Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-17, 12:02
  #1
Medlem
Hej,

Min far gick bort för ett år sedan och då packade vi ner allting i lådor som stått och dammat sen dess.
Började dock rota lite i de nu i dagarna och hittade en iPad. Den verkar dock ha varit hans arbetsgivare men när jag hade diskussion med de om vad de ville ha tillbaka så nämnde de bara nycklar, telefon och passerkort typ. De verkade inte sakna någon iPad.

Nu till frågan, jag skulle vilja nyttja paddan till min dotter men paddan är ju såklart låst till arbetsgivaren. Även om jag lyckats komma in i den så kan jag inte återställa den till original utan den vill uppdatera mot arbetsgivaren.

Förstår att det inte är helt lagligt men har någon här något tips på hur man ska gå tillväga? Jag vill alltså radera allt på paddan så att man kan använda den igen..

Tips på ”företag” eller personer som kanske kan hjälpa mottages gärna och de får helst vara lokaliserade i Östergötland.
Citera
2019-01-17, 12:21
  #2
Medlem
Enklast är väl att fråga has arbetsgivare om dom har kvar kvittot? då är det ju bara att kontakta Apple-supporten.
Citera
2019-01-17, 15:42
  #3
Medlem
Det är med största sannolikhet kört. Jag var i en liknande sits för ett halvår sen, tog med mig paddan till ett ”datageni” som gjorde allt han kunde men det fanns inget att göra. Precis som du säger så måste den låsas upp först.
Citera
2019-01-17, 20:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qq1979
Enklast är väl att fråga has arbetsgivare om dom har kvar kvittot? då är det ju bara att kontakta Apple-supporten.

Mjo men då kommer de ju hävda att det är deras ägodel (vilket det tyvärr är)
Citera
2019-01-17, 20:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
Det är med största sannolikhet kört. Jag var i en liknande sits för ett halvår sen, tog med mig paddan till ett ”datageni” som gjorde allt han kunde men det fanns inget att göra. Precis som du säger så måste den låsas upp först.

Det är väl så illa..
Citera
2019-01-18, 11:36
  #6
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VicSanie
… Även om jag lyckats komma in i den så kan jag inte återställa den till original utan den vill uppdatera mot arbetsgivaren.
Den här meningen förstår jag inte. Om du kommer in i den så har du ju använt samma uppgifter som du behöver för att återställa den.
Citera
2019-01-18, 14:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Den här meningen förstår jag inte. Om du kommer in i den så har du ju använt samma uppgifter som du behöver för att återställa den.
Han menar nog bara att han kan boota upp den. Den kommer direkt o fråga om inloggningsuppgifter och där är det stopp.
Citera
2019-01-18, 14:49
  #8
Medlem
Morgonkrööks avatar
Den lär inte vara dagsfärsk, så företaget kanske kanske låter dig behålla den.

Får du inte det, så har du inte gått minste om något ändå, då du ändå inte kan använda den som den är...
Citera
2019-01-18, 14:52
  #9
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Kolla runt i papper och datorer/telefoner som finns kvar efter din far, och se om där finns några Apple ID-uppgifter eller liknande.

Om han någon gång loggat in på iCloud via webbläsaren på sin dator kan inloggningsuppgifter finnas lagrade i webbläsarens lösenordsminne. Om man behöver admin-lösenord för att visa dessa och du inte har det kan man boota datorn med Kon-Boot skiva eller Usb-minne för att gå runt operativsystemets lösenord.
Citera
2019-02-13, 11:04
  #10
Medlem
morkfromorks avatar
it-killar brukar uppskatta ärligt folk så du kan ta den tillbaka till företaget och hinta att du gärna skulle gett den till dottern men nu var den låst, de kanske har en annan som de kan ge istället. De har garanterat en hel trave med iPads med lite sprickor eller liknande som de inte har användning för.
Citera
2019-02-27, 12:40
  #11
Medlem
Sqeptisks avatar
Sqeptisk har i dagarna faktiskt återställt en lösenordsskyddad Ipad2 till fabrikinställning. Inte helt problemfritt, men det finns flera guider på nätet om hur man gör (inte minst apple:s egen). Krävs dock en (apple)dator med I-tunes i. Sedan är dessutom guiderna ibland missvisande/svårförstådda, så lite eget "mek" måste till.

Trixigt men inte omöjligt således
Citera
2019-02-27, 20:46
  #12
Medlem
Cuddhens avatar
Handlar det om DEP: dvs att står nåt om "Fjärrhantering" under uppstart efter återställning? Eller är det endast låsning via "Hitta min Iphone"?

Är det förstnämnda fallet är det kört för dig att på enkel väg komma förbi det. "Paddan" går över nätet mot en server hos Apple som har MAC-adress på WiFi-kortet och serienr kopplat mot en profil som skjuts ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback