Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-17, 06:38
  #1
Medlem
Jag driver ett eget företag inom digital kommunikation där jag bistår företag och privatpersoner med allt från fotografering, rörligt material, marknadsföring etc etc.

Har främst arbetat gentemot vänner och kollegor hittills, så har mest varit för att testa på och komma igång. Men, nu har jag fått min första riktiga kund - en person som ska starta nytt företag och behöver en allt-i-allo som kan hjälpa med allt ovannämnt.

Frågan är, vad tar jag betalt och hur räkna på det? Är duktig, men outbildad, samtidigt som det lär bli ett större projekt. Tänker ifall folk tar betalt före, efter eller Tim/månads?
Citera
2019-01-17, 08:05
  #2
Medlem
butofcourses avatar
Jag skulle rek dig att ge kunden en offert där du antingen offererar per/h, runt 1000-1500/h låter rimligt i den branschen (obs, gissar bara) eller så offererar du ett paketpris, räkna på hur många timmar du beräknar att lägga ner på projektet och sedan ta timmarna * ditt arvode som där bör ligga någonstans mellan 1000-1500/h om man slår ut det.
Citera
2019-01-17, 08:07
  #3
Medlem
Om du ska ta betalt per timme, per månad eller per projekt går inte att svara på. Det beror helt på exakt vad du ska göra, vad du och kunden vill och massor av andra omständigheter. Om du ska ta betalt per projekt är det JÄTTEVIKTIGT att ni specar klart och tydligt vad som gäller. Du får ALDRIG kombinera fast pris med "gratis ändringar tills kunden är nöjd".

Utöver det så får du helt enkelt bara hitta en nivå som du är nöjd med och som folk är villiga att betala. Givet att du kör helt vitt skulle jag säga att ett riktpris är att börja med ca 300kr/h initialt för att skaffa en portfolio. Om du redan har en bra portfolio kan du naturligtvis lägga dig högre. Detta är väldigt billigt, så var tydlig med att priset är så billigt för att du vill etablera dig och att det kommer att öka så att dina första kunder inte får en chock om de vill anlita dig igen om några månader. Annars är 600-1000 per timme hyfsat normalt att betala för kompetenta konsulter. Men det är väldigt olika, och det finns konsulter som kan ta 5000 per timme eller mer.

Men var tydlig med vad kunden betalar för. Om du tar betalt per timme bör du förklara hur mycket för- och efterarbete det är med exempelvis retuschering.
Citera
2019-01-17, 09:41
  #4
Medlem
Problemet är att kunden inte riktigt vet utsträckning, men det blir ett stort projekt då hon behöver en allt-i-allo, så därav känns det svårt att peka ut hur lång tid det tar. Hen ville också gärna betala kontant, vilket känns positivt för egen del på ett sätt, men samtidigt som att personen inte kan punga ut alltför mycket.

Man vill inte heller skrämma iväg kunden med ett för högt pris, men samtidigt inte sälja sin själ och sen blir det ett helvete med jobb, även om jag kan tänka att personen i fråga säkert vill komma ”billigt undan”.
Citera
2019-01-17, 10:08
  #5
Medlem
Man brukar ta betalt efter jobbet är utfört. Likväl, om arbetet tar lång tid så kan du fakturera veckovis.
Citera
2019-01-17, 10:43
  #6
Medlem
Fakturera veckovis, så slipper du bli blåst på för mkt pengar,

Som företsgare så går man på en nit ibland,
Citera
2019-01-17, 10:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Problemet är att kunden inte riktigt vet utsträckning, men det blir ett stort projekt då hon behöver en allt-i-allo, så därav känns det svårt att peka ut hur lång tid det tar. Hen ville också gärna betala kontant, vilket känns positivt för egen del på ett sätt, men samtidigt som att personen inte kan punga ut alltför mycket.

Man vill inte heller skrämma iväg kunden med ett för högt pris, men samtidigt inte sälja sin själ och sen blir det ett helvete med jobb, även om jag kan tänka att personen i fråga säkert vill komma ”billigt undan”.
Menar du "svart" när du skriver kontanter? Det är ju självfallet upp till dig. Se bara till att du vet vad du gör.

Du får helt enkelt själv komma fram till vad du vill göra, men se till att ni är överens. Det går ju även att ändra saker och ting under arbetets gång.

Om det är omöjligt att uppskatta längden på projektet så ska du definitivt inte köra på att du tar betalt för ett projekt. Och i synnerhet inte om det inte bara hänger på dig hur lång tid det tar. På din beskrivning låter det som att din prestation är en mindre del av totalen.

Kör per timme och fakturera varje vecka.
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-01-17 kl. 10:46.
Citera
2019-01-17, 11:40
  #8
Medlem
SophieNeveus avatar
Tycker att du ska ta fram en offert och ta ett fast pris, eftersom att det är såpass oklart hur lång tid det kommer att ta och kan vara svårt att göra en vettig uppskattning.

Jag tycker att du ska ställa dig själv frågan, "Vad får man betala för en motsvarande tjänst hos konkurrent?" "Hur mycket behöver jag ta betalt för att gå runt med vinst?"
Kunden i sig bryr ju sig givetvis inte om antalet timmar du lägger ner på arbetet utan huruvida slutprodukten blir bra eller inte.
Om ni kan komma överens om ett bra fastpris behöver inte du heller lägga överdrivet många timmar på ett arbete om det egentligen inte kräver "timmarna".

Gör det klart för kunden att de vid senare skede kan få köpa extra tilläggstimmar om det är något du behöver justera. Du kan alltid locka med ett lägre timpris efter att projektet är klart och det fasta priset redan är betalt.
Citera
2019-01-17, 12:51
  #9
Medlem
Kunden är en privatperson som ska starta företag och föreslog att betala kontant. Men tanken är att hen har produkten och resten ska jag fixa, så som Facebook/Instagram, produktbilder, eventuellt rörligt material, produktblad etc. Svårt att ta veckobetalt när personen ska betala kontant samt riskabelt att ta betalt efteråt om det är kontant. Vet inte heller var andra står i samma bransch, speciellt inte när jag är grön.
Citera
2019-01-18, 08:21
  #10
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Kunden är en privatperson som ska starta företag och föreslog att betala kontant. Men tanken är att hen har produkten och resten ska jag fixa, så som Facebook/Instagram, produktbilder, eventuellt rörligt material, produktblad etc. Svårt att ta veckobetalt när personen ska betala kontant samt riskabelt att ta betalt efteråt om det är kontant. Vet inte heller var andra står i samma bransch, speciellt inte när jag är grön.
Ska du gör det jobbet nu nämner ovan låter du ju mer som en delägare. Det enklaste är att bara räkna ut vad du behöver debitera för att täcka dina kostnader och ge dig skälig lön. Utifrån det får du fram en timkostnad, meddela sedan kunden den så är det löst.

Hon nyttjar dig på timarvode och du för ner de timmar du lägger samt fakturerar henne varje månad.

Personen behöver ju dock vara klar med att det krävs en del pengar och om du med kontanter menar ju kontanter så bör du nog fundera en runda till på vilka konsekvenser det kan få för ditt företag.
Citera
2019-01-18, 10:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Personen behöver ju dock vara klar med att det krävs en del pengar och om du med kontanter menar ju kontanter så bör du nog fundera en runda till på vilka konsekvenser det kan få för ditt företag.

Vad menar du för konsekvenser?
Citera
2019-01-18, 10:20
  #12
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Vad menar du för konsekvenser?
Ja om du tar emot kontantbetalning så kräver ju det att du redogör för dem och att du kan sätta in dem på bank osv. att sätta in kontanter på bank är ju inte det lättaste idag och jag vet inte heller om det skulle kännas särskilt smidigt att erhålla ersättning för tex 50-100% konsulttjänst kontant vilket väl bör röra sig om en 40-70 000 kr/mån. Banken är nog ganska tvivelaktig om det sker frekvent samt undrar man ju onekligen över din "kund" varför vill denne betala kontant, skriker ju svartpengar om det så klart och skatteverket kan ju lätt bli intresserat och det är väl det sista man vill attrahera som företagare.

Som sagt finns nog en del fallgropar som man bör överväga men främst, varför ens överväga det. finns en fördel och det är då att du får svarta pengar men det är ju inte särskilt fördelaktigt heller om det är din enda inkomstkälla vilket kommer få ditt bolag att framstå som skumt inför eventuella andra kunder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback