Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-17, 10:32
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Apropå en annan tråd började jag undra om jag är ovanlig som inte krockat på 27 år.
Kör 1000-2000 mil per år. Kör nästan alltid 10-20% över hastighetsbegränsning och ligger aldrig bakom slöfockar längre än nödvändigt.

Glidit av vägen på vinterföre har jag gjort någon gång när jag mött idioter som inte håller sig till höger. Har också två parkeringsskador. Glömde en dag att jag hade dålig handbroms och bilen gled med öppen dör och fastnade i ett staket. En annan gång var jag ouppmärksam på en betongpelare på en bensinmack.
Detta i loppet av 27 år. Är jag ovanligt skicklig förare eller har jag bara haft tur? Berätta hur länge ni kört utan att krocka/ köra av vägen (så att bilen måste repareras).

Hur ovanligt är det att inte ha krockat ute i trafiken på 27 år?
Men då har du ju krocka... Så vad är det du vill diskutera.
Citera
2019-01-17, 10:40
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men då har du ju krocka... Så vad är det du vill diskutera.

Krockat? Att tvingas ut i en snödriva är inte att krocka. Att skrapa bakskärmen mot en betongpelare är inte att krocka, inte heller att en bil med dålig handbroms rullar bakåt.

Min körning är ganska ointressant. Jag undrar hur vanligt det egentligen är med krockar med eller utan personskador.
Citera
2019-01-17, 15:53
  #39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Apropå en annan tråd började jag undra om jag är ovanlig som inte krockat på 27 år.
Kör 1000-2000 mil per år. Kör nästan alltid 10-20% över hastighetsbegränsning och ligger aldrig bakom slöfockar längre än nödvändigt.

Glidit av vägen på vinterföre har jag gjort någon gång när jag mött idioter som inte håller sig till höger. Har också två parkeringsskador. Glömde en dag att jag hade dålig handbroms och bilen gled med öppen dör och fastnade i ett staket. En annan gång var jag ouppmärksam på en betongpelare på en bensinmack.
Detta i loppet av 27 år. Är jag ovanligt skicklig förare eller har jag bara haft tur? Berätta hur länge ni kört utan att krocka/ köra av vägen (så att bilen måste repareras).

Hur ovanligt är det att inte ha krockat ute i trafiken på 27 år?
Ett gammalt visdomsord är här på sin plats: 90% av förarna anser att de kör bättre än genomsnittet.

De flesta är aldrig inblandade i olyckor. Det normala är att man inte krockar. Du har i själva verket varit inblandad i ovanligt många olyckor. Så du är antingen en ovanligt dålig förare eller så har du haft otur.

Men du ger ett bra exempel på ett farligt tankemönster som som kan öka riskerna i trafiken. Det är när en dålig eller medioker förare börjar tänka ”oj, nu har jag kört bil i tio år och knappt varit inblandad i en enda olycka. Det måste innebära att jag är en ovanligt skicklig förare!” och sedan börjar ta farliga risker.

(Jag stötte på en person som var ännu mer korttänkt. Han trodde på allvar att hastighetsgränserna var den högsta hastighet varmed en genomsnittlig förare kunde framföra ett fordon och hålla sig kvar på vägen. När han då märkte att han kunde köra 100 på en 70-väg utan att åka av så tog han det som ett bevis på att han var en reinkarnation av Evel Knievel. Som tur var övergick han till Permobil innan någon annan skadades.)
Citera
2019-01-17, 16:15
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ett gammalt visdomsord är här på sin plats: 90% av förarna anser att de kör bättre än genomsnittet.

De flesta är aldrig inblandade i olyckor. Det normala är att man inte krockar. Du har i själva verket varit inblandad i ovanligt många olyckor. Så du är antingen en ovanligt dålig förare eller så har du haft otur.

Men du ger ett bra exempel på ett farligt tankemönster som som kan öka riskerna i trafiken. Det är när en dålig eller medioker förare börjar tänka ”oj, nu har jag kört bil i tio år och knappt varit inblandad i en enda olycka. Det måste innebära att jag är en ovanligt skicklig förare!” och sedan börjar ta farliga risker.

(Jag stötte på en person som var ännu mer korttänkt. Han trodde på allvar att hastighetsgränserna var den högsta hastighet varmed en genomsnittlig förare kunde framföra ett fordon och hålla sig kvar på vägen. När han då märkte att han kunde köra 100 på en 70-väg utan att åka av så tog han det som ett bevis på att han var en reinkarnation av Evel Knievel. Som tur var övergick han till Permobil innan någon annan skadades.)

Parkeringsskador definieras inte som "olyckor". Om två parkeringsskador på 27 år är över snittet låter jag vara osagt.Försäkringspremierna indikerar motsatsen. Men det är nog sant att hybris är farligt i trafiken.... Jag vet att jag är en habil bilförare men jag tror inte jag är odödlig.
Citera
2019-01-17, 16:27
  #41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Parkeringsskador definieras inte som "olyckor". Om två parkeringsskador på 27 år är över snittet låter jag vara osagt.Försäkringspremierna indikerar motsatsen. Men det är nog sant att hybris är farligt i trafiken.... Jag vet att jag är en habil bilförare men jag tror inte jag är odödlig.
Du kan definiera hur du vill, men det normala är att man inte har några parkeringsskador heller.

Egentligen är parkeringsskador ännu mer illavarslande. Om du kör på stillastående föremål när du själv kör 5 km/h och har alla möjligheter att avbryta din manöver när du vill, hur ska det då gå när både du och föremålen runt omkring dig rör sig med 120 km/h?
Citera
2019-01-17, 16:46
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du kan definiera hur du vill, men det normala är att man inte har några parkeringsskador heller.

Egentligen är parkeringsskador ännu mer illavarslande. Om du kör på stillastående föremål när du själv kör 5 km/h och har alla möjligheter att avbryta din manöver när du vill, hur ska det då gå när både du och föremålen runt omkring dig rör sig med 120 km/h?

Kom tilbaka när du själv kört 27 år utan några småskador på någon bil. Jag har en repning av en bakskärm under 27 år (dålig handbroms är inte körning men ett fel på bilen). Det är nog ganska ovanligt att aldrig haft behov av att använda en bilförsäkring och /eller att aldrig ha repat en bil. Tror nog min skadefrekvens är under snittet. Men nu var det inte min körning som är intressant men hur ofta folk generellt krockar med bilar.
Citera
2019-01-17, 16:58
  #43
Medlem
fuskas avatar
Kört i snart 10 år. Aldrig krockat( ta i trä, kasta salt) kör på jobbet På dagarna, vet inte miltal men har även kört Sundsvall-gbg några gånger och en till Öland.

Dom incidenterna som gett skador på bilen har varit:
En sparv i grillen.
Ett rådjur i bakre passagerare dörr( han sprang på mig jag krypkörde).
4-5 dörrslag i min bil.

Min teori är att jag kör "bra" är för jag verkligen tycker att köra bil är det absolut tråkigaste som man kan göra.
Därför vill jag inte ha med bilar att göra mer än jag måste. Så att krocka med någon vore ju rena mardrömmen.
För att slippa extra tid med bilar så kör jag defensivt och uppmärksamt.
Rör aldrig mobilen heller när jag kör. Ringer det så får jag ringa upp sedan.
Citera
2019-01-17, 17:14
  #44
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag gissar att jag har kört 40-45 000 mil sammanlagt.

Orsakat (reparationskrävande) parkeringsskador på andra bilar två gånger och på egna bilen en gång. Lägg till ett par som inte behövts repareras och en som jag betalade en liten slant för. En olycka (korsning) för egen och annans bil. Påkörd i trafik fyra gånger, varav en gång så att bilen måste skrotas. Minst fem parkeringsskador från andra som inte nödvändigtvis måste repareras.

Jag bor utomlands i en stad med intensiv trafik och kör minst några hundra mil om året i stadstrafik.

Jag gissar att reparationskostnaderna för eget orsakade olyckor ligger på 20 000 kronor och för de jag utsatts för på runt 100 000 kronor (jag hade en billig bil när jag blev värst påkörd).

Jag köper bara trafikförsäkring sedan 25 år tillbaka, även när jag har en ny bil.
__________________
Senast redigerad av Gullegubben 2019-01-17 kl. 17:17.
Citera
2019-01-17, 18:37
  #45
Medlem
Kolreds avatar
Jahaja, 13 år och snittar 1500 mil om året. Oftast ligger jag 20 km/h över hastighetsbegränsningen på landsväg och motorväg, men är relativt laglig och sansad i staden. Jag har aldrig varit med någon olycka. Det mest spännande var när en gigantisk spik satte sig i framhjulet på väg hem från jobbet.

Teori? Tja, jag är ingen Räikkönen, långt ifrån. Är väl hyfsat ordinär i körförmåga. Så länge man kör inom förmågan gränser klarar man väl sig? Såvida inte ren och skär otur är framme.
Citera
2019-01-17, 19:35
  #46
Medlem
fittas avatar
Vi borde starta en insamling till förmån för TS som verkar vara ett riktigt föredöme där ute i trafiken! Har du funderat på att bli bilskolelärare?
Citera
2019-01-17, 19:39
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Kör en svensktillverkad volvo så överlever du det mesta om olyckan mot all förmodan skulle vara framme

För om den är byggd i Holland är den sämre?
Citera
2019-01-17, 19:43
  #48
Medlem
Hegamons avatar
Jag ser mig som en ganska halvkass förare och tycker det är konstigt att jag inte krockat bilen mera än jag gjort. Jag har haft körkort i drygt 20 år och detta har hänt:

1 Parkeringsskada när jag var yngre.
2 Körde av vägen i "vinterföre" för jag tyckte det var kul gasa när jag var yngre.
3 Smällt en betonggris för jag var trött och ouppmärksam för några år sedan, paja sidan på bilen.
4 Pajat skärm mot träd för jag var trött och ouppmärksam för ca 10 år sedan.
5 Skrapat bilen vid MC Donalds för ett antal år sedan, för jag slarvade.
6 Backat sönder stänkskydden på bilen för ganska många år sedan, jag var ouppmärksam och trött.
7 Smällt sönder framspoiler på en bil i brant backe då jag sket i vilket och var "vårdslös".
8 Har säkert hittat på och gjort mera saker jag för tillfället glömt bort.

Ja, jag är också en yrkeschaufför och har behörighet för att köra tyngre fordon på allmän väg.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2019-01-17 kl. 19:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback