Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 02:23
  #1
Medlem
Har en 100% fast tjänst inom kommunen på ett gruppboende och för ett tag sen så var vi några stycken som fick en förfrågan om vi ville jobba vaken natt 70% under 1-års tid på ett annat gruppboende, samma kommun och med samma chef.

Chefen sa att dessa 70% vaken natt motsvarar en 100% anställning som jag har idag vilket jag hade svårt att tro på. Jag anmälde mig dock till jobbet då man är rätt trött på vissa kollegor och det skulle bli skönt att slippa allt tjat.

Chefen kom sen med avtalet där det stod att min månadslön skulle bli 70% av den lön jag har idag som ligger på sketna 22 800kr/månad före skatt och ob, och den 70% lönen ger mig usla 15 960kr/månad före skatt och ob, har jag tur så kommer jag upp i dryga 20k med ob dock före skatt och det hela gör att det är mer lönande för mig att ligga hemma på soffan och lyfta akassa än att gå till jobbet då man har transportkostnader till och från jobb.
A-kassan skulle ge mig 910kr/dag före skatt vilket blir dryga 18 200kr månad iofs under en begränsad tid.

Kan det verkligen stämma att jag enbart skall ha 70% av min månadslön när jag jobbar vaken natt eller har kärringen lurat mig och de övriga som skall jobba vaken natt?

Hade det inte varit för att jag har ett extrajobb som jag går till rätt ofta samt att jag är en arbetsnarkoman så hade jag nog hellre legat hemma och lyft akassa istället för att gå till jobbet.
Citera
2019-01-16, 02:25
  #2
Medlem
Strongmanx2s avatar
Nu kanske det är för sent för dig, men tacka aldrig ja till nytt arbete innan du vet villkoren.

Kan mycket väl vara så att du skjutit dig själv i foten pga dålig OB.
Citera
2019-01-16, 02:31
  #3
Medlem
Sooks avatar
Det är ju som så att du faktskt bara jobbar 70% av tiden så du får ju betydligt mer lön per arbetad minut. Dessutom är nattpass ofta längre vilket gör att det blir rätt mycket ledigt. På natten har du en timlön på cirka 180-190 kronor vilket är betydligt bättre än det du har på dagtid. Tar du nåt eller några extrapass per mpnad så kommer du få riktigt fin lön.
Citera
2019-01-16, 02:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är ju som så att du faktskt bara jobbar 70% av tiden så du får ju betydligt mer lön per arbetad minut. Dessutom är nattpass ofta längre vilket gör att det blir rätt mycket ledigt. På natten har du en timlön på cirka 180-190 kronor vilket är betydligt bättre än det du har på dagtid. Tar du nåt eller några extrapass per mpnad så kommer du få riktigt fin lön.
Jag har ingen timlön utan som sagt en månadslön på 15 960kr före skatt för den 70% nattjänsten, nattob ligger på ca 45kr/timme under vardagar och ca 60kr/timme under helg. Tar jag extraturer så får jag plustid vilket jag inte har någon nytta utav då jag kommer vara ledig mycket.

Jag gick ned i lön med dryga 7000kr/månad när jag tog denna tjänst så lönen blir inte högre per arbetad minut utan snarare lägre då det är mer att göra på detta jobb än på mitt ordinarie arbete.
Citera
2019-01-16, 03:11
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jag har ingen timlön utan som sagt en månadslön på 15 960kr före skatt för den 70% nattjänsten, nattob ligger på ca 45kr/timme under vardagar och ca 60kr/timme under helg. Tar jag extraturer så får jag plustid vilket jag inte har någon nytta utav då jag kommer vara ledig mycket.

Jag gick ned i lön med dryga 7000kr/månad när jag tog denna tjänst så lönen blir inte högre per arbetad minut utan snarare lägre då det är mer att göra på detta jobb än på mitt ordinarie arbete.
Du har cirka 180-190 kronor (inklusive ob) i timmen på natten lik förbenat du har inte heller gått ner i lön. Din månadslön för 100% är densamma. Däremot har du rätt att förhandla om lönen när du går på en nattjänst då det räknas som en nyanställning.

Dessutom ska du kunna välja på att få betalt i pengar eller i tid när du jobbar extra. Ob får du oavsett val.

Det kan vara en ide att ta reda på sånt hör istället för att gissa och chansa för då blir man lätt lurad av sin chef. Vet man vad som gäller så kan man ifrågasätta och få rätt.
Citera
2019-01-16, 05:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du har cirka 180-190 kronor (inklusive ob) i timmen på natten lik förbenat du har inte heller gått ner i lön. Din månadslön för 100% är densamma. Däremot har du rätt att förhandla om lönen när du går på en nattjänst då det räknas som en nyanställning.

Dessutom ska du kunna välja på att få betalt i pengar eller i tid när du jobbar extra. Ob får du oavsett val.

Det kan vara en ide att ta reda på sånt hör istället för att gissa och chansa för då blir man lätt lurad av sin chef. Vet man vad som gäller så kan man ifrågasätta och få rätt.

Skäms dom inte när dom betalar så dåligt.
Ta ett nattjobb inom industri istället.
Jag skiftar men jobbar i snitt bara 128 tim / mån och ligger på en snittlön 37k innan skatt varav ob utgår cirka 8k / mån
Citera
2019-01-16, 12:04
  #7
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Kolla med ditt fack.
Citera
2019-01-16, 15:53
  #8
Medlem
Låter som en konstig lösning, jobbigt om du ska gå tillbaka till tidigare arbetsform och chefen inte höjer lönen till tidigare nivå. Samt att du får sämre löneökningar årligen, antar att löneökningen är beräknad efter %.

Jag har själv jobbar 24h helg under perioder och sedan varit ledig en vecka och det har löst sig lönemässigt (tror jag hamnade på liknande lön som om jag hade jobbat normal 40h vecka istället trots samma månadslön).
Citera
2019-01-19, 16:09
  #9
Medlem
Fy fan vilken usel lön.

Jobbar du aktivt 70% av tiden eller ligger du och slappar i soffan/sängen medans dina patienter sover?

För den där lönen, kan ju ingen gå med på, speciellt nattetid.

Otroligt usel.

Du borde söka nytt jobb till en mer avlönad bransch.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback