Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-16, 22:59
  #1
Medlem
Hej!

Jag fick en visstidsanställning med anställningsgrad 100% den 20/2 2018, mitt kontrakt går ut 19/2 2019, vilket är om en månad. Chefen på företaget har ett extremt dåligt rykte och har blåst anställda förut på olika sorters vis.

Jag kollade nyligen hur många semesterdagar jag har och på mitt lönebesked så står det 3 betalda, 22 obetalada, 0 sparade, jag tog 8 dagar i augusti, sen har jag inte haft någon mer semester alls medans jag har arbetat på företaget. Vi har kollektivavtal (almega).

Detta kan väl inte stämma? Jag måste väl ha mer semesterdagar tillgängliga efter att ha arbetat snart ett år.
Citera
2019-01-16, 23:05
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
Som fast anställd får du ju oftast 25 semesterdagar om året.
Vi får våra 1:a april.
Har du fått det och bara använt 8 så bör du har17 dagar kvar.

Vad står det på dina äldre lönespecar gällande semester?
Citera
2019-01-16, 23:05
  #3
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynd
Hej!

Jag fick en visstidsanställning med anställningsgrad 100% den 20/2 2018, mitt kontrakt går ut 19/2 2019, vilket är om en månad. Chefen på företaget har ett extremt dåligt rykte och har blåst anställda förut på olika sorters vis.

Jag kollade nyligen hur många semesterdagar jag har och på mitt lönebesked så står det 3 betalda, 22 obetalada, 0 sparade, jag tog 8 dagar i augusti, sen har jag inte haft någon mer semester alls medans jag har arbetat på företaget. Vi har kollektivavtal (almega).

Detta kan väl inte stämma? Jag måste väl ha mer semesterdagar tillgängliga efter att ha arbetat snart ett år.
Gissningsvis så har de sparade dagarna inte registrerats än. Däremot brukar man bara få spara ett visst antal dagar per år.
Citera
2019-01-16, 23:12
  #4
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Som fast anställd får du ju oftast 25 semesterdagar om året.
Vi får våra 1:a april.
Har du fått det och bara använt 8 så bör du har17 dagar kvar.

Vad står det på dina äldre lönespecar gällande semester?


Många företag har väl just ett kalenderår så:
1:a april ==> 31:a mars?
Citera
2019-01-16, 23:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Gissningsvis så har de sparade dagarna inte registrerats än. Däremot brukar man bara få spara ett visst antal dagar per år.
Man får väl spara semesterdagar i 5 år?
Man måste ta ut 20 semesterdagar per år,resten kan sparas i 5 år.
__________________
Senast redigerad av walnut 2019-01-16 kl. 23:34. Anledning: Rättelse,
Citera
2019-01-16, 23:44
  #6
Medlem
Om semesteråret löper 1 april till 31 mars så tjänade du in 3 dagar för tiden 20 feb 2018 till 31 mars 2018 + 22 obetalda dagar. Från den 1 april 2018 till 19 feb 2019 tjänar du in 23 dagar. Dessa dagar brukar inte synas på lönebeskedet förrän i maj. De dagar du tog ut - var det betalda? I så fall har du fått förskottsbetalning och är skyldig dessa dagar.
Citera
2019-01-17, 00:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Om semesteråret löper 1 april till 31 mars så tjänade du in 3 dagar för tiden 20 feb 2018 till 31 mars 2018 + 22 obetalda dagar. Från den 1 april 2018 till 19 feb 2019 tjänar du in 23 dagar. Dessa dagar brukar inte synas på lönebeskedet förrän i maj. De dagar du tog ut - var det betalda? I så fall har du fått förskottsbetalning och är skyldig dessa dagar.

De var betalda, men iaf, vad händar med dessa 23 dagar nu när jag slutar jobba den 19 feb?
Citera
2019-01-17, 00:54
  #8
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynd
Hej!

Jag fick en visstidsanställning med anställningsgrad 100% den 20/2 2018, mitt kontrakt går ut 19/2 2019, vilket är om en månad. Chefen på företaget har ett extremt dåligt rykte och har blåst anställda förut på olika sorters vis.

Jag kollade nyligen hur många semesterdagar jag har och på mitt lönebesked så står det 3 betalda, 22 obetalada, 0 sparade, jag tog 8 dagar i augusti, sen har jag inte haft någon mer semester alls medans jag har arbetat på företaget. Vi har kollektivavtal (almega).

Detta kan väl inte stämma? Jag måste väl ha mer semesterdagar tillgängliga efter att ha arbetat snart ett år.

Har för mej att de inte syns på lönebeskedet förrän senare typ april / maj.
Men när du får slutlönen så betalas de ut och det kommer att stå på beskedet du får vid slutlönen.
Citera
2019-01-17, 08:30
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynd
Hej!

Jag fick en visstidsanställning med anställningsgrad 100% den 20/2 2018, mitt kontrakt går ut 19/2 2019, vilket är om en månad. Chefen på företaget har ett extremt dåligt rykte och har blåst anställda förut på olika sorters vis.

Jag kollade nyligen hur många semesterdagar jag har och på mitt lönebesked så står det 3 betalda, 22 obetalada, 0 sparade, jag tog 8 dagar i augusti, sen har jag inte haft någon mer semester alls medans jag har arbetat på företaget. Vi har kollektivavtal (almega).

Detta kan väl inte stämma? Jag måste väl ha mer semesterdagar tillgängliga efter att ha arbetat snart ett år.

Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Som fast anställd får du ju oftast 25 semesterdagar om året.
Vi får våra 1:a april.
Har du fått det och bara använt 8 så bör du har17 dagar kvar.

Vad står det på dina äldre lönespecar gällande semester?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Många företag har väl just ett kalenderår så:
1:a april ==> 31:a mars?

Många har kalenderårsvis också, varför nya semesterdagar då trillar in på januarilönebeskedet.
Citera
2019-01-17, 11:06
  #10
Medlem
Bulkninjas avatar
Har du jobbat ett år har du tjänat in 25 semesterdagar för kommande år.
Tog du ut semester före du tjänat in semester så är det obetalt semester, eller om arbetsgivaren gett dig förskottssemester. Är det ett förskott du fått så är du återbetalningsskyldig samma mängd pengar som du fick under dessa dagar. Detta kvittas givetvis mot den intjänade semester du nu tjänat in

MEN du är bara återbetalningsskyldig dessa pengar om du själv sagt upp dig. Det är dock ingen skyldighet för en arbetsgivare att ge förskottssemester. Däremot har man rätt att ta ut obetald semester om man inte tjänat in dagarna.
Citera
2019-01-17, 14:03
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Har du jobbat ett år har du tjänat in 25 semesterdagar för kommande år.

Inte generellt. Många företag har samma år för intjänande som för uttag.
Citera
2019-01-17, 16:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Som fast anställd får du ju oftast 25 semesterdagar om året.
Vi får våra 1:a april.
Har du fått det och bara använt 8 så bör du har17 dagar kvar.

Vad står det på dina äldre lönespecar gällande semester?


1:a April stämmer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback