Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 11:30
  #1
Medlem
Är det bara jag som tycker att dagens intervjuare ställer dummare och dummare frågor för varje dag som går?

Vet inte vad gränsen går längre men frågor som "Söker du något annat jobb just nu?" när man är arbetslös och har inga pengar.

Såklart söker folk jobb hela tiden och vad hade de föreställt sig? Sitta hemma och söker jobb bara på just den här arbetsplatsen, rullar tummarna tills man får svar om man får jobb?

Att man bara söker arbete hos just dem? Och dummare fråga kunde också vara: "Vilka andra företag söker du jobb hos?".

Som att jag ska nämna ut namn på dessa företag... Ganska logiskt.

Är de ute efter att få en ur balans eller vad är det frågan om? Förväntar de mig att jag ska köra genom scriptade svar som:

"Jag har några andra intervjuer på gång men er arbetsplats är den mest intressanta just nu" ?

och hur hade de reagerat om man istället hade svarat:

"Jag föredrar att fokusera på detta till 100 % och se vart det leder, om ingenting händer så får jag söka mig vidare"

Antagligen hade man inte fått jobbet.

Då kan de lika gärna anställa en robot om det är dessa typen av svar som de förväntar sig. Är det väldigt ofta intervjuarna ställer dessa "trick questions" ?

Vilka andra knepiga frågor brukar de fråga och som man ska se upp för - speciellt här i Sverige (svensk arbetsmarknad) ?
Citera
2019-01-16, 11:44
  #2
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Är det bara jag som tycker att dagens intervjuare ställer dummare och dummare frågor för varje dag som går?

Vet inte vad gränsen går längre men frågor som "Söker du något annat jobb just nu?" när man är arbetslös och har inga pengar.

Såklart söker folk jobb hela tiden och vad hade de föreställt sig? Sitta hemma och söker jobb bara på just den här arbetsplatsen, rullar tummarna tills man får svar om man får jobb?

Att man bara söker arbete hos just dem? Och dummare fråga kunde också vara: "Vilka andra företag söker du jobb hos?".

Som att jag ska nämna ut namn på dessa företag... Ganska logiskt.

Är de ute efter att få en ur balans eller vad är det frågan om? Förväntar de mig att jag ska köra genom scriptade svar som:

"Jag har några andra intervjuer på gång men er arbetsplats är den mest intressanta just nu" ?

och hur hade de reagerat om man istället hade svarat:

"Jag föredrar att fokusera på detta till 100 % och se vart det leder, om ingenting händer så får jag söka mig vidare"

Antagligen hade man inte fått jobbet.

Då kan de lika gärna anställa en robot om det är dessa typen av svar som de förväntar sig. Är det väldigt ofta intervjuarna ställer dessa "trick questions" ?

Vilka andra knepiga frågor brukar de fråga och som man ska se upp för - speciellt här i Sverige (svensk arbetsmarknad) ?

Så länge jag inte har en intervju inplanerad eller ha haft en så svarar jag nej.
Däremot har varit i läget där jag ha flera intervjuer inplanerade och då svarat ja och då har vi pratat tidshorisonten så jag skulle kunna jämför erbjudandena från de olika företagen.
Vilka andra företag jag sökt på tror jag inte har efterfrågats, eller så har jag bara sagt att jag avböjer att svara på det.

Men då var jag inte arbetslös och kunde tacka nej till alla erbjudande om jag ville. Har universitetsutbildning.
Citera
2019-01-16, 12:13
  #3
Medlem
AX64s avatar
Vet man att man är attraktiv, dvs. i överläge, så säger man absolut att man har andra krokar ute. Är man osäker så är det bättre att inte yppa något. Detta är förresten en fråga som intervjuare egentligen inte ska ställa då det inte är relevant i sammanhanget - lika lite som t.ex. din BH-storlek eller hudfärg på din sambo.
Citera
2019-01-16, 12:19
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Är det bara jag som tycker att dagens intervjuare ställer dummare och dummare frågor för varje dag som går?

Vet inte vad gränsen går längre men frågor som "Söker du något annat jobb just nu?" när man är arbetslös och har inga pengar.

Såklart söker folk jobb hela tiden och vad hade de föreställt sig? Sitta hemma och söker jobb bara på just den här arbetsplatsen, rullar tummarna tills man får svar om man får jobb?

Att man bara söker arbete hos just dem? Och dummare fråga kunde också vara: "Vilka andra företag söker du jobb hos?".

Som att jag ska nämna ut namn på dessa företag... Ganska logiskt.

Är de ute efter att få en ur balans eller vad är det frågan om? Förväntar de mig att jag ska köra genom scriptade svar som:

"Jag har några andra intervjuer på gång men er arbetsplats är den mest intressanta just nu" ?

och hur hade de reagerat om man istället hade svarat:

"Jag föredrar att fokusera på detta till 100 % och se vart det leder, om ingenting händer så får jag söka mig vidare"

Antagligen hade man inte fått jobbet.

Då kan de lika gärna anställa en robot om det är dessa typen av svar som de förväntar sig. Är det väldigt ofta intervjuarna ställer dessa "trick questions" ?

Vilka andra knepiga frågor brukar de fråga och som man ska se upp för - speciellt här i Sverige (svensk arbetsmarknad) ?

Se även: Asperger.

Frågorna du får ställs inte för innebörden i svaren du ger, utan för att se hur du beter dig i en intervjusituation och om du verkar vettig. Du ger ju exempel på vettiga svar på frågorna, men svaren är inte vettiga på grund av innehållet utan på grund av att du tänkt igenom vad det är dom vill höra och svarat det.

Du skulle bli förvånad över hur dåliga CVn folk skickar in, hur kassa dom är i intervjuer. Jag hade t.ex. en intervju med en kille som på frågan "Berätta lite om dig själv" svarade "Jag bor i Göteborg med min flickvän och min katt". Samma sak på alla frågor, han svarade kort och osäkert på allt jag frågade. Och den här tjänsten var för en kundfrontande tjänst som krävde stor social kompetens...

HR-frågorna som du pratar om handlar endast om att sortera bort dom största idioterna. Ingenting annat.
Citera
2019-01-16, 15:16
  #5
Medlem
Kanske är omvänd psykologi av något slag... Intervjuaren förstår att den som söker uppfattar frågan som dum och vill se hur reaktionen blir.
Citera
2019-01-16, 15:25
  #6
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Är det bara jag som tycker att dagens intervjuare ställer dummare och dummare frågor för varje dag som går?

Vet inte vad gränsen går längre men frågor som "Söker du något annat jobb just nu?" när man är arbetslös och har inga pengar.

Såklart söker folk jobb hela tiden och vad hade de föreställt sig? Sitta hemma och söker jobb bara på just den här arbetsplatsen, rullar tummarna tills man får svar om man får jobb?

Att man bara söker arbete hos just dem? Och dummare fråga kunde också vara: "Vilka andra företag söker du jobb hos?".

Som att jag ska nämna ut namn på dessa företag... Ganska logiskt.

Är de ute efter att få en ur balans eller vad är det frågan om? Förväntar de mig att jag ska köra genom scriptade svar som:

"Jag har några andra intervjuer på gång men er arbetsplats är den mest intressanta just nu" ?

och hur hade de reagerat om man istället hade svarat:

"Jag föredrar att fokusera på detta till 100 % och se vart det leder, om ingenting händer så får jag söka mig vidare"

Antagligen hade man inte fått jobbet.

Då kan de lika gärna anställa en robot om det är dessa typen av svar som de förväntar sig. Är det väldigt ofta intervjuarna ställer dessa "trick questions" ?

Vilka andra knepiga frågor brukar de fråga och som man ska se upp för - speciellt här i Sverige (svensk arbetsmarknad) ?


Personligen tycker jag inte det är en speciellt dum fråga. Jag tror inte de bryr sig speciellt mycket om svaret men som för mig så söker jag efter sommarjobb och har gått vidare till rekryteringsträffar/intervjuer på tre ställen nu. Jag har givetvis rangordnat dessa jobb efter vilka jag helst skulle vilja ha och om en av de jag helst vill ha, kan snabba på lite o ge mig ett besked, så underlättar det för mig så jag inte behöver tacka ja till ett av de "sämre" jobben bara för att de dröjde lite för länge.

Så frågan är nog att checka av lite om det brinner i knutarna och om personen söker just jobb inom den hr branschen eller om hen söker allt möjligt. Plus så är det ju alltid trevligt med lite mjuka frågor på intervjun för att "lära känna" kandidaten lite mer. Finns ju betydligt värre frågor att få på en intervju.
Citera
2019-01-18, 19:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag hade t.ex. en intervju med en kille som på frågan "Berätta lite om dig själv" svarade "Jag bor i Göteborg med min flickvän och min katt". Samma sak på alla frågor, han svarade kort och osäkert på allt jag frågade.


Jag är faktiskt lite nyfiken på hur man ska svara på den här frågan. Det är ju uppenbarligen en öppen-fråga.

Men vad är det för svar de vill man ska svara? Vad ska man gå in på? Personligheten? Hobby? Bakgrund?
Citera
2019-01-18, 19:43
  #8
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Har inte varit med om just den frågan, dock "Är du just nu involverad i någon annan rekryteringsprocess?" vilket jag ser som en legitim fråga.

Hade jag t.ex en intervju tidigare i veckan med ett annat företag, eller om jag ska på intervju nummer två hos ett annat företag så är det relevant information för båda parter.

Sätter lite press på företaget du är på intervju hos så de inte kan såsa runt och dra ut på sin process i all evighet, visar dessutom att din utbildning/erfarenhet är attraktiv på arbetsmarknaden.

Du kan ju självklart flika in den obligatoriska "Jag är intresserad av båda tjänsterna, dock främst av tjänsten hos <Insert företag du är på intervju hos>. Men får jag erbjudande om jobb från företag B så kommer jag ha svårt att tacka nej"
Citera
2019-01-18, 19:54
  #9
Medlem
Vilken nivå är jobbet på? Har de inte järnkoll på vad du gör just nu kan du ju alltid dra till med

Intervjuare: "Söker du något annat jobb just nu?"

Intervjuad: "Jag jobbar/pluggar för/som/hos/med random skit just nu men jag är alltid öppen för nya möjligheter som verkar intressanta och då såg jag detta jobb som väckte mitt intresse för att bla bla bla...."
Citera
2019-01-18, 22:54
  #10
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercu
Jag är faktiskt lite nyfiken på hur man ska svara på den här frågan. Det är ju uppenbarligen en öppen-fråga.

Men vad är det för svar de vill man ska svara? Vad ska man gå in på? Personligheten? Hobby? Bakgrund?

Berätta kort vem du är på ett personligt plan, summera kort vad du studerat, gå sen igenom vad du tagit med dig från dina senaste två-tre jobb som är relevant för den tjänsten du söker idag, förklara varför du sökte just det här jobbet på det här företaget och avsluta sen med varför arbetsgivaren bör anställa just dig.

"Jag bor idag i X tillsammans med min familj, jag gillar annars att bygga brädspel, resa och spela golf på fritiden.
För några år sedan studerade Y på högskolan eftersom jag hade ett intresse för IT, men jag hade ärligt talat inte så bra koll utan hamnade där lite av en slump.
Efter det jobbade jag som A innan jag växte ur rollen och sökte jobb som B. En dag sprang jag på annonsen för det här jobbet och sökte det då jag vill fördjupa mina kunskaper inom C och det verkar vara exakt det jag får göra i den här rollen.
Företaget verkar också intressant då ni erbjuder D, E och F vilket innebär att utvecklingsmöjligheterna är stora.
Jag har en gedigen erfarenhet inom G, har bred erfarenhet inom H och jag känner att jag passar som handen i handsken för den här rollen eftersom jag är duktig på I, J och K vilket den här rollen kräver. Och det är därför jag sitter här idag."

Man bör nog kapa ner vissa delar beroende på erfarenhet osv, plus att det där kanske är i längsta laget. Men nåt sånt hade i alla fall jag gett tummen upp för.

Men ännu viktigare än svaret i sig är hur du uppträder. Prata inte för fort, var avslappnad, känn av rummet om tex rekryteraren vill få en syl i vädret osv.
Citera
2019-01-19, 20:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Vet inte vad gränsen går längre men frågor som "Söker du något annat jobb just nu?" när man är arbetslös och har inga pengar.

Har i princip alltid fått denna fråga. Om jag varit i situationen att jag varit uppsagd (och nu alltså är under uppsägningstiden) så har jag i allmänhet varit öppen med detta. Och när jag fått denna fråga så har svaret varit typ "jag söker naturligtvis flera olika passande jobb i detta läge, om ni ställer frågan för att ni undrar hur bråttom det är att bestämma sig så har jag inget avtal framför mig som jag behöver bestämma mig för den närmaste veckan, så jag tror båda parter kan fundera igenom detta i ett par dagar...". Dvs inte lova att man är exklusiv i någon lång tid framför sig. En vecka är inte mycket då de flesta vill hinna kalla till en andra intervju etc., samtidigt inte försöka pressa för hårt eller oseriöst.

Citat:
Såklart söker folk jobb hela tiden och vad hade de föreställt sig? Sitta hemma och söker jobb bara på just den här arbetsplatsen, rullar tummarna tills man får svar om man får jobb?

Har hört från vissa bekanta som varit väldigt "loja" i svar på denna fråga att då kan rekryteringsprocessen plötsligt dra ut väldigt. Om kandidaten ger intryck av att inte söka något annat så kan man ju spendera en månad extra med att jämföra honom (och hans löneanspråk) med andra ansökningar som trillar in...

Citat:
Och dummare fråga kunde också vara: "Vilka andra företag söker du jobb hos?".

Har jag däremot aldrig varit med om.

Citat:
Är de ute efter att få en ur balans eller vad är det frågan om? Förväntar de mig att jag ska köra genom scriptade svar som:
"Jag har några andra intervjuer på gång men er arbetsplats är den mest intressanta just nu" ?

De kan vara genuint ute efter hur bråttom det är för dem att bestämma sig för att anställa dig eller inte, och hur lång tid de alltså har på sig att vela (hitta någon bättre/billigare) samtidigt som de inte vill bränna dig ifall du plötsligt skulle skriva på för någon annan och det sedan inte kommer någon bättre ansökan in.

Citat:
och hur hade de reagerat om man istället hade svarat:

"Jag föredrar att fokusera på detta till 100 % och se vart det leder, om ingenting händer så får jag söka mig vidare"

Du vill inte ge dem _helt_ fritt spelrum, då de i sådana fall kan ta chansen att hålla dig som plan B ganska länge medans de kollar vad annat som finns på marknaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback