Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-17, 13:09
  #1
Medlem
hur är det kan man göra detta? Risker faror vill vetta mera
Citera
2019-01-17, 13:41
  #2
Medlem
YLD1989s avatar
Vad för hjärta pratar vi om?
Citera
2019-01-17, 13:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YLD1989
Vad för hjärta pratar vi om?
gris och lamm
Citera
2019-01-17, 13:49
  #4
Medlem
Katter äter ju rått kött hela tiden då de är ett rovdjur som jagar. Klart de inte blir sjuka av att äta hjärta.
Citera
2019-01-17, 16:14
  #5
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är vanligtvis ingen fara, men om du känner dig osäker kan du koka upp hjärtat först i osaltat vatten.
Katter brukar äta vilket som om de bara får. Katter är härdiga små lirare och tål betydligt mer i animalisk matväg än vad vi gör.

Jag brukar ge min hund kokta kycklinghjärtan ibland och har någon gång gett katterna varsitt rått innan jag kokat dem och det har aldrig varit några problem.
Citera
2019-01-17, 16:15
  #6
Medlem
Denoms avatar
Hur gamla är dem?
Citera
2019-01-17, 16:19
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Min katt har fått snaska i sig alla möjliga sorters slaktdetaljer som har blivit över efter jakt genom åren och hon är förutom över tjugo år gammal, även frisk som en nötkärna.

Att dina hjärtan har varit frysta är ingen fara utan detta kan t.om vara en fördel iom att vissa parasiter dör vid nedfrysning.
Citera
2019-01-17, 16:27
  #8
Medlem
dacks avatar
Bara fora på det enda som kan hända är att du väcker deras naturliga jaktistikt till liv och dom blir mer intresserade av att få tag på mer rått kött.
Och det kan ju vara bra om du har möss mm hemma.
Citera
2019-01-17, 17:51
  #9
Medlem
Gnomegirls avatar
Det är helt lugnt. Jag har gett mina katter både hjärta och lever alla sorter, både ko, gris och får i alla år och de klagar inte. Tvärtom.
De är båda två stora och kraftiga, arroganta och blankpälsade med fina tänder. Njure är jag dock lite skeptisk mot och brukar inte ge dem det.


MVH/Gnomegirl
Citera
2019-01-17, 17:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Min katt har fått snaska i sig alla möjliga sorters slaktdetaljer som har blivit över efter jakt genom åren och hon är förutom över tjugo år gammal, även frisk som en nötkärna.

Att dina hjärtan har varit frysta är ingen fara utan detta kan t.om vara en fördel iom att vissa parasiter dör vid nedfrysning.

Gratulerar till en gammal och välmående katt.
Har du inte varit orolig för trikiner? Det är länge sen man kunde se det hos tamgris men hos vilt förekommer det. Alla sorter av trikiner dör inte heller vid nedfrysning.
Citera
2019-01-17, 18:22
  #11
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Gratulerar till en gammal och välmående katt.
Har du inte varit orolig för trikiner? Det är länge sen man kunde se det hos tamgris men hos vilt förekommer det. Alla sorter av trikiner dör inte heller vid nedfrysning.
Tack! Hoppas att hon får vara med många år till!

Iom att köttet som vi tar alltid besiktigas så har jag aldrig varit orolig för trikiner och dylikt, men visst.. en viss risk finns ju alltid. Har dock aldrig råkat ut för det under det trettiotal år som jag har pysslat med jakt. Vargen74:as frysta lamm och grishjärtan torde dock vara helt riskfria som kattföda, iaf om dom är besiktigade.
Citera
2019-01-17, 19:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Gratulerar till en gammal och välmående katt.
Har du inte varit orolig för trikiner? Det är länge sen man kunde se det hos tamgris men hos vilt förekommer det. Alla sorter av trikiner dör inte heller vid nedfrysning.

Trikiner förekommer ytterst sällan och främst då hos rovdjur/allätare. Av djur vi jagar och äter främst vildsvin och björn. Matar man inte katterna med det så är det lugnt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback