Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-21, 17:47
  #1
Medlem
Hej!
Ska byta kylvätska på bilen.
Det står att värmesystemets temperatur reglaget ska stå på "full värme" vad menas med detta?
Ska finnas nån dräneringsplugg var finns den?
Ska bilen vara igång när jag byter kylvätskan?
Hur gör man kan nån hjälpa mig?
Citera
2006-02-21, 19:04
  #2
Medlem
Fuzzs avatar
Bilen ska ej vara igång. Pluggen borde sitta i nederkat på kylaren. Att värmen ska vara på fult är för att vattnet ska leta sig dit.
När man tömmer systemet kan man hissa upp bakvagnen. Då försäkra man sig att det mesta rinner fram till kylaren. (ofta behövs det inte)
Och hissa den fram så att minimalt med luft sammlas i systemet när den fylls. Många bilar har skruvar på olika ställen i systemet för att få ut luften. Dock inte säker att micra har.
Citera
2006-02-21, 20:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Bilen ska ej vara igång. Pluggen borde sitta i nederkat på kylaren. Att värmen ska vara på fult är för att vattnet ska leta sig dit.
När man tömmer systemet kan man hissa upp bakvagnen. Då försäkra man sig att det mesta rinner fram till kylaren. (ofta behövs det inte)
Och hissa den fram så att minimalt med luft sammlas i systemet när den fylls. Många bilar har skruvar på olika ställen i systemet för att få ut luften. Dock inte säker att micra har.

Vrider mej av skratt både av dina tips och din språkkunnighet.

weezor: Skall du nu byta kylvätska (varför?) så ta loss nedre slangen till kylaren och låt vätskan rinna ut i ett kärl. Kolla slangar så att dom inte är torra, är dom det så byt! Skruva tillbaka nedre slangen och sen fyller du på lugnt och sakta tills nivån i expansionskärlet ligger på medel. Starta bilen och ha värmereglaget fullt öppet och låt bilen stå på tomgång några minuter.
Stäng av motorn och låt den vila några minuter, efterfyll expansionskärlet och kör sen bilen några minuter. Kontrollera sen att det inte finns några läckage.
Citera
2006-02-21, 21:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Vrider mej av skratt både av dina tips och din språkkunnighet.

weezor: Skall du nu byta kylvätska (varför?) så ta loss nedre slangen till kylaren och låt vätskan rinna ut i ett kärl. Kolla slangar så att dom inte är torra, är dom det så byt! Skruva tillbaka nedre slangen och sen fyller du på lugnt och sakta tills nivån i expansionskärlet ligger på medel. Starta bilen och ha värmereglaget fullt öppet och låt bilen stå på tomgång några minuter.
Stäng av motorn och låt den vila några minuter, efterfyll expansionskärlet och kör sen bilen några minuter. Kontrollera sen att det inte finns några läckage.
Komplettera gärna, om du har möjlighet, med att blåsa försiktigt i expansionen med tryckluft när kylarslangen är borta för att få ut vätska som blir stående i cellpaket, slangböjar o.dyl.
Citera
2006-02-22, 15:57
  #5
Medlem
Anledningen till att jag ska byta är att den inte har rätt blandning i sig. Den fryser dock. . Eftersom expansionskärlet är fullt så kan jag inte fylla på med mer glykol så jag måste tömma ut all dynga och fylla på med nytt. Jag har för mig att man ska blanda med 50% vatten o 50% glykol, stämmer detta?

Ska jag blanda i en dunke och sen fylla i detta eller gäller blandningen endast i expansionskärlet? Alltså ska glykolblandningen hällas i kylaren och expansionskärlet eller endast i expansionskärlet?
Citera
2006-02-22, 17:02
  #6
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Skall du nu byta kylvätska (varför?)
Jo för att man ska byta kylvätska vid jämna mellanrum, det ingår i servicen. Brukar vara vartannat år eller något sånt. Detta är för att korrosionsskyddet försämras gradvis. Själv har jag aldrig bytt..

Citat:
Ursprungligen postat av weezor
Ska jag blanda i en dunke och sen fylla i detta eller gäller blandningen endast i expansionskärlet?
Blanda 50/50 i en dunk. Läs hur mycket systemet rymmer och häll i rätt mängd glykol/vatten-blandning i expansionskärlet när du är säker på att ALL gammal kylarvätska är ute. Glöm inte att stänga avtappningskranar/sätta tillbaks slangar och kolla efter läckage.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback