Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-18, 17:26
  #1
Medlem
En snubbe jag känner menade på att finlandssvenskan låter väldigt gammaldags.
Sverigefinländarnas finska kan vara lite annorlunda mot med riksfinskan. Vi har många fler
svenska ord i vår vokabulär. Jag förstår i stort sätt alla finska ord, men inte alla.
Det finska affärsspråket har jag inte en susning om. Det skulle vara svårt för mig som
andragenerationens finne i Sverige att flytta till Finland och direkt klara av ett kvalificerat jobb
med affärsspråk. Det svenska affärsspråket kan jag. Min finska är "barnfinska" blandat med
"tuff" finska. Jag vill hävda att svenskar och finskar inte är hela i sin själ om vi inte blandar
och ger lite med varandra. Finland och Sverige har varit samma rike i 900 år, tidigare i historien.

Svenskar kolla in detta finlandssvenska humorpar, inte så tokigt faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=wowjiQbX6L0


Diskutera gärna
Citera
2019-01-18, 17:33
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är ganska komiskt i sig. Vi har varit samma rike och finnar är vårt endaste brödrafolk. Men jag kan ärligt inte en rad finska. Trots haft en del finska vänner. Ingen har lärt mig ett skit.
Citera
2019-01-18, 17:36
  #3
Avstängd
Mad monks avatar
Finska är helt obegripligt språk för mig. Danska och norska kan man förstå.
Citera
2019-01-18, 17:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ganska komiskt i sig. Vi har varit samma rike och finnar är vårt endaste brödrafolk. Men jag kan ärligt inte en rad finska. Trots haft en del finska vänner. Ingen har lärt mig ett skit.

Jag kan berätta om en helsvensk kille i förorten som umgicks så mycket med finskar att han
lärde sig finska, på 80-talet.
Citera
2019-01-18, 17:39
  #5
Medlem
Finska är inte ens släkt med svenska. Finska och estniska är däremot nära.
Citera
2019-01-18, 17:53
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Finska är helt obegripligt språk för mig. Danska och norska kan man förstå.

Det är för att det handlar om två helt olika språkgrupper. Vår svenska, norska och de danska jävlarna är ett germansk språk. Därav vi fattar varann fastän vi hatar varann. Finska är bortom det inte ens ett slavisk språk utan något helt eget därav extremt svårt att fatta. Men tänk dig vara en finne som måste lära sig både finska som svenska = extremt svårt.
Citera
2019-01-18, 19:32
  #7
Medlem
tutankhumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är för att det handlar om två helt olika språkgrupper. Vår svenska, norska och de danska jävlarna är ett germansk språk. Därav vi fattar varann fastän vi hatar varann. Finska är bortom det inte ens ett slavisk språk utan något helt eget därav extremt svårt att fatta. Men tänk dig vara en finne som måste lära sig både finska som svenska = extremt svårt.

Det var en idiot en gång som trodde att finska var släkt med ryska! Jag bara "komigen, vet du inte ens som svenne det där?"
Citera
2019-01-18, 20:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ganska komiskt i sig. Vi har varit samma rike och finnar är vårt endaste brödrafolk. Men jag kan ärligt inte en rad finska. Trots haft en del finska vänner. Ingen har lärt mig ett skit.

Nja, jag tycker finnar skiljer sig tydligt från övriga nordbor kulturellt. Det är inte bara språket som skiljer. Jag ser mycket större likhet med norrmän främst men även med danskar. Som uppvuxen i en gammal industristad med stor finsk arbetarbefolkning var min erfarenhet från skolåren att finnarna utmärkte sig tydligt som avvikande.

Men i dagens Sverige, med stora kulturella raviner mellan mängder av nyinflyttade folkgrupper så upplevs naturligtvis finnar nästan som svenskar.
Citera
2019-01-18, 20:22
  #9
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nja, jag tycker finnar skiljer sig tydligt från övriga nordbor kulturellt. Det är inte bara språket som skiljer. Jag ser mycket större likhet med norrmän främst men även med danskar. Som uppvuxen i en gammal industristad med stor finsk arbetarbefolkning var min erfarenhet från skolåren att finnarna utmärkte sig tydligt som avvikande.

Men i dagens Sverige, med stora kulturella raviner mellan mängder av nyinflyttade folkgrupper så upplevs naturligtvis finnar nästan som svenskar.

Men du måste betänka vår historia. Vi har världsrekord med krig mot danskdjävlarna. Det står i Guinness tom. Det var finnarna som stred med oss. Vi svenskar borde fan lära oss finska. Finnar är liksom de de enda som skulle dö och döda för oss.
Citera
2019-01-18, 20:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men du måste betänka vår historia. Vi har världsrekord med krig mot danskdjävlarna. Det står i Guinness tom. Det var finnarna som stred med oss. Vi svenskar borde fan lära oss finska. Finnar är liksom de de enda som skulle dö och döda för oss.

Nja, det var förr i tiden.

Om några decennier är väl högst hälften av vår befolkning svensk så jag vet inte om finnarna kommer vara så vidare värst motiverade faktiskt, om nu Ryssen eller Tysken skulle komma.

Men det optimala hade ju varit en Nordisk union, och med en stark sådan hade jag definitivt varit mer motiverad att lära mig finska. Men det kommer nog aldrig att bli, särskilt inte när Sverige snart går i bitar fullständigt. Som jag ser det är mer tänkbara unioner om EU rasar Danmark-Norge-Island, de kommer att bli urstarka samt Finland-Estland och kanske även resterande Baltikum. Sverige kommer att stå med Svarte Petter garanterat hur det än blir.
Citera
2019-01-19, 01:39
  #11
Medlem
tutankhumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nja, jag tycker finnar skiljer sig tydligt från övriga nordbor kulturellt. Det är inte bara språket som skiljer. Jag ser mycket större likhet med norrmän främst men även med danskar. Som uppvuxen i en gammal industristad med stor finsk arbetarbefolkning var min erfarenhet från skolåren att finnarna utmärkte sig tydligt som avvikande.

Men i dagens Sverige, med stora kulturella raviner mellan mängder av nyinflyttade folkgrupper så upplevs naturligtvis finnar nästan som svenskar.


Det där är vad du upplever. Kulturellt står Sverige och Finland ändå närmare varann än något annat par länder i hela världen. Men finnarna är av en annan ras så du kanske uppfattade dom som avvikande därför? Det är då en rasfråga inte en kulturfråga.
Citera
2019-01-19, 02:22
  #12
Medlem
Sviis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoltAlkoholist
En snubbe jag känner menade på att finlandssvenskan låter väldigt gammaldags.
Sverigefinländarnas finska kan vara lite annorlunda mot med riksfinskan. Vi har många fler
svenska ord i vår vokabulär. Jag förstår i stort sätt alla finska ord, men inte alla.
Det finska affärsspråket har jag inte en susning om. Det skulle vara svårt för mig som
andragenerationens finne i Sverige att flytta till Finland och direkt klara av ett kvalificerat jobb
med affärsspråk. Det svenska affärsspråket kan jag. Min finska är "barnfinska" blandat med
"tuff" finska. Jag vill hävda att svenskar och finskar inte är hela i sin själ om vi inte blandar
och ger lite med varandra. Finland och Sverige har varit samma rike i 900 år, tidigare i historien.

Svenskar kolla in detta finlandssvenska humorpar, inte så tokigt faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=wowjiQbX6L0


Diskutera gärna
Nej, de är asiater och bör utvisas. Att höra någon prata finska gör en bara förbannad. Verkligen ett vidrigt språk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback