Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-18, 03:56
  #1
Medlem
nickeheaads avatar
Har bytt hårddisk i en Macbook Pro (mid 2013), till en SSD.

Startar datorn med CMD + R och datorn, får upp direkt "starting internet recovering....", jag får alltså inte en chans att välja nätverk. Den börjar ladda ner från ett av mina nätverk tydligen, tar ungefär 2 timmar, trots att jag inte skrivit in något lösenord till nätverket. Hur är det möjligt? (Har tre 3 trådlösa nätverk). Är ju en helt ren och ny omformaterad SSD.

När väl kommer till fönstret för val, så slutar helt enkelt mus-touchen att fungera. Kopplar in en extern usb-mus och kan på så sätt gå vidare och bl.a. med skivverktyg formatera hårddisk.

Vid installations vill den att jag loggar in på Apple-Id och om jag inte har något välja att skapa ett nytt, dock kommer det inte upp något alternativ för skapa nytt. Loggar in på ett fungerande Apple-id, men vägrar acceptera lösenordet. Efter mängd försök, väljer jag att ändra lösenordet (via andra enheter), då loggar datorn in men ett felmeddelande: "Objektet finns inte" dyker upp.

Seriöst, vad är det som har hänt? Med den gamla hårddisken fungerar datorn bra. Det jag absolut inte kan förstå, är hur den kan ladda ner från mitt trådlösa nätverk utan att jag loggat in på ett av mina trådlösa nätverk med lösenord.

Kollar jag på youtube hur man gör för installera, så får det upp alternativet att välja trådlöst nätverk och logga in med lösenord. Jag får inte det alternativet, utan den börja ladda ner direkt, vilket tar över 2 timmar.
Citera
2019-01-18, 05:43
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Mac: köpråd - bärbart --> Programvara: Mac OS
/Moderator
Citera
2019-01-18, 08:42
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Stoppa i gamla HDn.
Ladda ner fil för ominstallation (Googla efter App store länk).
Skapa en startbar USB (Googla efter kommando i terminal).
Starta ominstallation från USB-minnet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback