Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 18:59
  #1
Medlem
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med val av förstärkare som ska driva ett par Dali Zensor 3 (eller motsvarande) i köket och ett par lite större högtalare, möjligen Dali Icon 2, B&W 602 eller 685.

Jag vill ha möjlighet att spela alla högtalarna samtidigt samt i framtiden kanske koppla på en subwoofer.
Blir primärt gubbrock/hiphop men även någon film ibland.

Jag har fått en gammal fin Pioneer från 70-talet av min far. Men den har bara 35w/kanal så det är väl inte tillräckligt med effekt?

Jag har kikat på en del olika förstärkare men är totalt blank när det gäller kunskap och erfarenhet, hoppas att ni kan hjälpa till. En som jag läst mycket bra om är Nad316BEE men den har för få kanaler.

Helst under 2500.- ännu hellre under 2000.-
Tack på förhand.
Citera
2019-01-16, 19:22
  #2
Medlem
Swe1227s avatar
För dom pengarna kanske din gamla duger. 35w räcker för att lyssna på musik. Problemet kan väl bli anslutningar om du ska kooppla den till tvn och sub.
Citera
2019-01-16, 21:30
  #3
Medlem
Ja det hade ju varit det bästa, men klarar den (Pioneer sa-7300) att driva 100w högtalare eller kan man paja dem?
jag har väldigt högt i tak, 3,5m+, påverkar det något?

Du menar att det inte är någon poäng att köpa något så billigt?
Citera
2019-01-16, 21:37
  #4
Medlem
pillenottens avatar
[quote=COYI-STHLM|66456072]Ja det hade ju varit det bästa, men klarar den (Pioneer sa-7300) att driva 100w högtalare eller kan man paja dem?
jag har väldigt högt i tak, 3,5m+, påverkar det något?

Du menar att det inte är någon poäng att köpa något så billigt?[/QUOTE

Nä, lovar att din Pioneer är bättre - högtalarens märkeffekt är bara ett riktmärke för hur mycket effekt den kan matas med under en viss tid och vissa omständigheter - helt irrelevant egentligen då man vid normal lyssning endast använder några få watt
Citera
2019-01-17, 12:46
  #5
Medlem
Beror på hur lättdriva högtalarna är, om det skiljer mycket i db så kommer det vara olika volymer på ljudet i rummen
Citera
2019-01-17, 13:29
  #6
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COYI-STHLM
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med val av förstärkare som ska driva ett par Dali Zensor 3 (eller motsvarande) i köket och ett par lite större högtalare, möjligen Dali Icon 2, B&W 602 eller 685.

Jag vill ha möjlighet att spela alla högtalarna samtidigt samt i framtiden kanske koppla på en subwoofer.
Blir primärt gubbrock/hiphop men även någon film ibland.

Jag har fått en gammal fin Pioneer från 70-talet av min far. Men den har bara 35w/kanal så det är väl inte tillräckligt med effekt?

Jag har kikat på en del olika förstärkare men är totalt blank när det gäller kunskap och erfarenhet, hoppas att ni kan hjälpa till. En som jag läst mycket bra om är Nad316BEE men den har för få kanaler.

Helst under 2500.- ännu hellre under 2000.-
Tack på förhand.


Värt att nämnas är att 70 tals förstärkare oftast är märkta med en helt annan typ av effekt än den du ser idag.


För att sälja och vara bättre än konkurrenterna så märks dagens apparater ofta med glädjewatt.
Alltså vad de presterar med t.ex en väldigt diskant ton.


Äldre apparater märktes oftast med vad en förstärkare kunde ge under normal lyssning.

För att tala klarspråk så märktes de ofta med en betydligt mer korrekt RMS effekt än vad dagens apparater gör.


Så förmodligen springer din gamla Pioneer i sjudubbla åttor kring de flesta nya apparater.

Starta den och testa på ett par högtalare och lyssna på hur du tycker att den presterar.


/J
Citera
2019-01-17, 13:55
  #7
Medlem
Tusen tack för svar grabbar! Nu blir både jag och pappa glada

Då till den stora frågan, vilken högtalare borde jag välja till den gamla pionjären?

info:
Power output: 35 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 10Hz to 50kHz
Total harmonic distortion: 0.3%
Damping factor: 25
Input sensitivity: 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 70dB (MM), 90dB (line)
Output: 150mV (line), 30mV (DIN)
Semiconductors: 4 x IC, 20 x transistors, 16 x diodes
Dimensions: 350 x 125 x 282mm
Weight: 7.5kg
Year: 1976

Jag har förstått att man ska vara noga med vilka högtalare man väljer utifrån specsen på förstärkaren, eller tvärt om. Men jag vet inte vad jag ska titta på.


Som sagt så ser jag mest på större kompakthögtalare ifrån Dali och B&W. Större för att jag har upplevt att de levererar mer tyngd och bas än sina mindre efterföljare. Tankar?

Finns det någon möjlighet att ansluta en gammal förstärkare till tv/dator? Finns möjligheter för airplay? subwoofer?
__________________
Senast redigerad av COYI-STHLM 2019-01-17 kl. 14:07.
Citera
2019-01-17, 20:02
  #8
Medlem
Den ger 35 watt i 8 Ohm. Kolla impedansen på högtalarna. Får förmodligen INTE understiga 8 Ohm. Låg dämpfaktor = dålig kontroll över konrörelser. S to N ratio är bara 90 dB, så förstärkaren kommer att tillföra brus till vilken modern signalkälla som helst. Du kan koppla till en sub som har specs som denna https://www.ljudia.se/produkter/hifi...achry-dsw-240n (from amp ---> to speakers) Behöver ingen dedikerad subutgång. Förstärkaren har en linjeingång så ja, du kan ansluta den till en dator.
Citera
2019-01-21, 21:38
  #9
Medlem
Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback