Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 14:00
  #1
Medlem
pdLs avatar
Har nyligen installerat en Electrolux varmluftsugn med glashäll i hemmet, och jämfört med den jag hade tidigare låter den bra mycket mer pga. en fläkt som sitter under glashällen (alltså inte själva varmluftsfläkten). Tänkte kolla ifall det är någon här som vågat sig på konststycket att koppla ur "kylfläkten" helt och hållet från sin ugn, och i så fall hur det blev efteråt? Inser ju att det sitter där av säkerhetsskäl, men tänker att det kanske också bara är en extrem åtgärd från deras sida som faktiskt hade funkat att vara utan också. Erfarenheter uppskattas!
Citera
2019-01-16, 14:22
  #2
Medlem
paerras avatar
Elektroniken behöver nog sin kylning. Men visst, det går nog ett tag men livslängden lär bli kortare
Citera
2019-01-16, 17:34
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
En polare skulle kasta sin gamla spis så jag tog hand om den och gav till kära mor vars spis var lite rostig och ful. Den "nya" visade sig alltid surra när ugnen är på. Jag trodde det var det s.k. varmluftsläget (vilket jäkla ord, som om det vore kall luft annars i ugnar...) och tyckte det var konstigt att den inte hade något läge utan fläkt som det är på min egen spis. Hittade bruksanvisning på nätet och tydligen var det inte alls någon "varmluftsugn" utan fläkten är till för att blåsa sval rumsluft mellan ugnsluckans glas och det yttre skyddsglaset. En barnsäkerhetsgrej för att ytterglaset inte ska vara så varmt att man bränner sig på det. Jag har aldrig känt att det har varit någon nämnvärd riskfaktor så är det bara till det kunde man ju gott koppla ur fläkten, särskilt om man inte har några småbarn.

Jag har ju spis med ugn och glashäll och den behöver ingen fläkt för elektronikens skull men är det verkligen till det så känns det dumt att koppla ur den.
Citera
2019-01-17, 20:06
  #4
Medlem
woofers avatar
I min induktionshäll sitter det en fläkt. Det är relativt varm luft som blåses ut så den skulle nog gå ganska varm utan fläkt. Elektrolytkondensatorer som finns i merparten av all elektronik gillar inte värme. Finns olika klassningar men många är bara specade för 85 grader innan livslängden börjar sjunka exponentiellt. Jag tror att fläkten sitter där av god anledning, jag skulle inte kopplat ur den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback