Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-07-29, 17:19
  #25
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det märkte jag inte direkt av. Bodde där nyss.

Förvisso i utkanten av distriket, i sydvästra delen, och kanske inte vandrade jättemycket österut men kände inte att det kändes skumt alls.
Inte lika prydligt som kringliggande områden kanske, men inte direkt sunkigt.
Du verkar ju helt lost... Du kan omöjligt bott i whitechapel.
Araber, pakistanier och negrer svartare än kol flanerar runt bland all dekadens och smuts.
Citera
2019-07-30, 18:50
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Du verkar ju helt lost... Du kan omöjligt bott i whitechapel.
Araber, pakistanier och negrer svartare än kol flanerar runt bland all dekadens och smuts.
Jodå, bodde på ett hostel på Dock Street.
Var bara där i 4 dagar, så jag ju lätt ha missat mycket av den stereotypiska stämningen, men det va knappast så att jag reagerade på att nåt va ovanligt sunkigt.
Gick på en av pubarna i närheten och tyckte den va helt okej, inte sämre än nån av de andra pubarna jag besökte i finare stadsdelar.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-07-30 kl. 18:55.
Citera
2019-07-31, 19:00
  #27
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Du verkar ju helt lost... Du kan omöjligt bott i whitechapel.
Araber, pakistanier och negrer svartare än kol flanerar runt bland all dekadens och smuts.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jodå, bodde på ett hostel på Dock Street.
Var bara där i 4 dagar, så jag ju lätt ha missat mycket av den stereotypiska stämningen, men det va knappast så att jag reagerade på att nåt va ovanligt sunkigt.
Gick på en av pubarna i närheten och tyckte den va helt okej, inte sämre än nån av de andra pubarna jag besökte i finare stadsdelar.

"Problemet" när man pratar om Whitechapel är att det är lite diffusa gränser då det sunkiga Whitechapel minskar allteftersom nybyggda hus poppar upp i de närliggande områden. Aldegate i väst, Wapping och st Katharines dock i syd och området kring brick lane norr är ju fräscha ställen. Så man kan tekniskt sett vara i Whitechapel men vara i en del som i praktiken är Aldegate.

Så du hittar definitivt riktigt sunkiga pubar i Whitechapel (runt stationen och mot Shadwell-hållet) men går du för långt syd/väst hamnar du snarare på fräscha vinbarer.
Citera
2019-07-31, 19:12
  #28
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolennart
Åk så långt norr du kan och välj vilken pub somhelst
Böjd att hålla med om det är genuint sunk som eftersträvas. Har hängt mycket i Barnet och Cockfosters, och varken turister eller hipsters har hittat dit. Ännu
Citera
2020-05-10, 19:09
  #29
Medlem
Ursäkta lite sent svar och nu är pubarna stängda pga Corona. Men jag gillar detta ämne och har i alla fall ett par bra tips för framtida resenärer. Även i hyfsat centrala London går det att hitta fantastiska "sunkpubar". D v s riktiga pubar med locals och mycket patina..och som kanske är lite "rough around the edges"...

När du tröttnat på Portobello Road och allt folk. Traska en smula västerut till The Stewart Arms
26 Norland Rd, London W11 4TR.

Eller när du tröttnat på att vara kulturell i Bloomsbury, vandra lite norr mot Kings Cross. Ett besök på McGlynns Freehouse rekommenderas varmt, 1-5 Whidborne St, London WC1H 8ET. I närheten ligger även The Dolphin, 47 Tonbridge St, London WC1H 9DW som även den är en sk. riktig pub.

För den som är lite mer vågad av sig kan nämnas dessa två:
The Tarmon Free House som ligger lite längre upp mellan Kings Cross och Islington. 43 Caledonian Rd, Islington, London N1 1ED. Eller the Cock Tavern som ligger i Somers Town, d v s mellan St Pancras och Camden Town. 23 Phoenix Rd, London NW1 1HB

Det blir en pubrunda att minnas!

Enjoy!
JCagney
Citera
2020-05-10, 19:42
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JCagney
Ursäkta lite sent svar och nu är pubarna stängda pga Corona. Men jag gillar detta ämne och har i alla fall ett par bra tips för framtida resenärer. Även i hyfsat centrala London går det att hitta fantastiska "sunkpubar". D v s riktiga pubar med locals och mycket patina..och som kanske är lite "rough around the edges"...

När du tröttnat på Portobello Road och allt folk. Traska en smula västerut till The Stewart Arms
26 Norland Rd, London W11 4TR.

Eller när du tröttnat på att vara kulturell i Bloomsbury, vandra lite norr mot Kings Cross. Ett besök på McGlynns Freehouse rekommenderas varmt, 1-5 Whidborne St, London WC1H 8ET. I närheten ligger även The Dolphin, 47 Tonbridge St, London WC1H 9DW som även den är en sk. riktig pub.

För den som är lite mer vågad av sig kan nämnas dessa två:
The Tarmon Free House som ligger lite längre upp mellan Kings Cross och Islington. 43 Caledonian Rd, Islington, London N1 1ED. Eller the Cock Tavern som ligger i Somers Town, d v s mellan St Pancras och Camden Town. 23 Phoenix Rd, London NW1 1HB

Det blir en pubrunda att minnas!

Enjoy!
JCagney

Spännande att detta var ditt första inlägg, men det är ett uppskattat sådant! Sitter och väntar på att gränser öppnas och flyg kommer igång så man kan åka till London igen. Då ska jag göra mitt bästa för att utvärdera din lista på plats!
Citera
2020-05-11, 15:27
  #31
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Du verkar ju helt lost... Du kan omöjligt bott i whitechapel.
Araber, pakistanier och negrer svartare än kol flanerar runt bland all dekadens och smuts.
Minns (möjligen fel, kan förväxla med annan stadsdel) att omedelbart utanför overground-stationen var det som en bazar i mellanöstern, niqabs och burkor och en massa stånd med krimskrams. En enorm moské på andra sidan gatan. Såg inte till en enda västerlänning trots full 360, tills en kritvit icecream-man kom cyklande med sin klocka, helt malplacerad

Gick några kvarter högerut från stationen och hittade en riktig sunkpärla: The White Heart.

Utan tvivel sunkigast i min bok: Molly's Bar i Arnos Grove. Hemskt
Citera
2020-05-12, 14:02
  #32
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCagney
Ursäkta lite sent svar och nu är pubarna stängda pga Corona. Men jag gillar detta ämne och har i alla fall ett par bra tips för framtida resenärer. Även i hyfsat centrala London går det att hitta fantastiska "sunkpubar". D v s riktiga pubar med locals och mycket patina..och som kanske är lite "rough around the edges"...

När du tröttnat på Portobello Road och allt folk. Traska en smula västerut till The Stewart Arms
26 Norland Rd, London W11 4TR.

Eller när du tröttnat på att vara kulturell i Bloomsbury, vandra lite norr mot Kings Cross. Ett besök på McGlynns Freehouse rekommenderas varmt, 1-5 Whidborne St, London WC1H 8ET. I närheten ligger även The Dolphin, 47 Tonbridge St, London WC1H 9DW som även den är en sk. riktig pub.

För den som är lite mer vågad av sig kan nämnas dessa två:
The Tarmon Free House som ligger lite längre upp mellan Kings Cross och Islington. 43 Caledonian Rd, Islington, London N1 1ED. Eller the Cock Tavern som ligger i Somers Town, d v s mellan St Pancras och Camden Town. 23 Phoenix Rd, London NW1 1HB

Det blir en pubrunda att minnas!

Enjoy!
JCagney

Haha, brukade behöva åka till London en gång i månaden för några år sedan för jobbet. Kontoret låg nära Cock Tavern, och det såg sannerligen sunkigt ut. Roligt att du tipsade om just den. Gick aldrig in själv, brukade hänga varje lunch och kväll på Somers Town Coffee House, som lite förbryllande är en pub. Inte alls sunkigt så ingen rekommendation för denna tråden, men ovanligt bra pub-käk.

Annars tror jag du hittar sunkigare pubbar utanför stadskärnan. Såg ett par i ealing som såg rätt sunkiga ut. Vill du ha äkta sunk hade jag dock inte bemödat med london, lätt att du spenderar mer tid i tuben fram och tillbaka mellan ställena än i själva pubbarna om du vill få in flera känns det som.

Sunkigaste jag varit i var i Carlisle - säkerhetsvakt utanför typ kl 4 på eftermiddagen, vilket är ovanligt, och karaktärerna där inne var.. intressanta.
Citera
2020-07-07, 11:39
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Spännande att detta var ditt första inlägg, men det är ett uppskattat sådant! Sitter och väntar på att gränser öppnas och flyg kommer igång så man kan åka till London igen. Då ska jag göra mitt bästa för att utvärdera din lista på plats!

Kul att det var uppskattat! Ser fram emot rapport!
// JC
Citera
2020-07-07, 11:58
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Haha, brukade behöva åka till London en gång i månaden för några år sedan för jobbet. Kontoret låg nära Cock Tavern, och det såg sannerligen sunkigt ut. Roligt att du tipsade om just den. Gick aldrig in själv, brukade hänga varje lunch och kväll på Somers Town Coffee House, som lite förbryllande är en pub. Inte alls sunkigt så ingen rekommendation för denna tråden, men ovanligt bra pub-käk.

Annars tror jag du hittar sunkigare pubbar utanför stadskärnan. Såg ett par i ealing som såg rätt sunkiga ut. Vill du ha äkta sunk hade jag dock inte bemödat med london, lätt att du spenderar mer tid i tuben fram och tillbaka mellan ställena än i själva pubbarna om du vill få in flera känns det som.

Sunkigaste jag varit i var i Carlisle - säkerhetsvakt utanför typ kl 4 på eftermiddagen, vilket är ovanligt, och karaktärerna där inne var.. intressanta.

Det är en liten värld ibland!

Från Somers Coffee House, som precis som du säger har ett något missvisande namn, till the Cock Tavern är det max 2 minuter att gå, men en ändå en helt annan värld. Det ovanliga med London är att du har sk Council Houses/Estates i extremt centrala och attraktiva lägen och det är där man kan hitta pubar av denna typ. De som traditionellt har bott i dessa områden har levt sina liv på dessa pubar (inkl. dop, förlovningsfester, bröllop, begravningar), folk känner varandra i generationer, och kan mycket väl vara släkt, etc. Vill man uppleva denna typ av traditionella pubar ha man ganska brottom, i alla fall vad gäller centrala London.

Jag tolkade inte benämningen sunkpubar som farliga eller otrevliga pubar, utan mer som traditionella, ej gentrifierade, sönderrenoverade, etc.

// JC
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3011156

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback