Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-17, 17:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackaa
1:a April stämmer

Jag har bara varit med om 1/1 - 31/12, Ett kalenderår, så du ska få ut semesterdagarna som pengar
Citera
2019-01-17, 18:05
  #14
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte generellt. Många företag har samma år för intjänande som för uttag.

Det har ingen betydelse, har han jobbat ett år har han samlat på sig 25dagar.
Citera
2019-01-17, 18:26
  #15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det har ingen betydelse, har han jobbat ett år har han samlat på sig 25dagar.

Det har visst betydelse. Har företaget samma intjänandeår som uttagsår och du börjar i december har du 25 semesterdagar i januari.
Citera
2019-01-17, 18:48
  #16
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har visst betydelse. Har företaget samma intjänandeår som uttagsår och du börjar i december har du 25 semesterdagar i januari.

Neeej då ger i så fall arbetsgivaren bort 23dagar som förskottssemester.
Det fungerar inte så att det är ett specifikt datum som man "får" dagar.

Dagarna intjänar genom att det dras en procent på lönen. Har du jobbat 1månat har du inte tjänat in 25 dagar semester, Då har du arbetat ihop ungefär 2 dagar. Får du mer än så då har arbetsgivaren skänkt dessa till dig.
Och det torde vara så ovanligt att jag har då aldrig hört talas om det. Speciellt inte när det gäller kollektivanställda.
Citera
2019-01-17, 18:52
  #17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Neeej då ger i så fall arbetsgivaren bort 23dagar som förskottssemester.
Det fungerar inte så att det är ett specifikt datum som man "får" dagar.

Dagarna intjänar genom att det dras en procent på lönen. Har du jobbat 1månat har du inte tjänat in 25 dagar semester, Då har du arbetat ihop ungefär 2 dagar. Får du mer än så då har arbetsgivaren skänkt dessa till dig.
Och det torde vara så ovanligt att jag har då aldrig hört talas om det. Speciellt inte när det gäller kollektivanställda.

Det är inte alls ovanligt. Har varit så på företag jag varit de senaste decennierna och är så på mitt företag nu.

Nej, pöbeln kollektivanställda har det inte så, men bara därför kan du ju inte hävda att det är ovanligt.
Citera
2019-01-17, 21:11
  #18
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inte alls ovanligt. Har varit så på företag jag varit de senaste decennierna och är så på mitt företag nu.

Nej, pöbeln kollektivanställda har det inte så, men bara därför kan du ju inte hävda att det är ovanligt.

Hur som helt är det i så fall en extra förmån som företaget explicit anger i anställningsavtalet eller frivilligt följer.
För semesterlagen säger något helt annat. Det normala är inte att man har extraregler utan man följer praxis vad gäller semesterlagen, övertid enligt Divisor94 och restid, bilersättning och liknande.
Jag håller det för osannolikt att om någon jobbar en månad och säger upp sig, att denna person skulle få extra utbetalt 25 semesterdagar inklusive semestertillägg för 2 mån arbete.
Citera
2019-01-17, 23:54
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har visst betydelse. Har företaget samma intjänandeår som uttagsår och du börjar i december har du 25 semesterdagar i januari.
Om intjänandeår och uttagsår är 1 Jan till 31 dec.
Då har du tjänat in 2 dagar för december. I januari har du rätt till 25 dagar men för att 25 dagar måste du jobba hela året. Slutar du t.ex i maj så har du bara tjänat in 11 dagar som du då får semesterersättning för. Skulle du sluta i augusti och tagit ut fyra veckors semester (20 dgr) i juli så blir du skyldig 3 dagar eftersom du bara tjänat in 17 dagar. Dom två dagarna från dec räknas som sparad semester och betalas också ut om du slutar.

Finns flera varianter på intjänandeår och uttagsår;
intjänandeår = uttagsår
intjänandeår året före uttagsår
samt år;
1 april till 31 mars eller 1 Jan till 31 dec

(jobbat med löner i över 20 år)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback