Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-18, 10:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ja om du tar emot kontantbetalning så kräver ju det att du redogör för dem och att du kan sätta in dem på bank osv. att sätta in kontanter på bank är ju inte det lättaste idag och jag vet inte heller om det skulle kännas särskilt smidigt att erhålla ersättning för tex 50-100% konsulttjänst kontant vilket väl bör röra sig om en 40-70 000 kr/mån. Banken är nog ganska tvivelaktig om det sker frekvent samt undrar man ju onekligen över din "kund" varför vill denne betala kontant, skriker ju svartpengar om det så klart och skatteverket kan ju lätt bli intresserat och det är väl det sista man vill attrahera som företagare.

Som sagt finns nog en del fallgropar som man bör överväga men främst, varför ens överväga det. finns en fördel och det är då att du får svarta pengar men det är ju inte särskilt fördelaktigt heller om det är din enda inkomstkälla vilket kommer få ditt bolag att framstå som skumt inför eventuella andra kunder.

Det här sker utanför företaget, eftersom att företaget inte ännu gått igenom hos Skatteverket. Så därför ser jag inte riktigt problemet. Är väl som att hjälpa en vän och få betalt?
Citera
2019-01-18, 10:32
  #14
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Det här sker utanför företaget, eftersom att företaget inte ännu gått igenom hos Skatteverket. Så därför ser jag inte riktigt problemet. Är väl som att hjälpa en vän och få betalt?
Aha ok fel av mig, trodde du skulle hjälpa henne i form av företagare. Gör du inte det är det en annan sak och att stötta svartarbete är ju en fritt så länge man inte blir påkommen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback