Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 15:30
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
USA och Ryssland är kända för sina mängder av otäcka seriemördare.

Här kommer Alexander Pichushkin hemmahörande i Moskva. Har tidigare sett hans namn men kände till mycket litet om honom tills jag läste i Seriemördare 2019. Han förekommer där på sidorna 58-61 med tillhörande rikliga illustrationer.

Citat två rubriker:

"RYSSLANDS VÄRSTE MÖRDARE?"

"Han lurade med sig dem till de ödsliga kloakerna, där han plötsligt attackerade dem."

Pichushkin levde ett ordinärt liv. Han hade fast arbete och bodde tillsammans med sin mor och en yngre syster i Moskva. Han kände sig dock missnöjd med sitt liv och kände sig oälskad. Han största intresse var att mörda och hoppades på att kunna bli den värste någonsin som hade härjat i Ryssland. Pishushkin beundrade mycket Andrei Tjikatilo och helst av allt slå hans "rekord".

Ett citat i artikeln om Bitsevskijparken så att läsaren vet vad detta är för ett slags område:

"Bitsevskijparken i södra Moskva är enorm. Den är 22 kvadratkilometer stor, och omfattar skogsområden med älvar, träd och öppna marker. Runt parken bor tiotusentals människor i förfallna lägenhetskomplex som sträcker sig oändligt långt. Det här området i Moskva är ökänt för att vara ruffigt. Ibland kallas det för Tsjopa Mira vilket betyder ungefär världens rövhål."

Detta område var Pichushkins jaktmarker och han kände till detta gigantiska område lika bra som sin egen ficka. Han visste t. ex. vilka kloaker som folk sällan gick förbi. Att dumpa liken i kloakerna ansåg han var en "strålande" idé - vilket det i o f s var. Kloaksystemet var flera mil långt och betjänade hela södra Moskva som skulle ha tagit decennier att genomsöka noggrant. Den här parken gjorde han om till sin egen personliga kyrkogård.

Då utan någon anledning ändrade Pishushkin sig och beslöt sig för att dumpa kropparna i kloaksystemet så lämnade han dem i det fria. Troligtvis var orsaken att han ville berätta för omvärlden vad han höll på med samtidigt som han ville bli berömd.

Hans första offer var en gammal skolkamrat, Mikhail Odijtsjuk, som han trodde hade lust att vara med på hans mordorgie. När Pichushkin förstod att denne inte hade något som helst intresse av detta så mördade han honom istället. 2001 låg Pishushkin verkligen inte på latsidan. Då började hans mordorgie verkligen på allvar. Under tiden maj till juli detta år mördade han nio personer.

Slutet för Pishushkins "verksamhet" kom efter att han hade mördat 31-årige Nikolaj Vorobjev. Ingen verkar veta orsaken till varför Pishushkin blev gripen efter det här mordet.

Seriemördaren Alexander Pishushkins "valspråk" var, som jag också citerar, "Ett liv utan att döda är som ett liv utan att äta."

Han kom att bli dömd för 48 mord till livstids fängelse.

Idag vistas han på en högsäkerhetsanstalt på okänd ort och därifrån kommer han aldrig att lämna med livet i behåll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Pichushkin

Någon annan som har hört talats om denne ryske seriemördare tidigare?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-16 kl. 15:40.
Citera
2019-01-17, 01:29
  #2
Medlem
Aldrig hört talas om denna galning innan. Var riktigt intressant.
Citera
2019-01-17, 19:52
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polar Owl penal colony 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Aldrig hört talas om denna galning innan. Var riktigt intressant.

Detta skedde ändå i nutida Ryssland.

Hur många sådana här vidriga och hemska personer som Alexander Pichushkin kan det inte ha funnits i dåvarande Sovjetunionen? Som aldrig kom att bli kända i väst.

En mycket intressant artikel.

http://siberiantimes.com/other/other...have-his-baby/

Citat:

"Alexander Pichushkin, 42, is the worst serial killer to emerge in Russia since the end of Soviet times."

Enligt den här artikeln befann han sig den 22 juni 2016 här: "He now languishes inside 'impossible-to-escape' Polar Owl penal colony at Kharp village in the Arctic north of Siberia serving a life sentence from which he will never be released."

Det är verkligen tur att han begick alla sina grymma mord i ett land som Ryssland. Där kommer han aldrig mera att bli en fri man. En sådan här mycket farlig person skall naturligtvis hela livet ut hållas inlåst. Skall aldrig mera få möjlighet till att få utsätta andra människor för den stora fara han utgör.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-17 kl. 20:15.
Citera
2019-01-17, 21:08
  #4
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Vill minnas han kallade sig själv för "schackbrädes mördaren"
Han markerade varje mord på en schackbrädes ruta men han hann inte riktigt fram till sitt mål att markera alla 64.

Han stoppade även vodkaflaskor i hålen i huvuden han slagit upp på liken, Även i ögonhålorna.

En minst sagt osympatisk man. Har sett några dokumentärer om denna stolle på youtube, Finns ett par bra där att söka upp för den som vill veta mer.
Finns videos från rekonstruktionerna han genomförde med polis i de flesta av dessa dokumentärer, Iskall människa. Han berättar om morden och grymheterna på samma sätt vi andra diskuterar dagens arbete över en kopp kaffe när vi kommer hem. Fullkomligt empatilös (doh!) och kall. Ett tvättäkta monster.
__________________
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2019-01-17 kl. 21:12.
Citera
2019-01-17, 22:07
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intervju med Pichushkin.

Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Vill minnas han kallade sig själv för "schackbrädes mördaren"
Han markerade varje mord på en schackbrädes ruta men han hann inte riktigt fram till sitt mål att markera alla 64.


Han stoppade även vodkaflaskor i hålen i huvuden han slagit upp på liken, Även i ögonhålorna.

En minst sagt osympatisk man. Har sett några dokumentärer om denna stolle på youtube, Finns ett par bra där att söka upp för den som vill veta mer.
Finns videos från rekonstruktionerna han genomförde med polis i de flesta av dessa dokumentärer, Iskall människa. Han berättar om morden och grymheterna på samma sätt vi andra diskuterar dagens arbete över en kopp kaffe när vi kommer hem. Fullkomligt empatilös (doh!) och kall. Ett tvättäkta monster.

Det är helt riktigt.

Hade han fått fortsätta så hade nog Pichushkin kunnat ha fyllt två schackbräden.

Här är Confessions of a Chess Killer del 1 utlagt på Youtube den 23 december 2008. Seriemördaren sitter och äter smörgås i godan ro medans han berättar om alla sina mord. Rör honom inte det minsta.

Endast tre personer kom att överleva attackerna från The Bitsa Park Maniac.

https://www.youtube.com/watch?v=4NdQIQ-gEQE

I slutet på nedanstående video talar Pishushkin själv från fängelset. Tyvärr endast på ryska men man får se hur detta monster levde och bodde den 27 september 2014.

https://www.youtube.com/watch?v=3UNkV7vPXx8
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-17 kl. 22:41.
Citera
2019-01-18, 15:50
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aleksandr Pichushkin alias The Chess Board Killer.

Alexander (rysk stavning Aleksandr) Pichushkin bodde tillsammans med sin mor och en yngre halvsyster inte långt från den norra delen av Bitsevskijparken.

Halvsystern, Katya, bodde där tillsammans med sin make och deras son. Det måste ha varit ganska trångt i lägenheten med fyra vuxna och ett barn boende där.

Ryska seriemördare blir sällan lika kända som de amerikanska. Ett undantag är Andrei Tjikatilo. Troligtvis beroende på att nästan alla förstår engelska medans få förstår ryska som är ett svårt språk för en utlänning. Ryska namn är vare sig lätta att stava eller att uttala.

Ytterligare information om The Chess Board Killer:

https://serialkillersinfo.com/alexan...sboard-killer/

Citat från artikeln:

“This first murder, it’s like first love, it’s unforgettable.”

Hans sista offer var Marina Moskalyova. Hon hade skrivit ett meddelande till sin son med namnet på den person som hon skulle träffa.

Nu får monstret sitta i sin ensamcell och drömma om Bitsevskijparken och alla mord som han begick där. De första 15 åren skall han tillbringa i ensamcell.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-18 kl. 16:02.
Citera
2020-07-23, 14:25
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel om Alexander Pitjusjkin (Pichushkin).

I tidskriften HISTORISKA BROTT & mysterier, # 6/2020, tas denne seriemördare upp.

Återfinns på sidorna 62-65 publicerad tillsammans med en del foton varav några av dem jag inte sett tidigare.

Citat rubriker:

"Alexander Pitjuskin Rysslands värste seriemördare?"

"Schackmördaren från Moskva."

Citat i början av artikeln:

"Med isande kyla lurade han med sina offer, överföll dem bakifrån och kilade fast en vodkaflaska i offrens spräckta skallar innan han omärkt lämnade mordplatserna i Bitsevskijparken. När polisen kom Alexander Pitjusjkin på spåren chockade han dem genom att berätta att han hade planert att mörda 64 människor - en för varje ruta på ett schackbräde..."

Så här står det bl. a. i slutet av artikeln: "De första 15 åren satt han i isolering. Pitjusjkin sitter idag på en högsäkerhetsanstalt på okänd plats." Betyder det att han inte längre sitter isolerad även om 15 år inte har gått sedan han greps och dömdes?

Tänk om Alexander hade levat och verkat i Sverige i stället? Vad hade då hänt med honom? Vad hade han kunnat fått för ett straff? Hade han kunnat bli en ny "Yx-Johan"?

Publicerat den 31 maj 2019:

https://www.youtube.com/watch?v=ZGDjTe_zQYQ
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-23 kl. 14:50.
Citera
2020-07-27, 09:40
  #8
Medlem
MissDecibellas avatar
Jag vill gärna tro att jag har hyfsad koll på just seriemördare då jag dagligen lyssnar på poddar om just seriemördare & ”true crime”..🕵🏼‍♂️

Men denna galningen har jag då helt missat..🤔

Möjligt att jag lägger in ett önskemål till tjejerna från amerikanska podden ”Morbid” om att ta upp detta fallet, dom är fantastiska att lyssna på inom just denna genren 🙂

Tack för ”tips” (även om det var ett hemskt sådant)..!
Citera
2020-07-27, 15:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Jag vill gärna tro att jag har hyfsad koll på just seriemördare då jag dagligen lyssnar på poddar om just seriemördare & ”true crime”..🕵🏼‍♂️

Men denna galningen har jag då helt missat..🤔

Möjligt att jag lägger in ett önskemål till tjejerna från amerikanska podden ”Morbid” om att ta upp detta fallet, dom är fantastiska att lyssna på inom just denna genren 🙂

Tack för ”tips” (även om det var ett hemskt sådant)..!

Så fort det inte är någon från USA eller England går det mesta förbi. Är ju större i media många gånger när något händer i USA än i Sverige
Citera
2020-07-27, 16:25
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det ryska språket.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Jag vill gärna tro att jag har hyfsad koll på just seriemördare då jag dagligen lyssnar på poddar om just seriemördare & ”true crime”..🕵🏼‍♂️

Men denna galningen har jag då helt missat..🤔

Möjligt att jag lägger in ett önskemål till tjejerna från amerikanska podden ”Morbid” om att ta upp detta fallet, dom är fantastiska att lyssna på inom just denna genren 🙂

Tack för ”tips” (även om det var ett hemskt sådant)..!

Inte så konstigt.

Ryska seriemördare når mycket sällan den ryktbarhet som sina amerikanska "kollegor" - förutom Tjikatilo. Beror mycket på att få kan ryska utöver ryssarna själva. Dessutom är deras namn svåra att stava och svåra att uttala.

Lägg gärna in ett önskemål till tjejerna på den här podden att de tar upp detta monster som härjade i Moskva under hela 14 års tid.
Citera
2020-12-01, 20:19
  #11
Medlem
R170s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

I slutet på nedanstående video talar Pishushkin själv från fängelset. Tyvärr endast på ryska men man får se hur detta monster levde och bodde den 27 september 2014.
https://www.youtube.com/watch?v=3UNkV7vPXx8
Slå på texten på svenska
Citera
2020-12-01, 20:24
  #12
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I tidskriften HISTORISKA BROTT & mysterier, # 6/2020, tas denne seriemördare upp.

Återfinns på sidorna 62-65 publicerad tillsammans med en del foton varav några av dem jag inte sett tidigare.

Citat rubriker:

"Alexander Pitjuskin Rysslands värste seriemördare?"

"Schackmördaren från Moskva."

Citat i början av artikeln:

"Med isande kyla lurade han med sina offer, överföll dem bakifrån och kilade fast en vodkaflaska i offrens spräckta skallar innan han omärkt lämnade mordplatserna i Bitsevskijparken. När polisen kom Alexander Pitjusjkin på spåren chockade han dem genom att berätta att han hade planert att mörda 64 människor - en för varje ruta på ett schackbräde..."

Så här står det bl. a. i slutet av artikeln: "De första 15 åren satt han i isolering. Pitjusjkin sitter idag på en högsäkerhetsanstalt på okänd plats." Betyder det att han inte längre sitter isolerad även om 15 år inte har gått sedan han greps och dömdes?

Tänk om Alexander hade levat och verkat i Sverige i stället? Vad hade då hänt med honom? Vad hade han kunnat fått för ett straff? Hade han kunnat bli en ny "Yx-Johan"?

Publicerat den 31 maj 2019:

https://www.youtube.com/watch?v=ZGDjTe_zQYQ

Jag har sett någon dokumentär om ryska maxfängelser. Så nära helvetet man kan komma utan att tortera någon fysiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback