019-01-18, 18:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
alla asylsökande får sina pengar utbetalt via ica banken. Så de har redan ett konto där. Arb. givaren får sätta in pengar på ica kontot då tills berörda är en svensk medborgare. INGEN har inte rätt att öppna bank konto i vilket land som helst hur som helst.

Detta konto ägs inte av den asylsökande utan av myndigheten som använder det för utbetalningar. Det kan inte användas för löneutbetalningar.
Det grundläggande problemet är att penningtvätt alltid måste misstänkas och banken därför måste ha en god kundkännedom.

https://www.finansliv.se/artikel/kon...bank-och-kund/
Citera
2019-01-18, 18:10
  #10
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Men han har en id-handling som Migrationsverket själva har vidimerat. Om bankföreningen, FI och Migrationsverket ingått i en överenskommelse om att underlätta för asylsökande att kunna öppna egna bankkonton, så tycker jag att bankerna borde hålla sig till det.

Det ser så ut, ja. Frågan återstår dock varför de inte försöker med någon annan bank än just Handelsbanken? Möjligheten finns väl att de faktiskt gjort det, men det framgår inte av artikeln. Kan tänka mig att de hade varit ännu mer förbannade om nu flera banker nekat honom än om enbart HB gjort det.
Citera
2019-01-18, 18:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
Detta konto ägs inte av den asylsökande utan av myndigheten som använder det för utbetalningar. Det kan inte användas för löneutbetalningar.
Det grundläggande problemet är att penningtvätt alltid måste misstänkas och banken därför måste ha en god kundkännedom.

https://www.finansliv.se/artikel/kon...bank-och-kund/


de har ett bank kort via ica med ett bank nummer. Arbetsgivare kan sätta in pengar på detta bank kontot.


När jag bodde i usa var det inte helt lätt att skaffa bankkonto heller. Det har inget med rasism/asyl att göra utan om regler som gäller
Citera
2019-01-18, 18:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
Detta konto ägs inte av den asylsökande utan av myndigheten som använder det för utbetalningar. Det kan inte användas för löneutbetalningar.
Det grundläggande problemet är att penningtvätt alltid måste misstänkas och banken därför måste ha en god kundkännedom.

https://www.finansliv.se/artikel/kon...bank-och-kund/



det kostar 70 mille om året för skattebetalare att asylsökande använer ica banken.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/i...ll-asylsokande
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback