Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 09:11
  #1
Medlem
Hur skall man välja husläkare? På Vårdcentralen får man en lista med namn men hur kollar man upp dom? Man skulle vilja veta hur erfarna dom är, om dom har några speciella inriktningar och om dom eventuellt blivit anmälda eller fått någon sorts reprimand. Som det är nu kan man hamna hos en läkare från MENA-land som gått något sorts snabbspår för att få svensk legitimation.

Jag har försökt Googla namnen på min Vårdcentral och trots att nästan alla har konstiga namn verkar det omöjligt att en se vem som är läkare. Finns det inget register över svenska läkare där man få reda på vilka de är?
Citera
2019-01-16, 10:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasseiudon
Hur skall man välja husläkare? På Vårdcentralen får man en lista med namn men hur kollar man upp dom? Man skulle vilja veta hur erfarna dom är, om dom har några speciella inriktningar och om dom eventuellt blivit anmälda eller fått någon sorts reprimand. Som det är nu kan man hamna hos en läkare från MENA-land som gått något sorts snabbspår för att få svensk legitimation.

Jag har försökt Googla namnen på min Vårdcentral och trots att nästan alla har konstiga namn verkar det omöjligt att en se vem som är läkare. Finns det inget register över svenska läkare där man få reda på vilka de är?

Nej.
Eftersom du låter så orolig så föreslår jag att du ringer din VC. Prata med den uppringande sjukskötetskan så får du tips på vilken som möter din personlighet och förväntningar bäst.

Men att öppna upp konversationen med något rassistsnyft kommer inte vara dig till gagn. Lycka till.
Citera
2019-01-16, 13:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasseiudon
Hur skall man välja husläkare? På Vårdcentralen får man en lista med namn men hur kollar man upp dom? Man skulle vilja veta hur erfarna dom är, om dom har några speciella inriktningar och om dom eventuellt blivit anmälda eller fått någon sorts reprimand. Som det är nu kan man hamna hos en läkare från MENA-land som gått något sorts snabbspår för att få svensk legitimation.

Jag har försökt Googla namnen på min Vårdcentral och trots att nästan alla har konstiga namn verkar det omöjligt att en se vem som är läkare. Finns det inget register över svenska läkare där man få reda på vilka de är?
Vill du betala för det kan du ju alltid söka på https://www.lexbase.se/lakare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback