Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-17, 11:20
  #1
Medlem
I slutet av 2017 (typ november) så hade jag två svaga ögonblick och hade oskyddat sex med mitt ex som sedan vårat uppbrott haft några nya sexpartners medans jag inte hade haft någon. Igår ringde hon och berättade att hon har kondylom och att det kan innebära att jag också är smittad.
Nu slits jag mellan om jag ska berätta för min nya flickvän om det här, för hon vet att jag har haft sex med mitt ex. Om jag ska berätta att mitt ex har kondylom och jag har eventuellt det också och hon då med.
Samtidigt så har jag inte fått några vårtor än och mitt ex har haft några nya sexparterns efter 2017 som kan ha smittat hon, så om jag berättar blir det en kanske bara en massa onödig oro och ångest om man har det eller inte.

Ty på förhand
Citera
2019-01-17, 11:23
  #2
Medlem
Nej berätta inte,

Din nya tjej kan likaväl redan ha det, då dwt är så vanligt,
Citera
2019-01-17, 11:29
  #3
Medlem
Du ska gå och testa dig, det är vad du ska göra. Och kanske undvika sex oskyddat tills du vet.
Citera
2019-01-17, 11:42
  #4
Medlem
Som jag förstått det med kondylom så går det inte att testa om man inte har några vårtor?
Och undvika oskyddat sex är det nog lite försent med då jag och min nya har snart träffats i ett år..
Citera
2019-01-17, 11:45
  #5
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastbilsLasse
I slutet av 2017 (typ november) så hade jag två svaga ögonblick och hade oskyddat sex med mitt ex som sedan vårat uppbrott haft några nya sexpartners medans jag inte hade haft någon. Igår ringde hon och berättade att hon har kondylom och att det kan innebära att jag också är smittad.
Nu slits jag mellan om jag ska berätta för min nya flickvän om det här, för hon vet att jag har haft sex med mitt ex. Om jag ska berätta att mitt ex har kondylom och jag har eventuellt det också och hon då med.
Samtidigt så har jag inte fått några vårtor än och mitt ex har haft några nya sexparterns efter 2017 som kan ha smittat hon, så om jag berättar blir det en kanske bara en massa onödig oro och ångest om man har det eller inte.

Ty på förhand

Nej, du behöver inte berätta.

Kondylom är sannolikt den vanligaste sexuellt överförda infektionen hos unga. Alla får inte symptom men det vanligaste symptomet är vårtor. Kondylom orsakas vanligen av andra HPV-typer än de som kan ge upphov till cancer. Kondylom ingår inte i smittskyddslagen och smittspårning är inte meningsfull. Infektionen är oftast självläkande.

Har ni inga symptom behöver ni inte göra något.
Citera
2019-01-17, 11:54
  #6
Medlem
FedupFlorences avatar
Vill göra ett tillägg. Det kan ju vara vits att ändå testa er om ni inte har gjort det. Det finns ju andra könssjukdomar. Men att berätta om ditt ex eller att börja med kondom är lönlöst ur kondylom-smitta-hänseende.
__________________
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-01-17 kl. 11:56.
Citera
2019-01-17, 12:05
  #7
Medlem
Heauxms avatar
Hade inte du velat veta? Det klart du ska berätta, gon är din flickvän och det rör det sexliv. Hon lär annars fånrrda på det vid ett senare skede och då blir det inte kul.
Citera
2019-01-17, 12:18
  #8
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Hade inte du velat veta? Det klart du ska berätta, gon är din flickvän och det rör det sexliv. Hon lär annars fånrrda på det vid ett senare skede och då blir det inte kul.

Vad är det för vits med att berätta att en tidigare partner har kondylom? De flesta vuxna har dessa virus. Det är som att berätta att man haft sex förut.

Vaccinera er, både pojkar och flickor och skydda er sen när ni har sex.
Citera
2019-01-17, 13:27
  #9
Medlem
Briasccas avatar
Givetvis berätta. Två skäl: 1. Sanning är grunden för att leva i relation. 2. Du kan ge dig den på att den här historien exploderar rakt i ansiktet precis när du minst vill det. Summerat: Bit i det sura äpplet och berätta. Det kanske trots allt inte är något.
Citera
2019-01-17, 13:29
  #10
Medlem
Du måste se till att testa dig, det är vad du ska göra.
Citera
2019-01-17, 14:53
  #11
Medlem
Kniv-Yxas avatar
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-...omar/Kondylom/
Citera
2019-01-18, 04:20
  #12
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Vad är det för vits med att berätta att en tidigare partner har kondylom? De flesta vuxna har dessa virus. Det är som att berätta att man haft sex förut.

Vaccinera er, både pojkar och flickor och skydda er sen när ni har sex.

För att det är farligt om man smittas och är omedveten om det och lämna det obehandlat.

Nej de flesta har inte sexuella sjukdomar, även om det är vanligt hos en del människor
Att säga de flesta har det är som att anta att en majoritet har det, och det är fel.

Jag hade väldigt gärna velat om min partner har överförbara sjukdomar, sexuella sjukdomar eller till och med en vanlig förkylning/vinterkräksjuka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback