Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-16, 10:08
  #1
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag är väldigt less på att jobba i en gammal förfallen fabrik utan något som helst naturligt ljus från ett fönster och kass belysning. Jag vet att jag har blivit smått deprimerad pga det här efter 4 år. Det är inte mycket bättre än att sitta i fängelse även om jag aldrig gjort det. Arbetsmiljön är verkligen under all kritik. Sen när jag kommer hem så är det kolsvart ute. Visst jag kan gå ut en kvart under arbetstid utan att något händer, för det finns ingen produktionschef på mitt jobb eller någon som tittar till mig men bara tanken att man måste gå in igen får mig att vilja sluta jobba och leva på bidrag.

Den enda nackdelen är att jag inte har nåt körkort eller utbildning och då kanske de flesta säger "som du sår får du skörda" Jag har råd att ta körkort men måste bara hitta viljan och motivationen. Det borde väl finnas något utomhusyrke där det inte krävs någon vidare utbildning. Utomhusyrken utan krav på körkort känns dock ganska svårt att få tag i.
Citera
2019-01-16, 10:10
  #2
Medlem
Bizmarcks avatar
Nåt jävla vägarbete av nåt slag. Lägga asfalt, vara flaggvakt osv...
Fy fan, förresten.
Citera
2019-01-16, 10:13
  #3
Medlem
Körkort är nog tyvärr ett krav, men när du har det så börjar du söka jobb inom mark och anläggning. Jag jobbade på lager och produktion när jag fick chansen att börja med asfalt för 10 år sen. Vill absolut inte tillbaka, nu är man utomhus hela dagarna och kommer till nya platser jämt. Helt klart värt det. Kan vara svårt att komma in i branschen, men krävs ingen utbildning.
Citera
2019-01-16, 10:21
  #4
Medlem
Järnvägen, hårt arbete. Iallafall som Bantekniker.
Citera
2019-01-16, 10:23
  #5
Medlem
Europes avatar
Det finns en lång rad olika områden, som skogsarbete, fiske, jordbruk, trädgårdsodling, byggarbete, mark och anläggning, parkarbete o.s.v. En del kan kräva utbildning, men speciellt kräver de i regel att man har körkort. I vissa fall gärna mer än endast B-körkort.

Jag har själv börjat se mig om efter liknande jobb. En del skulle kanske gå att få, men de kräver att jag på gamla dar skaffar mig körkort. Min plan är att skaffa det i år. Notera att jag inte nödvändigtvis letar efter heltidsarbete utomhus, utan snarare kollar efter jobb där jag skulle få arbeta mer på egen hand och t.o.m. ha en viss frihet att lägga upp arbetet själv, men just för sådana arbeten är körkort ett grundläggande krav. Märkligt att jag aldrig har känt mig tvingad att skaffa det tidigare, men jag antar att det hänger ihop med att ha levt hela mitt liv i Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Europe 2019-01-16 kl. 10:26.
Citera
2019-01-16, 10:32
  #6
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag är väldigt less på att jobba i en gammal förfallen fabrik utan något som helst naturligt ljus från ett fönster och kass belysning. Jag vet att jag har blivit smått deprimerad pga det här efter 4 år. Det är inte mycket bättre än att sitta i fängelse även om jag aldrig gjort det. Arbetsmiljön är verkligen under all kritik. Sen när jag kommer hem så är det kolsvart ute. Visst jag kan gå ut en kvart under arbetstid utan att något händer, för det finns ingen produktionschef på mitt jobb eller någon som tittar till mig men bara tanken att man måste gå in igen får mig att vilja sluta jobba och leva på bidrag.

Den enda nackdelen är att jag inte har nåt körkort eller utbildning och då kanske de flesta säger "som du sår får du skörda" Jag har råd att ta körkort men måste bara hitta viljan och motivationen. Det borde väl finnas något utomhusyrke där det inte krävs någon vidare utbildning. Utomhusyrken utan krav på körkort känns dock ganska svårt att få tag i.
Börja jobba deltid. 20 timmar i veckan räcker nog för att överleva om du försöker sköta ekonomin.
Fritiden är nog värd mer än pengarna.
Citera
2019-01-16, 10:35
  #7
Medlem
Kyrkogårdsvaktmästare kanske? Där kör man ofta mindre fordon som inte kräver körkort. Men de ser kanske helst att man har körkort.
Citera
2019-01-16, 10:41
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag är väldigt less på att jobba i en gammal förfallen fabrik utan något som helst naturligt ljus från ett fönster och kass belysning. Jag vet att jag har blivit smått deprimerad pga det här efter 4 år. Det är inte mycket bättre än att sitta i fängelse även om jag aldrig gjort det. Arbetsmiljön är verkligen under all kritik. Sen när jag kommer hem så är det kolsvart ute. Visst jag kan gå ut en kvart under arbetstid utan att något händer, för det finns ingen produktionschef på mitt jobb eller någon som tittar till mig men bara tanken att man måste gå in igen får mig att vilja sluta jobba och leva på bidrag.

Den enda nackdelen är att jag inte har nåt körkort eller utbildning och då kanske de flesta säger "som du sår får du skörda" Jag har råd att ta körkort men måste bara hitta viljan och motivationen. Det borde väl finnas något utomhusyrke där det inte krävs någon vidare utbildning. Utomhusyrken utan krav på körkort känns dock ganska svårt att få tag i.

Arborist verkar ha bra framtidsutsikter men det krävs väl lite utbildning.
Citera
2019-01-16, 10:50
  #9
Medlem
Ta körkort då så kan ditt nya liv börja. Plåtslagare är ett val också.
Citera
2019-01-16, 12:05
  #10
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eson001
Järnvägen, hårt arbete. Iallafall som Bantekniker.
Bangårdsoperatörer är det inga krav på körkort. Du får en cirka sex månader lång internutbildning. Green cargo utbildar i Hallsberg och i Borlänge har jag för mig. Det råder en jävla brist på folk i branschen.
Citera
2019-01-16, 12:45
  #11
Medlem
dricksprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag är väldigt less på att jobba i en gammal förfallen fabrik utan något som helst naturligt ljus från ett fönster och kass belysning. Jag vet att jag har blivit smått deprimerad pga det här efter 4 år. Det är inte mycket bättre än att sitta i fängelse även om jag aldrig gjort det. Arbetsmiljön är verkligen under all kritik. Sen när jag kommer hem så är det kolsvart ute. Visst jag kan gå ut en kvart under arbetstid utan att något händer, för det finns ingen produktionschef på mitt jobb eller någon som tittar till mig men bara tanken att man måste gå in igen får mig att vilja sluta jobba och leva på bidrag.

Den enda nackdelen är att jag inte har nåt körkort eller utbildning och då kanske de flesta säger "som du sår får du skörda" Jag har råd att ta körkort men måste bara hitta viljan och motivationen. Det borde väl finnas något utomhusyrke där det inte krävs någon vidare utbildning. Utomhusyrken utan krav på körkort känns dock ganska svårt att få tag i.


Golfbana!!! www.sgariks.se finns det platsannonser.
Citera
2019-01-16, 13:43
  #12
Medlem
Det är inte speciellt roligt i längden att konstant vara utsatt för alla element så som värme, kyla, regn, snö och blåst. Tänk dig själv att arbeta utomhus dag ut och dag in när det är 30+ i skuggan och solen steker. Då mår du inte bra öven om du dricker mycket, speciellt om du arbetar med något fysiskt krävande. Samma när det är någon enstaka plusgrad, blåser och regnar eller när det är minusgrader och blåser. Då skulle du göra vad som helst för att få ditt gamla jobb tillbaka. 3-4 månader per år är det helt okej att arbeta utomhus, men resterande månader är ett helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback