Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 19:47
  #1
Avstängd
Har haft problem med detta ett tag och nu tror jag att jag kommit fram till problemet. Tyvärr vet jag inte vad jag ska göra med informationen.

Har testat två olika timers samt fjärrstyrning från nexa.
Jfb slår ifrån när motorvärmaren INTE är igång men kopplad i timer/fjärr.
Kör jag motorvärmaren direkt i uttaget är det inga problem.
Jag har två bilar men problemet är bara i den ena bilen.

Tacksam för hjälp!
Citera
2019-01-16, 20:51
  #2
Avstängd
Nu är förvirringen total.
Nu bryter jfb direkt när jag sätter i sladden trots att sladden inte är ansluten till bilen.
Jag provade då att ansluta en lampa i samma uttag och det var lugnt.
Och jag provade också att ansluta kabeln i annat uttag och det var också lugnt.
Vad i helvete.
Citera
2019-01-16, 21:00
  #3
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Överslag i antingen skadad kabel eller uttag. Börja med att byta kabel...
Citera
2019-01-16, 21:03
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeKamel
Överslag i antingen skadad kabel eller uttag. Börja med att byta kabel...

Får väl köpa en ny kabel och testa. Men jag fattar inte varför den inte bröt när jag provade i andra uttag. Och varför lampan funkade i uttaget som nyss löst ut med laddkabeln i😥
Citera
2019-01-16, 21:43
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Har haft problem med detta ett tag och nu tror jag att jag kommit fram till problemet. Tyvärr vet jag inte vad jag ska göra med informationen.

Har testat två olika timers samt fjärrstyrning från nexa.
Jfb slår ifrån när motorvärmaren INTE är igång men kopplad i timer/fjärr.
Kör jag motorvärmaren direkt i uttaget är det inga problem.
Jag har två bilar men problemet är bara i den ena bilen.

Tacksam för hjälp!


Låt mig gissa. Enheten från Nexa är inte godkänd för utomhusbruk?
Citera
2019-01-16, 21:54
  #6
Medlem
Salt och smuts i kontakten. Kan gå att lösa med typ WD 40 och renblåsning, upprepade gånger.
Citera
2019-01-16, 22:04
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Låt mig gissa. Enheten från Nexa är inte godkänd för utomhusbruk?

Gissa får du men där har du faktiskt fel. Svart och fin med tätnade gummipackning
Citera
2019-01-16, 22:07
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Salt och smuts i kontakten. Kan gå att lösa med typ WD 40 och renblåsning, upprepade gånger.

Menar du i bilen eller i sladden? Har kollat båda och jag tycker att det ser bra ut. Eftersom jfb löser ut tom bär sladden ej är ansluten till bilen så tycker jag att det är jävligt skumt. Den delen är det ju honor som helt saknar kontakt med varandra.
Citera
2019-01-16, 22:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Menar du i bilen eller i sladden? Har kollat båda och jag tycker att det ser bra ut. Eftersom jfb löser ut tom bär sladden ej är ansluten till bilen så tycker jag att det är jävligt skumt. Den delen är det ju honor som helt saknar kontakt med varandra.
Det kan bli krypströmmar om det är salt på den. Jordfelsbrytaren är väldigt känslig.

Vi hade just samma fenomen hemma för ett par år sen, rengjorde då sladden så funkade det igen.
Citera
2019-01-16, 23:00
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Får väl köpa en ny kabel och testa. Men jag fattar inte varför den inte bröt när jag provade i andra uttag. Och varför lampan funkade i uttaget som nyss löst ut med laddkabeln i😥
Problemet är förmodligen någonstans i den lösa kabeln till motorvärmaren och då troligast i något av kontaktdonen i dess båda ändar. Är hanen en vanlig jordad schukokontakt? I så fall kan det vara lite fuktig smuts som leder ström från den ena av de båda fas-/nolledarna till jord och det får jordfelsbrytaren att lösa ut. Det är ju bara spänning i ett av uttagets hål så ena gången kan du ha satt i så att "smutsbryggan" gick mellan nolla och jord. Eftersom nollan har nära noll volt mot jord går där nästan ingen ström trots smutsen. Sedan har du kanske satt i sladden på andra hållet varvid den ledare som var nolla innan nu blev fasledare. Med smutsbrugga mellan fas och jord får man en sådan felström som jfb. reagerar på.

Att det löser ut ibland och inte ibland kan då bero på att du satt i kabeln på olika håll, det är ju 50/50 hur det blir med en vanlig schuko.
Citera
2019-01-17, 06:39
  #11
Moderator
MondoBizarros avatar
Vi testar att flytta den här där det kanske finns fler som har svar.

Bilar --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback