Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-17, 04:48
  #1
Medlem
Hej, ni är så många som läser här och någon kanske har erfarenhet.

Kort sagt har jag haft ont i huvudet(pannan) på ett konstigt sett som blivit oftare och oftare. Aldrig haft ont på detta sätt. Domnar av/tappar känseln i ansiktet och synen på ena ögat har blivit suddig, och ögat känns "lamt". "Somnar" med blicken när jag pratar med folk.
Har försökt få en tid på VC men jag blir bara hänvisad till akuten. Samma när jag bollat med 1177 efter det och försökt få dom att fixa en tid.

Sedan i fredags, har jag bara haft huvudvärken en dag, resten bara den domnade känslan i halva ansiktet och ögat som spökar. Ibland är hela ansiktet domnat från pannan ner, typ som tandläkarbedöving. Och ögat trycks.

I övrigt jobbar jag, mår ändå liksom bra.
Jag drar mig för att åka till akuten, är rädd för sjukvården i huvudtaget, vill helst gå vägen via VC i såna fall, men jag får inte komma dit.

Vad händer på akuten för en sån som mig?
Som just nu inte har någon akut smärta, enbart tappad känsel.. hemskickad med alvedon? Blodprov?
Citera
2019-01-17, 05:04
  #2
Medlem
spotthuvas avatar
Att undvika att söka vård för att du är rädd för sjukvården... Är du inte mer rädd för att det är något allvarligt problem du har?

Man har på telefon gjort bedömningen att det är akuten du ska söka till, utifrån det du har uppgett till dem.

Vad jag har hört är det mycket folk på akuten. Men beskriv dina symtom där, så tar de det därifrån. Seså, var inte dum nu. Ju längre du väntar desto värre kan det bli. (Sedan kanske du ändå inte får så snabb och så mycket hjälp som du skulle ha, men det får visa sig.) Prioritera din hälsa!
__________________
Senast redigerad av spotthuva 2019-01-17 kl. 05:10.
Citera
2019-01-17, 08:54
  #3
Medlem
SameOldStorys avatar
1177 är ett (allt som oftast) jävla påhitt där dem uppmanar nästintill alla att söka akut och detta är ju för att dem ska ha ryggen fri om det faktiskt handlar om en allvarlig sjukdom/skada.

ONT: Varför får du ingen hjälp av VC? Annars kan du logga in på 1177 och boka tid på önskad enhet på ditt lokala sjukhus. MEN, du känner din kropp bäst och är det något som känns tokigt/allvarligt ska du naturligtvis söka akut. En liten heads up, du kommer inte bli en prioriterad patient så ta med dryck/mat så du inte hungrar ihjäl på sjukhuset.
Citera
2019-01-17, 12:06
  #4
Medlem
Jag tycker att du ska åka in... huvudvärk och domning tycker jag ska tas på allvar.

Det som kommer hända (vilket i iallafall hände mig när jag åkte in) är att du först får träffa en sjuksköterska som tar blodtryck, och så får du berätta dina symtom. Sjuksköterskan kommer värdera hur "allvarligt" det är och det påverkar väntetiden på t.ex säng och liknande. Sen tas oftast blodprov och urinprov. Sen blir det troligtvis en rätt lång väntetid. När du får träffa en läkare kommer han troligtvis att göra en neurologisk undersökning, kolla i ögon, kolla reflexer och liknande. Beroende på vad han eller hon hittar kommer du troligtvis bokas in för CT och/eller MR. Med mig gjorde de även så att när MR:en visade att det fanns lesioner i hjärnan så bokade de även in ett ryggvätskeprov.

Förhoppningsvis är det inget allvarligt, men åk in. Jag fick höra av närakuten när jag sökte (försökte också undvika akuten) att domningar som håller i sig alltid ska undersökas akut av en neurolog.
Citera
2019-01-17, 13:18
  #5
Medlem
Flamsans avatar
Sök vård.
Det som kan hända på akuten är två saker antingen tar de sig på väldigtallvar och sätter igång med hela apparaten med undersökningar börjar med enDTscan.
Eller så tycker de att VC ska ta hand om det och skickar hem dig.


Men i mina öron låter det som någon typ av migrän.
Har själv haft liknande, med dom i har och så.
Har genomgått MR ,DTscan och vanlig slätröntgen av skalle och nacke inget ovanligt hittades.

Läs på om migrän framförallt auramigrän och se om något stämmer in på dig.
Och det finns bra receptfria migrän mediciner.
Citera
2019-01-17, 14:05
  #6
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eferedra
Jag tycker att du ska åka in... huvudvärk och domning tycker jag ska tas på allvar.

Det som kommer hända (vilket i iallafall hände mig när jag åkte in) är att du först får träffa en sjuksköterska som tar blodtryck, och så får du berätta dina symtom. Sjuksköterskan kommer värdera hur "allvarligt" det är och det påverkar väntetiden på t.ex säng och liknande. Sen tas oftast blodprov och urinprov. Sen blir det troligtvis en rätt lång väntetid. När du får träffa en läkare kommer han troligtvis att göra en neurologisk undersökning, kolla i ögon, kolla reflexer och liknande. Beroende på vad han eller hon hittar kommer du troligtvis bokas in för CT och/eller MR. Med mig gjorde de även så att när MR:en visade att det fanns lesioner i hjärnan så bokade de även in ett ryggvätskeprov.

Förhoppningsvis är det inget allvarligt, men åk in. Jag fick höra av närakuten när jag sökte (försökte också undvika akuten) att domningar som håller i sig alltid ska undersökas akut av en neurolog.

Vad utmynnade utredningen i?
Citera
2019-01-17, 15:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad utmynnade utredningen i?

De vet inte ännu... de såg sammanlagt 12 plack i hjärnan, fyra aktiva där en av dem var en tumefaktiv lesion. CSV (vätskan från ryggvätskeprovet) visade tecken på demyeliniserande sjukdom. Ena läkaren gav mig diagnosen MS och skickade mig till ett annat sjukhus för att påbörja behandling, men på det sjukhuset ansåg de inte att allt stämde för att det skulle vara MS... alla plack satt inte där MS-plack vanligtvis brukar sitta, så de tog bort diagnosen och började utreda mig för annat samtidigt. Så just nu är diagnosen i stället ospecificerad demyeliniserande sjukdom i det centrala nervsystemet. De funderar på ifall det kan vara sarkoidos, och nu på söndag kommer jag göra en ny MR-röntgen. Jag tror att ifall det visar sig att jag fått nya lesioner så kommer jag få diagnosen MS, men om det däremot inte gör det så är jag väl kvar i samma läge som nu, att inte veta helt. En remiss är skickad till reumatologen som kommer utreda om just sarkoidos också. Så vi får se Något vajsing är det i allafall.
Citera
2019-01-17, 20:24
  #8
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mde
Hej, ni är så många som läser här och någon kanske har erfarenhet.

Kort sagt har jag haft ont i huvudet(pannan) på ett konstigt sett som blivit oftare och oftare. Aldrig haft ont på detta sätt. Domnar av/tappar känseln i ansiktet och synen på ena ögat har blivit suddig, och ögat känns "lamt". "Somnar" med blicken när jag pratar med folk.
Har försökt få en tid på VC men jag blir bara hänvisad till akuten. Samma när jag bollat med 1177 efter det och försökt få dom att fixa en tid.

Sedan i fredags, har jag bara haft huvudvärken en dag, resten bara den domnade känslan i halva ansiktet och ögat som spökar. Ibland är hela ansiktet domnat från pannan ner, typ som tandläkarbedöving. Och ögat trycks.

I övrigt jobbar jag, mår ändå liksom bra.
Jag drar mig för att åka till akuten, är rädd för sjukvården i huvudtaget, vill helst gå vägen via VC i såna fall, men jag får inte komma dit.

Vad händer på akuten för en sån som mig?
Som just nu inte har någon akut smärta, enbart tappad känsel.. hemskickad med alvedon? Blodprov?

Du skall till akuten.

Det finns en anledning till att vårdcentralen hänvisar dig till akuten!

Det du beskriver kan i värsta fall tyda på en blödning i hjärnan, det kan också vara borelia eller en virusinfektion. Du skall till akuten, där skall du beskriva dina symptom och särskilt domningarna i ansiktet och trycket i ögat.

Åk nu!

Edit: Det kan också vara stress, men det måste utredas på en gång.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2019-01-17 kl. 20:39.
Citera
2019-01-19, 16:55
  #9
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du skall till akuten.

Det finns en anledning till att vårdcentralen hänvisar dig till akuten!

Det du beskriver kan i värsta fall tyda på en blödning i hjärnan, det kan också vara borelia eller en virusinfektion. Du skall till akuten, där skall du beskriva dina symptom och särskilt domningarna i ansiktet och trycket i ögat.

Åk nu!

Edit: Det kan också vara stress, men det måste utredas på en gång.


TS har uppenbarligen haft besvär en längre tid, varför tycker du att akuten är rätt ställe?
Citera
2019-01-19, 17:02
  #10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
TS har uppenbarligen haft besvär en längre tid, varför tycker du att akuten är rätt ställe?

Jag är den första att avråda människor från att uppsöka akuten i onödan, men domningar i ansiktet kan vara så pass allvarligt att det är befogat, trotts att besvären har funnits länge.
Citera
2019-01-24, 13:38
  #11
Medlem
Uppdatering, åkte inte till akuten.
Huvudvärken kändes bättre, men har sovit sittandes sedan dess. När jag lägger mig får jag ett tryck och domnar av i pannan och kinden. Sedan började jag få som synbortfall, som dock går över snabbt. Blir yr fast bara i blicken, som att jag "onykter i synen" på något sätt. När jag ska sova fick jag de senaste dagarna en känsla av att hela benet domnade av, men jag kunde böja det och sådär. Sista morgonen jag jobbade på väg hem så fick jag ett sånt synbortfall och såg dubbelt, blev livrädd och stannade men det gick över snabbt och kunde köra som vanligt.
Efter det ringde jag VC direkt och bad att få komma in och bara kolla, men hon som svarade blev då otrevlig och sa att jag ska till akuten och göra en röntgen på huvudet.

Så dit åkte jag. Blev sittande i 6 timmar, liggande i 4. Ekg, blodprov och neurologisk undersökning (fick gå, blunda och sätta fingret på näsan, lyfta ett ben i taget o.s.v)
Allt såg bra ut, jag hade såklart inte ont just då, endast avdomnad i pannan och ont i ögat.
Läkaren menade på att jag kanske varit stressad, eller förkyld, eller har migrän, trots att jag själv är rätt säker på att det inte är så. Men jag fick gå hem och ska ta nasonex och rinexin i 10 dagar, och besöka en ögonläkare för mina nya synbesvär som uppkommit den senaste veckan. Han trodde kanske att jag har en bihåleinflammation i pannan fast jag inte varit förkyld, tillsammans med migrän, och ska prova om trycket försvinner med dessa mediciner.

Så där är jag nu, får hoppas att det är så enkelt. Någon hjärnblödning är det ju inte i alla fall. Kanske är så enkelt som stress, fast jag inte är stressad, hjärnan kanske är stressad över nåt
Citera
2019-01-24, 13:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Sök vård.
Det som kan hända på akuten är två saker antingen tar de sig på väldigtallvar och sätter igång med hela apparaten med undersökningar börjar med enDTscan.
Eller så tycker de att VC ska ta hand om det och skickar hem dig.


Men i mina öron låter det som någon typ av migrän.
Har själv haft liknande, med dom i har och så.
Har genomgått MR ,DTscan och vanlig slätröntgen av skalle och nacke inget ovanligt hittades.

Läs på om migrän framförallt auramigrän och se om något stämmer in på dig.
Och det finns bra receptfria migrän mediciner.

Har läst på lite och det kan ju vara det också, trots att jag tror att jag haft det mycket när jag var lite yngre, men då var det mer den där pulserande huvudvärken som inte gav med sig och jag blev väldigt ljuskänslig. Men man kanske kan utveckla andra sorter av det, var säkert 1 år sedan jag hade en "migränattack" nu..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback